Oljefri?
Moderator: Redaktion
Oljefri?
Funderade lite på Teslans oljeberoende. Ingen bensin eller diesel såklart. Heller ingen växellådsolja. Hydralolja för bromsarna finns väl antar jag? Något annat?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Oljefri?
1. Du har olja i växellåda, det finns en växel.
2. Bromvätska så klart.
3. Kylvätska till batteriet.
4. Fett i hjullager
5. Styrning? Elektrisk numera så då är det väl ingen olja där.
2. Bromvätska så klart.
3. Kylvätska till batteriet.
4. Fett i hjullager
5. Styrning? Elektrisk numera så då är det väl ingen olja där.
Bra! Vad är förbrukningsvara av dessa? Hydralvätska för bromsarna ska väl bytas om än med långa intervall. Säkert växellådsolja också?
Finns säkert intervaller på allt det här. Men kontroll av nivåer är nog det viktigaste, kan bli lätt att glömma om man inte servar eller servar själv.
Någon växellåda med rörliga delar finns ju inte däremot en slutväxel och differential precis som på andra bilar. På en fossilbil byter man normal sätt inte oljan i diffen förrän efter typ 15.000 mil eller så.. Kylväska och hjullager är normalt underhållsfritt. Bromsvätska byts typ vartannat eller vart tredje år pga att den kan dra åt sig fukt och därmed skapa korrosion i bromssystemet
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Mer oljefri är det svårt att vara idag i en bil 

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Ett tillägg om bromsystemet bara, det så att det kokar om det är vatten i systemet och kan ge en smått läskig upplevelse.mahulkp skrev:Någon växellåda med rörliga delar finns ju inte däremot en slutväxel och differential precis som på andra bilar. På en fossilbil byter man normal sätt inte oljan i diffen förrän efter typ 15.000 mil eller så.. Kylväska och hjullager är normalt underhållsfritt. Bromsvätska byts typ vartannat eller vart tredje år pga att den kan dra åt sig fukt och därmed skapa korrosion i bromssystemet
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Består kylvätskan av någon glykolblandning eller är det kanske någon typ av silikoneolja. Det kanske inte är helt bra att fylla ett batteri men vatten? I så fall passar ju någon form av icke ledande vätska bättre.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- Teslaspolen
- Teslaägare
Fast all denna olja somn nämnts är väll förnyelsebar? Behöver inte vara fossil olja, kan väll lika väl vara vegetabilisk, eller är jag ute och cycklar?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
True, men av engångskaraktär i alla fall.TiborBlomhall skrev:...och så har vi ju alla plastdetaljer också...
Sen om man byter olja en eller två gånger under bilens livslängd så är det ju betydligt bättre användande av oljan än att elda upp den. Hellre rätt olja i växellåda så den håller än en som inte riktigt funkar, det är liksom smart resurshantering.
Det används nog mycket olja för att göra en Tesla (varje robot i fabriken använder olja, däcken består av kanske 10% olja osv) men som redan sagts så är det ju bättre att använda oljan så att den kan återanvändas (som i plast, däck, smörjmedel, kylmedel osv) istället för att elda upp den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
olja är en av naturen ordnat effektivt sätt att spara solenergi. Det har tagit många miljoner år att ackumulera den olja som vi eldar(inkl fossilfordon) upp på ca 150-200 år.
det går utmärkt att göra olja och alla typer av drivmedel av tex skogsavfall(grot)
Vi i barrskogsbältet är speciellt lyckligt lottade ,I Sverige ca 25.000.000 hektar skog.
Metoderna finns färdiga hos tex Värmlands metanol men det är dyrare än fossil olja än så länge.Finasiering fattas.
Svenska regeringar har gjort mycket lite för att underlätta övergången till förnybara bränslen.
Elbilar är en viktig väg men det finns 2.000.000.000 fossil bilar i världen och ca 4.000.000
i Sverige. Det kommer ta ett tag innan den flottan är ersatt.
Sverige importerar mer än 50% av fordons bränsle från Ryssland!
Det finns numera inga beredskapslager, lager av olja ca 2 månader. ie om Ryssland ställer till det så blir det långa köer vid mackarna.
Detta hoppas jag inte händer före jag får min Tesla.
det går utmärkt att göra olja och alla typer av drivmedel av tex skogsavfall(grot)
Vi i barrskogsbältet är speciellt lyckligt lottade ,I Sverige ca 25.000.000 hektar skog.
Metoderna finns färdiga hos tex Värmlands metanol men det är dyrare än fossil olja än så länge.Finasiering fattas.
Svenska regeringar har gjort mycket lite för att underlätta övergången till förnybara bränslen.
Elbilar är en viktig väg men det finns 2.000.000.000 fossil bilar i världen och ca 4.000.000
i Sverige. Det kommer ta ett tag innan den flottan är ersatt.
Sverige importerar mer än 50% av fordons bränsle från Ryssland!
Det finns numera inga beredskapslager, lager av olja ca 2 månader. ie om Ryssland ställer till det så blir det långa köer vid mackarna.
Detta hoppas jag inte händer före jag får min Tesla.