fakerlind skrev:Hoppas jag slipper liknande problem. En fördel kan bli att jag inte blandar in leasingbolag samt att jag får de monterade hos ABS i Märsta. Visst borde ET30 bygga lite bredd? Jag valde 245 runtom.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Låter som ett vinnande koncept! Du bör ju inte kunna komma därifrån med fel hjul iaf...
Appro på ET m.m. så pratade jag med gummihuset.se de var väldigt kunniga på alla detaljer! Men när jag ställde ET frågor till ABS .... Ajj ajj där gick de bet! Whooops.
Vad jag kan se så är ET 40 standard så om du tar ET 30 så flyttar du ut fälgen. (Är inte denna skala bakvänd rent logiskt?!) Om du ändrar ngt från standard så bör du verifiera att det inte tar i ngn stans. Vissa har problem med att det tar i vid fulla rattutslag !
ET- enligt Wiki. för de som inte visste...
-"Fälgens inpressningsdjup kallas ET-mått eller offset. ET-måttet anger avståndet mellan däckets axiella centrum till fälgens monteringsyta mot hjulnavet, vilket oftast är angivet på fälgen.
Vid ett inpressningsdjup på det nominella värdet 0, är däckets axiella mittpunkt monterad i linje med hjulnavets monteringsyta. Är ET-värdet exempelvis 45, sitter däckets axiella centrum 45 mm innanför hjulnavets yta [2]. Det finns även negativa inpressningvärden, vilket anger hur mycket däckets axiella centrum ligger utanför hjulnavets monteringsyta. Detta förekommer mest typiskt vid förhållandevis breda fälgar, med en så kallad bred kant. Finns det ett motstående hjul i hjulaxelns andra ände (som normalt på en bil med jämnt antal bärande hjul), ökar alltså spårvidden ju lägre ET-värdet är."