Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Moderator: Redaktion
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
I princip tycker jag inte att det ska finnas bidrag och stöd från staten. Det enda jag vill är att den extra kostnad det innebär att idag tillverka en elbil, pga av små serier, inte dessutom beskattas genom mer momspengar. Därför bör man fixa felet vid rotorsaken och ta bort momsen på elbilar.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
+1LarsL skrev:I princip tycker jag inte att det ska finnas bidrag och stöd från staten. Det enda jag vill är att den extra kostnad det innebär att idag tillverka en elbil, pga av små serier, inte dessutom beskattas genom mer momspengar. Därför bör man fixa felet vid rotorsaken och ta bort momsen på elbilar.
Det är den höga skatten på elbilar som gör dem orimligt dyra för väldigt många. Man betalar idag högre skatt på en elbil än en fossilbil, och detta är direkt kontraproduktivt. Lösningen är naturligtvis att ta bort skatten under en period för att hjälpa igång försäljningen. Många länder ser nu ut att välja denna modell, som bevisat sig vara extremt effektiv i grannlandet Norge.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Subventioner eller inte, det som kommer att sätta igång försäljningen är Tesla 3 i sig som produkt och sekundärt för att den tvingar andra biltillverkare att hänga på.
Den miljöbilsbonus vi har i Sverige har aldrig varit avgörande för min skull för att jag skulle skaffa en elbil. Hade det varit som i Norge så skulle den däremot ha varit avgörande för många bilköpare. Men det kommer aldrig att hända här.
Den miljöbilsbonus vi har i Sverige har aldrig varit avgörande för min skull för att jag skulle skaffa en elbil. Hade det varit som i Norge så skulle den däremot ha varit avgörande för många bilköpare. Men det kommer aldrig att hända här.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Nu var inte anledningen i Norge att sälja fler elbilar allmänt, utan att få igång försäljningen av elbilar som tillverkades i Norge. Vilket dock inte hände, men blev en bra grej ändå.Herr X skrev:+1LarsL skrev:I princip tycker jag inte att det ska finnas bidrag och stöd från staten. Det enda jag vill är att den extra kostnad det innebär att idag tillverka en elbil, pga av små serier, inte dessutom beskattas genom mer momspengar. Därför bör man fixa felet vid rotorsaken och ta bort momsen på elbilar.
Det är den höga skatten på elbilar som gör dem orimligt dyra för väldigt många. Man betalar idag högre skatt på en elbil än en fossilbil, och detta är direkt kontraproduktivt. Lösningen är naturligtvis att ta bort skatten under en period för att hjälpa igång försäljningen. Många länder ser nu ut att välja denna modell, som bevisat sig vara extremt effektiv i grannlandet Norge.
Tror många hade gillat moms slopandet ja. Men det gagnar dyra bilar ej billigare bilar. Och majoriteten som köper bil i Sverige köper inte bilar för 500k och uppåt. Alltså är en ren subvention något som gynnar alla som tänker rätt.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Och för företagen, skall de få mindre skatt med? Tänk då på att ca 70% om jag minns rätt är företagsleasing, vilket gör att leasingbolagen är de som äger bilarna. De skulle då bli skattebefriade rätt snabbt. Är det smart?+46 skrev:Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Jag tror att man inte ska underskatta signalvärdet i ett enkelt system. 100.000 rätt i handen är lättare att förstå än 1667 i månaden över 5 år.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Dagens miljöbilspremie betalas också ut till leasingbolaget som sedan reglerar det med leasingtagaren som kan vara en privatperson eller ett företag. Detta borde även gå att lösa inom ramen för ett kvotsystem.Anders77 skrev:Och för företagen, skall de få mindre skatt med? Tänk då på att ca 70% om jag minns rätt är företagsleasing, vilket gör att leasingbolagen är de som äger bilarna. De skulle då bli skattebefriade rätt snabbt. Är det smart?+46 skrev:Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Det är lättare att förklara en utbetalning än att leasingbolagen blir skattebefriade samt antagligen får en massa cash åter med.+46 skrev:Dagens miljöbilspremie betalas också ut till leasingbolaget som sedan reglerar det med leasingtagaren som kan vara en privatperson eller ett företag. Detta borde även gå att lösa inom ramen för ett kvotsystem.Anders77 skrev:Och för företagen, skall de få mindre skatt med? Tänk då på att ca 70% om jag minns rätt är företagsleasing, vilket gör att leasingbolagen är de som äger bilarna. De skulle då bli skattebefriade rätt snabbt. Är det smart?+46 skrev:Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Sen skall dessa leasingbolag betala pengar till företaget som kör bilen. Går säkert att lösa. Men i praktiken blir det ändå bara en ren subvention på en vissa summa. För annars funkar inte detta heller.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Justera upp skatten på fossilbränsle mycket! Det blir helt enkelt dyrare att bränna bensin/disel. Den rörliga kostnaden gör det dyrare att köra törstiga bilar oavsett ålder eller storlek. Då blir alternativet el-bil allt smakligare. Bonus hit eller dit tror jag betyder mindre. Det skapar en massa diskussion i onödan. Enligt principen " Det ska' va' gött å leva!" kommer svenskarna nog snabbt inse fördelar med el-drift oavsett förutfattade meningar. Money talks.+46 skrev:Dagens miljöbilspremie betalas också ut till leasingbolaget som sedan reglerar det med leasingtagaren som kan vara en privatperson eller ett företag. Detta borde även gå att lösa inom ramen för ett kvotsystem.Anders77 skrev:Och för företagen, skall de få mindre skatt med? Tänk då på att ca 70% om jag minns rätt är företagsleasing, vilket gör att leasingbolagen är de som äger bilarna. De skulle då bli skattebefriade rätt snabbt. Är det smart?+46 skrev:Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Model S P85D,
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Det drabbar dock folk på landet som ej har råd att byta bil. I min värld är det lite fel att de skall bli drabbade.Foluke skrev:Justera upp skatten på fossilbränsle mycket! Det blir helt enkelt dyrare att bränna bensin/disel. Den rörliga kostnaden gör det dyrare att köra törstiga bilar oavsett ålder eller storlek. Då blir alternativet el-bil allt smakligare. Bonus hit eller dit tror jag betyder mindre. Det skapar en massa diskussion i onödan. Enligt principen " Det ska' va' gött å leva!" kommer svenskarna nog snabbt inse fördelar med el-drift oavsett förutfattade meningar. Money talks.+46 skrev:Dagens miljöbilspremie betalas också ut till leasingbolaget som sedan reglerar det med leasingtagaren som kan vara en privatperson eller ett företag. Detta borde även gå att lösa inom ramen för ett kvotsystem.Anders77 skrev:Och för företagen, skall de få mindre skatt med? Tänk då på att ca 70% om jag minns rätt är företagsleasing, vilket gör att leasingbolagen är de som äger bilarna. De skulle då bli skattebefriade rätt snabbt. Är det smart?+46 skrev:Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Saken är att jag tror att det är de som köper en ny bil som måste börja tänka rätt. Det måste bli dyrt att välja fel och billigare att välja rätt.
Att straffa med skatt varje månad och främst de som redan har bil och inte har råd att byta bil tycker inte jag skall bli drabbade.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Det är väl frågan vad som är målsättningen? Få ner miljöpåverkan eller politisk taktik? Vill man miljöoptimera gör man det dyrt att köra fossilt. Vill man gynna glesbygd får man hitta åtgärder för det.Anders77 skrev:Det drabbar dock folk på landet som ej har råd att byta bil. I min värld är det lite fel att de skall bli drabbade.Foluke skrev:Justera upp skatten på fossilbränsle mycket! Det blir helt enkelt dyrare att bränna bensin/disel. Den rörliga kostnaden gör det dyrare att köra törstiga bilar oavsett ålder eller storlek. Då blir alternativet el-bil allt smakligare. Bonus hit eller dit tror jag betyder mindre. Det skapar en massa diskussion i onödan. Enligt principen " Det ska' va' gött å leva!" kommer svenskarna nog snabbt inse fördelar med el-drift oavsett förutfattade meningar. Money talks.+46 skrev:Dagens miljöbilspremie betalas också ut till leasingbolaget som sedan reglerar det med leasingtagaren som kan vara en privatperson eller ett företag. Detta borde även gå att lösa inom ramen för ett kvotsystem.Anders77 skrev:Och för företagen, skall de få mindre skatt med? Tänk då på att ca 70% om jag minns rätt är företagsleasing, vilket gör att leasingbolagen är de som äger bilarna. De skulle då bli skattebefriade rätt snabbt. Är det smart?+46 skrev:Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Saken är att jag tror att det är de som köper en ny bil som måste börja tänka rätt. Det måste bli dyrt att välja fel och billigare att välja rätt.
Att straffa med skatt varje månad och främst de som redan har bil och inte har råd att byta bil tycker inte jag skall bli drabbade.
Model S P85D,
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Resonemanget det drabbar fattiga på landet håller inte. De fattiga på landet är de som skulle gynnas mest av elbilar. De har ofta lite längre resavstånd och har dessutom alltid tillgång till laddning hemma. Tycker de att soppan blir för dyr leasa en Leaf för 2500kr/månad eller vad den billigaste varianten kostar.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Vi kan ta mig själv som exempel. Bor på landet, kör 3000 mil/år. Hade förr gamla billiga bilar som drog mycket soppa, runt 1 liter/mil. När jag bytte till Zoen så fick jag en ökad månadskostnad på c:a 1400/månad. Jag har kommit till en punkt i livet när jag har råd med detta. För 5 år sedan hade jag inte haft råd med det, och det är många som inte skulle ha råd med en sån ökning på bilkontot, särskilt som de ofta behöver ha två bilar.LarsL skrev:Resonemanget det drabbar fattiga på landet håller inte. De fattiga på landet är de som skulle gynnas mest av elbilar. De har ofta lite längre resavstånd och har dessutom alltid tillgång till laddning hemma. Tycker de att soppan blir för dyr leasa en Leaf för 2500kr/månad eller vad den billigaste varianten kostar.
Så det beror på från vilken nivå man jämför med om en elbil blir billigare eller inte. Om man - som jag - mekar själv och köper gamla bilar för runt 5000 till kanske 25000 så blir det dyrare att köra elbil så länge som det inte finns motsvarande begagnatmarknat på elbilssidan. Men om man köper hyfsat nya bilar så kan det löna sig direkt med en elbil redan idag.
Sen har vi de andra faktorerna som vi nämnt förut, att få låna pengar eller vara kreditvärdig för att få leasa etc. Tror att det finns många på landet som prioriterat annat här i livet än att skapa utrymme i ekonomin för en dyr bil, dessutom skulle det förvåna mig enormt om inte genomsnittsinkomsten är lägre på landet än i städerna.
Så nog kommer landsbygdsborna att drabbas hårdare än stadsbor av väldigt mycket dyrare bränsle, och de kommer inte att kunna kompensera detta i nuläget.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.Jerker skrev:Vi kan ta mig själv som exempel. Bor på landet, kör 3000 mil/år. Hade förr gamla billiga bilar som drog mycket soppa, runt 1 liter/mil. När jag bytte till Zoen så fick jag en ökad månadskostnad på c:a 1400/månad. Jag har kommit till en punkt i livet när jag har råd med detta. För 5 år sedan hade jag inte haft råd med det, och det är många som inte skulle ha råd med en sån ökning på bilkontot, särskilt som de ofta behöver ha två bilar.LarsL skrev:Resonemanget det drabbar fattiga på landet håller inte. De fattiga på landet är de som skulle gynnas mest av elbilar. De har ofta lite längre resavstånd och har dessutom alltid tillgång till laddning hemma. Tycker de att soppan blir för dyr leasa en Leaf för 2500kr/månad eller vad den billigaste varianten kostar.
Så det beror på från vilken nivå man jämför med om en elbil blir billigare eller inte. Om man - som jag - mekar själv och köper gamla bilar för runt 5000 till kanske 25000 så blir det dyrare att köra elbil så länge som det inte finns motsvarande begagnatmarknat på elbilssidan. Men om man köper hyfsat nya bilar så kan det löna sig direkt med en elbil redan idag.
Sen har vi de andra faktorerna som vi nämnt förut, att få låna pengar eller vara kreditvärdig för att få leasa etc. Tror att det finns många på landet som prioriterat annat här i livet än att skapa utrymme i ekonomin för en dyr bil, dessutom skulle det förvåna mig enormt om inte genomsnittsinkomsten är lägre på landet än i städerna.
Så nog kommer landsbygdsborna att drabbas hårdare än stadsbor av väldigt mycket dyrare bränsle, och de kommer inte att kunna kompensera detta i nuläget.
Att folk inte får låna/leasa till ny bil ärju ett separat problem. Det borde gå att fixa med lite annorlunda regler på finansmarknaden, lättare att ta tillbaka bilen tex?
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Att bo på landet och ha råd med ny elbil är självklart stora vinare på att byta till elbil.LarsL skrev:Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.Jerker skrev:Vi kan ta mig själv som exempel. Bor på landet, kör 3000 mil/år. Hade förr gamla billiga bilar som drog mycket soppa, runt 1 liter/mil. När jag bytte till Zoen så fick jag en ökad månadskostnad på c:a 1400/månad. Jag har kommit till en punkt i livet när jag har råd med detta. För 5 år sedan hade jag inte haft råd med det, och det är många som inte skulle ha råd med en sån ökning på bilkontot, särskilt som de ofta behöver ha två bilar.LarsL skrev:Resonemanget det drabbar fattiga på landet håller inte. De fattiga på landet är de som skulle gynnas mest av elbilar. De har ofta lite längre resavstånd och har dessutom alltid tillgång till laddning hemma. Tycker de att soppan blir för dyr leasa en Leaf för 2500kr/månad eller vad den billigaste varianten kostar.
Så det beror på från vilken nivå man jämför med om en elbil blir billigare eller inte. Om man - som jag - mekar själv och köper gamla bilar för runt 5000 till kanske 25000 så blir det dyrare att köra elbil så länge som det inte finns motsvarande begagnatmarknat på elbilssidan. Men om man köper hyfsat nya bilar så kan det löna sig direkt med en elbil redan idag.
Sen har vi de andra faktorerna som vi nämnt förut, att få låna pengar eller vara kreditvärdig för att få leasa etc. Tror att det finns många på landet som prioriterat annat här i livet än att skapa utrymme i ekonomin för en dyr bil, dessutom skulle det förvåna mig enormt om inte genomsnittsinkomsten är lägre på landet än i städerna.
Så nog kommer landsbygdsborna att drabbas hårdare än stadsbor av väldigt mycket dyrare bränsle, och de kommer inte att kunna kompensera detta i nuläget.
Att folk inte får låna/leasa till ny bil ärju ett separat problem. Det borde gå att fixa med lite annorlunda regler på finansmarknaden, lättare att ta tillbaka bilen tex?
Men för de som ej har råd, utan bara måste köpa gamla bilar. Jag ser ingen vinning i att göra ekonomin sämre för dem.
Bättre straffa folk som köper nytt och tänker fel.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Idag betalar jag c:a 4250 inkl. försäkring för 2500 mil/år, men jag har åkt längre så jag kommer att höja.LarsL skrev:Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.
Visst, det kommer att bli billigare att köpa elbilar, men vi är inte där än, och då kan man inte straffa dem som redan sitter illa till ekonomiskt. Jag tycker det är en jättebra strategi att göra det dyrare att köpa fel bil. Det ska minska antalet nya fulfossiler och styra över till bilar med mindre utsläpp och kanske även till elbilar. Egentligen är det faktiskt samma strategi som man använt i Norge men där har det varit mycket större subventioner.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Har du råd att lägga 3000kr/mån på bensin så har du råd att lägga 3000kr/månd på en elbil och el. Eller är det något jag missar?Anders77 skrev:Att bo på landet och ha råd med ny elbil är självklart stora vinare på att byta till elbil.
Men för de som ej har råd, utan bara måste köpa gamla bilar. Jag ser ingen vinning i att göra ekonomin sämre för dem.
Bättre straffa folk som köper nytt och tänker fel.
Sen kommer det om några år finnas nya elbilar att leasa för samma pengar som dagens små bensinare typ 1500-2000kr/månad och då kan vi snacka ren vinst.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Jag tycker faktiskt man ska straffa dem som tex min lång granne som står och varmkör sina Volvo 740 i en halvtimme innan han åker till jobbet på vintern. Om soppan kostade 15-20kr/l så kanske han skulle uppträda vettigare.Jerker skrev:Idag betalar jag c:a 4250 inkl. försäkring för 2500 mil/år, men jag har åkt längre så jag kommer att höja.LarsL skrev:Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.
Visst, det kommer att bli billigare att köpa elbilar, men vi är inte där än, och då kan man inte straffa dem som redan sitter illa till ekonomiskt. Jag tycker det är en jättebra strategi att göra det dyrare att köpa fel bil. Det ska minska antalet nya fulfossiler och styra över till bilar med mindre utsläpp och kanske även till elbilar. Egentligen är det faktiskt samma strategi som man använt i Norge men där har det varit mycket större subventioner.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Men du får inte glömma att insteget till att köpa/leasa en ny bil är större än till att köpa en äldre begagnad. Jag har hur många historier som helst från folk som varit på banken och velat låna till att köpa hus som kommer att ge dem en lägre månadskostnad än de har i den hyreslägenhet de sitter i nu men som fått nej. Enligt bankens kalkyler har de för lite pengar över när lånet är betalat och därför för de inte låna. Detta trots att de redan idag bevisligen klarar sig på en högre boendekostnad. Samma sak med bilköp. Trots att de äger en bil som har låg kapitalkostnad men hög bränslekostnad så får de inte låna till en ny bil med lägre totalkostnad eftersom de inte klarar bankens kalkyl. Det är ju så med allt sånt. Bankens kalkyler föreställer sig en annan verklighet än den folk lever i och klarar sig. Enligt banken så borde de gå back flera tusen varje månad trots att de bevisligen inte gör det, men går det inte att få in i bankens kalkylark så får de inte låna.LarsL skrev:Har du råd att lägga 3000kr/mån på bensin så har du råd att lägga 3000kr/månd på en elbil och el. Eller är det något jag missar?Anders77 skrev:Att bo på landet och ha råd med ny elbil är självklart stora vinare på att byta till elbil.
Men för de som ej har råd, utan bara måste köpa gamla bilar. Jag ser ingen vinning i att göra ekonomin sämre för dem.
Bättre straffa folk som köper nytt och tänker fel.
Sen kommer det om några år finnas nya elbilar att leasa för samma pengar som dagens små bensinare typ 1500-2000kr/månad och då kan vi snacka ren vinst.
Om det var så enkelt att få låna pengar till att köpa en ny bil som du vill få det att låta som så borde många fler göra det, eller hur?
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Ja den separata frågan om det dysfunktionella finnansystemet borde också lösas. Kanske ska staten stå för en större del av risken? Eller göra återtagande av bilen lättare?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
kostar inte soppan typ 15kr redan? Eller minns jag helt fel? (skönt att man inte ens har koll på det priset längre iaf hehe)LarsL skrev:Jag tycker faktiskt man ska straffa dem som tex min lång granne som står och varmkör sina Volvo 740 i en halvtimme innan han åker till jobbet på vintern. Om soppan kostade 15-20kr/l så kanske han skulle uppträda vettigare.Jerker skrev:Idag betalar jag c:a 4250 inkl. försäkring för 2500 mil/år, men jag har åkt längre så jag kommer att höja.LarsL skrev:Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.
Visst, det kommer att bli billigare att köpa elbilar, men vi är inte där än, och då kan man inte straffa dem som redan sitter illa till ekonomiskt. Jag tycker det är en jättebra strategi att göra det dyrare att köpa fel bil. Det ska minska antalet nya fulfossiler och styra över till bilar med mindre utsläpp och kanske även till elbilar. Egentligen är det faktiskt samma strategi som man använt i Norge men där har det varit mycket större subventioner.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Den har varit uppe och vänt på över 16:- men ligger nu på 13-14:-Bjelke skrev:kostar inte soppan typ 15kr redan? Eller minns jag helt fel? (skönt att man inte ens har koll på det priset längre iaf hehe)
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Ska man få någon styrka i styrmedlen så måste man styra med förbrukningen av det som är skadligt. Alltså drivmedlet. Att försöka styra genom innehavet blir helt fel eftersom det inte är innehavet som är det skadliga utan förbrukningen av drivmedlet. Enda effekten man får av att försöka styra innehavet är en dålig ursäkt för att öka skatteintäkterna och en bunt arga väljare som ser igenom den dolda taktiken.
Men visst, ta och tredubbla skatten på min hobbybil som rullar 500 mil/år och se till att grannen kan köpa en XC90 T8 och köra sina 4000 mil/år med och se om utsläppen sjunker...
Men visst, ta och tredubbla skatten på min hobbybil som rullar 500 mil/år och se till att grannen kan köpa en XC90 T8 och köra sina 4000 mil/år med och se om utsläppen sjunker...
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15