Färgalternativ för Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Färgalternativ för Model S

Inlägg av Svenssons »

Som en spin off från Designbilderna tänkte jag lista de färger som har funnits, finns eller som är på gång för Tesla Model S. Dessa kan delas in i tre kategorier, Solid, Metallic och Pearl.

Läste lite vad skillnaden mellan Metallic och Pearl är på nedan sida och det verkar som Metallic är mer vanligt på sportbilar och Pearl på lyxigare familjebilar och sedaner. Nu är ju Model S lite både och.

http://www.autos.com/auto-repair/metall ... -car-paint

Bilderna har tagits från Designstudion på Teslamotors.com.

Solida färger:
Catalina White PBCW
Eclipse Black PBSB
Bild

Metallicfärger:
Sycamore Brown Metallic PMAB
Svartmetallic PMBL
Pacific Blue Metallic PMMB
New Grey PMNG
Sequoia Green Metallic PMSG
Starlight Silver Metallic PMSS
Dolphin Gray Metallic PMTG
Bild
Bild

Pearlfärgerna:
Sunset Red Metallic PPMR
Ocean Blue PPSB
Signature Red Metallic PPSR
White Water Pearl PPSW
Titanium PPTI
Bild

Själv är jag förvånad att gul saknas t.ex. Har en kompis som alltid väljer gul bil till sina sportbilar, han tycker nog det är den färg som är snabbast även ifall han nu valt en smurfblå till BMW ;)

Fler färger lär komma och en del färger kanske försvinna eller bytas ut som redan har skett med t.ex. den gråa. Sedan finns det de som väljer att lacka om sin bil. Vad för färger vill ni se och vad för andra färger har ni sett på Teslor? Vad anser ni om pearl kontra metallic?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: Färgalternativ för Model S

Inlägg av hybris »

Notera att fler av förgerna snarare är multicoat än pearl...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

hybris skrev:
Notera att fler av förgerna snarare är multicoat än pearl...
Pearl är väl multi coat? Brukar man inte lägga en klarlack ovanpå pearl? Vad är det annars som skiljer multi coat från metallic och pearl?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Klarlack använder man oberoende av vilken bas man har. Solida lacker kan appliceras utan klarlack då de redan är blanka medan metallick (och olika perarl, multi-coat) oftast ger en matt yta och därför kräver klarlack.

Multi-coat betyder egentligen att det är en flerlagersfärg som kan bestå av olika produkter. Metallicflingor av varierande storlek är ju det vanligaste men candy eller pearl kan användas som effekt för att få mera lyster i en lack. Beroende på belysning kan man få väldigt effektrika variationer och även nyansskiftningar. Vad Tesla använder i sin multi-coat vet jag inte men någon sorts effektgivare är det ju...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ja, både metallic och pearl är väl alltid multi coat och solid är det oftast inte inte. I metallic är det oftast aluminiumflinger som ger effekt och i pearl är det mica eller något silikat som ger effekt. Flera lager behövs väl också för att skydda effekten/flingorna. Färgkoderna som Tesla använder får mig att tro att de har de grupper som angivits.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Metallic är ingen multi coat då färgen endat består av ett skikt. Candy Red är en klassisk multi coat då du först lägger en röd bas och sedan ett pearl-skikt i guld utblandat med klarlack som ger candy lystern. Och ovanpå det en skyddande klarlack som idag läggs på alla lacker, även de solida.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Men är multi-coat någon egen typ av lack egentligen? Tänker på hybris kommentar. Vad jag hittar så finns det tre typer av lackningar; solid, metallic och pearl. Pearl kan sedan appliceras genom 2 eller 3 lager inklusive klarlack. Är det endast 3 lager (bas, pearl och klarlack) som räknas som multi-coat (även ifall 2 för mig är multi...)? Finns det någon multi-coat lackning som inte är pearl i så fall?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Den röda jag hade på min P85+ var en multicoat. Dvs fler lager lack. Gör att den ändrar färg i olika ljus på ett helt annat sätt.

Det finns en pearl white som jag antar har en annan typ av effekt. Vet inte om den också är fler lager eller om den bara har pearl effekt...

Fördelen med multicoat är spännande lyster och hur den växlar i olika ljus. Nackdelen är att vid en skada måste lackfirman verkligen veta vad de gör för det är extremt mycket mer komplext att få en multicoat perfekt... Kan kräva många tester innan man hittar rätt...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag tror inte den röda är pearl utan fler lager lack... Varför skulle den heta multicoat red och inte pearl red? Den vita heter pearl white... Jag gissar att den vita är multicoat med pearl men den röda är multicoat dvs lackad fler gånger men inte pearl. Eller så är pearl white inte fler lager utan en lack med annan effekt? De tillhör dock båda den dyraste kategorin av lacker. Tesla har ju basic, metallic och premium typ.

Clearcoat läggs ju givetvis på alla.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag tolkade deras lackkoder så här men jag gissar bara...
PB = basic
PM = metallic
PP = premium
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

hybris skrev:
Den röda jag hade på min P85+ var en multicoat. Dvs fler lager lack. Gör att den ändrar färg i olika ljus på ett helt annat sätt.

Det finns en pearl white som jag antar har en annan typ av effekt. Vet inte om den också är fler lager eller om den bara har pearl effekt...

Fördelen med multicoat är spännande lyster och hur den växlar i olika ljus. Nackdelen är att vid en skada måste lackfirman verkligen veta vad de gör för det är extremt mycket mer komplext att få en multicoat perfekt... Kan kräva många tester innan man hittar rätt...
Enligt sidan som jag länkade till i första posten så är det pearl som ger effekten att t.ex. färgen skiftar i olika ljus och vinklar eftersom ljuset inte reflekteras från metallicflingorna som i metallicfärg utan istället bryts efter att ha gått igenom pearlflingorna. Färgen på din P85+ har färgkoden PPMR och är en pearl vad jag kan se. Utan pearl så hade färgen inte växlat i olika ljus. Nya blåa färgen Ocean Blue verkar enligt färgkoden vara en pearlfärg tillskillnad från den nuvarande blå som är en metallicfärg.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Den växlar pgr av fler lager färg i olika nyanser och inte pearl... Multicoat...

Tror inte P står för pearl utan för premium. Dvs de dyrare alternativen i sortimentet.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Om du tittar på en multicoat red i solljus ser du att den inte har samma effekt som pearl white. Pearlwhite kan du se lite hur den glittrar i solljus. Multicoat red glittrar inte utan växlar i nyanser i olika vinklar och ljus. Gissar att se lackat bilen i två olika lacker helt enkelt därav namnet multicoat. Titta på en Mc Red och en pearlwhite i solljus så ser du skillnaden tydligt. Pearl är mer av en glittrande effekt.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Postar denna igen. Notera att det går att skrolla ned...

Tesla verkar kalla Mc red, signature red och pearl white för "tri-coat metallic". Gissar att det betyder två lager färg plus en clearcoat. Pearlwhite har troligen pearl i sig och de andra två inte.

Lustigt att de nya PP färgerna ocean blue och titan verkar vara metallic och inte tri-coat
image.jpg
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Postar igen i denna dedicerad tråd för färger.

Ocean blue:
image.jpg
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Titanium.
image.jpg
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

På beställning kommer här de tre nya färgerna som kommer under 2015 med gråa turbin, röda bromsar och pano:

Obsedian Black PMBL:
Bild

Ocean Blue PPSB:
Bild

Titanium PPTI:
Bild

Själv föredrar jag Titanium. Jag hade Champagne på min förra bil och gillade att den inte såg smutsig ut så fort. Just nu kör jag med kastrullfärgad bil...

EDIT: Forumbilder.se har visserligen kanske kommit till 00-talet men det blev inte så stora bilder där heller. Laddade över dom till imgur nu som ger orginalstorleken. Blir lite stort men det går att klicka på bilderna för att öppna länken till dom. Hade ReIMG-modden varit installerad eller om phpBB-templats uppdateras så skulle bilderna kunna få bra storlek automatiskt.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jag är väldigt nöjd med min Bronsfärgade (brun) men hade jag valt idag hade det blivit Titanium. Verkar skitsnygg, :) längtar till att se den i verkligheten.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Titan är nice på dessa bilder. Men vet dock inte IRL... Men ser ut att kunna bli en favorit
Skriv svar