Hej!
Jag börjar få kläm på hur Teslan fungerar nu efter 1 kmil på 3 månader och vågar tänja gränserna. Jag vågade dock inte prova hur långt under noll bilen gick då det kom en blå snöstjärnesymbol vid batteriet när noll visades.
- Vad betyder snöstjärnan?
- i vilken ordning kommer varningarna efter low battery?
- hur långt kan jag köra under noll m S60?
- hur lång tid har jag på mig att sätta klossar v hjul o lägga i tow mode när man kört till stopp?
- är bogsering svårt när man kört till stopp?
- hur långt ner kan man köra för att sedan bogsera o regenerera?
Att köra förbi nollan - kom 34 mil S60 sommardäck!
Moderator: Redaktion
Att köra förbi nollan - kom 34 mil S60 sommardäck!
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Att köra förbi nollan - kom 34 mil S60 sommardäck!
Snöflingan betyder att batteriet inte kan få ut all energi för att det är kallt. Verkar lite konstigt om det dyker upp när du kör, då borde det ju blivit varmare än när du startade.
Jag gissar att parkeringsbroms, tow mode o s v går på 12 V-batteriet, och i så fall bara indirekt blir problematiskt om du kör slut på stora batteriet. Indirekt, på så sätt att den kanske inte laddar 12 V-batteriet om även det börjar ta slut.
Jag gissar att parkeringsbroms, tow mode o s v går på 12 V-batteriet, och i så fall bara indirekt blir problematiskt om du kör slut på stora batteriet. Indirekt, på så sätt att den kanske inte laddar 12 V-batteriet om även det börjar ta slut.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vanligtvis finns det en reserv efter 0km kvar. Men vad jag har förstått så är den reserven inom ramen för balansering och för spänningsfall som blir vid accelerationspådrag. Björn Nylands bil la nämligen av och stannade direkt när bilens mätare visade 0.
Du ska inte räkna med att komma nånstans vid 0 säkrast så vissa har kört 1-2 mil medan det tog tvärstopp för andra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- lator
- Teslaägare
Men hur beter sig Teslan när man kommer ner till "noll" (stopp)? Kan man fortfarande regenerera in energi i batteriet eller måste det gå via laddaren?
Det bästa är nog att lära känna sin egen bil så att man kan känna sig trygg när man närmar sig nollan...
Det bästa är nog att lära känna sin egen bil så att man kan känna sig trygg när man närmar sig nollan...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Körde förra veckan 45km på 80km väg, med en snittförbrukning på 152Wh/km. Yttertemp var +1, hade vinterdäck.lem skrev:Hej!
Jag börjar få kläm på hur Teslan fungerar nu efter 1 kmil på 3 månader och vågar tänja gränserna. Jag vågade dock inte prova hur långt under noll bilen gick då det kom en blå snöstjärnesymbol vid batteriet när noll visades.
- Vad betyder snöstjärnan?
- i vilken ordning kommer varningarna efter low battery?
- hur långt kan jag köra under noll m S60?
- hur lång tid har jag på mig att sätta klossar v hjul o lägga i tow mode när man kört till stopp?
- är bogsering svårt när man kört till stopp?
- hur långt ner kan man köra för att sedan bogsera o regenerera?
Blir runt 40 mil i räckvidd, med en S60D.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Rimligen funkar regen. Om man tex kommer fram till en alpnedförsbacke med 1m kvar av batteriet...lator skrev:Men hur beter sig Teslan när man kommer ner till "noll" (stopp)? Kan man fortfarande regenerera in energi i batteriet eller måste det gå via laddaren?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Kanske inte aktuellt då det inte är vinter längre men ladda på SuC med låg batteri nivå i kombination med kyla kan misslyckas så man kan bli strandsatt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se