Total ångest

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Total ångest

Inlägg av Eliard »

I början på februari var jag och provkörde Tesla, för första gången. Jag blev ju så klart heelt hooked.. Och när jag blir det, så menar jag verkligen det! Det är i princip det första och sista jag tänker på under dagen..
Började plöja ALLT som fanns på Youtube, från Elon's historia till alla Bjørn's filmer och hamnade såklart här på forumet till slut.

För många är en bil i denna prisklass bara en dröm, så accepterar man att det är vad det är.
Men på min enskilda firma (som snart blir AB)
Skulle det vara ett alternativ till att minska beskattad vinst, just att leasa en bil.

Nu till problemet.. Hjärnan säger nya xc90 t8, som verkar vara en underbar bil med riktigt fin komfort ... Men mitt hjärta skriker p85d...
Saknar min gamla bmw z4, så en tesla skulle kunna fylla den luckan, och ändå har man en bruksbil för hela familjen...

Men Volvon har bättre plats för 7... Som vi ytterst sällan iofs behöver..

Ville bara skriva av mig igentligen och säga hej!
Tommy heter jag föresten och bor i Uppsala.. Hybris du hade nog en ca 30 visningar från mig på din annons på blocket, och ett tag var jag på håret och ringa.. Men jag kan inte heller nöja mig med en p85+, när det finns en vassare modell där ute..

Nu kanske ni kommer att tycka att model x är ju något isf för mig!
Ja kanske.. Men tycker att dörrarna är mer till nackdelar än fördelar.. Menar hur blir det med fullt med snö på taket? När det spöregnar, vill man ju bara snabböppna och hoppa in... Ser lite väl segt och meckigt ut so faar... Eller har ni hört något annat om det?

Hybris, du får gärna visa upp nya kärran om du vill sen något!

Fridens!
Stripe68

Re: Total ångest

Inlägg av Stripe68 »

Jag vet hur det känns ... jag har väntat i över 3 år nu (betalade min reservationsavgift 2011 men beställde inte förrän i höstas) och nu får jag min S85D om några veckor. Jag är inte så intresserad av P-varianterna, S har tillräckligt av det jag behöver och P har ett för högt förmånsvärde.

Förresten, om du har enskild firma så kan det vara vettigt att minska vinsten men i ett AB har du inte det problemet, där betalar du en rak bolagsskatt och kan ta ut överskottet till lägre skatt under längre tid. Jag startade eget med EF 1999 och ombildade till AB 2007, dåliga rådgivare gjorde att jag väntade med ombildning för länge vilket kostade mig mycket pengar.

Att ha en Tesla som förmånsbil i eget bolag kan bli väldigt förmånligt.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Visar gärna nya kärran. Det var en Uppsalabo som köpte min P85+. Grymt fin bil den med.

Det är helt givet att du skall ha en Tesla. Speciellt om du kan ta den på firman. Av dagens beställningsbara bilar skulle jag välja mellan P85D eller S85D. En S85D på firman blir billig.

En XC90 är säkert bra komfort. Men skräpprestanda, miljömonster även om de försöker jiddra om annat. Notera öven att den är ett skämt på ren eldrift. Hybrider är det sämsta av två världar. Plus att SUV känns helt ute att köra omkring i numera. ;-) Väljer du Volvon kommer du gå och irritera dig varje dag. Väljer du Teslan kommer du aldrig tänka en tanke kring XC90. I promise! :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

:D
Ni är så kloka :p
Haha.
Hybris det var tydligen en röd Tesla parkerad här i storvreta där jag bor..
Hyfsat irriterande om det är någon här som köpt en TESLA INNAN mig!! :(
Kanske var din gamla då.

Spontant känns smärtgränsen gå vid 1Mkr... Ghaaa sjukt jobbigt dilemma.

Sen håller tjejen på å tjatar om att hon vill åka "insanemode" ... Och vad praktiskt att åka till hennes föräldrar i Kramfors gratis , finns ju SC i både Gävle och Sundsvall... Så det finns en nackdel.. Mer tid hos svärföräldrarna hehe.. För hon lär inte få ta den själv dit... Faan får köpa en p60 till henne isf :)
Användarvisningsbild
Jelasto
Teslaägare

Inlägg av Jelasto »

Jag har idag en Volvo V60 Hybrid men väntar på en 85D. Hade också inledningsvis tankar på en XC90 T8, men man lär max komma 3 mil på el och sen ska du ladda 4 timmar. Så det blir en än sämre lösning än vad jag har idag. En sak har jag iaf lärt mig genom att köra hybrid och det är att när man väl börjat köra på el så vill man köra så mycket som möjligt på el, men kommer man bara 3-4 mil så blir det svårt. Hybrid är helt klart en dålig kompromiss.
85D
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Ja förstår... Xc90 t8 är väll specad 0.25 l/milen i hybrid läge... Utsläpp på under 60gram.. Inga dåliga siffror ändå för en så pass stor bil...
Men som hybris skrev.. Med en tesla kommer jag inte att ångra mig... Xc90 finns risken att det blir så.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Självklart en Tesla före gammal volvo!

Men jag tänker på det du säger om X, och håller med dig. Är dörrarna en flopp? Och det man sett hittills är rätt fult om man sätter S som referens.

Men så igen, Franz och Elon..suttit där och nött och stött och skjutit upp, gjort om, petat pillat medans Elon skriver historia i rymden. Om du kan vänta, kan det vara värt att hönga på avtryckaren tills du ser den till sommaren? Iofs inte lev förens nästa sommar så kanske inte ens ett alt?

Äh, kör på en s85d och låna Hybris's när du vill vända på inälvorna.. :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vad gäller snö på taket för en Model X så är det ju olagligt att köra iväg med det oavsett bil. Med en Tesla kan du förvärva kupén och antagligen räcker det till att få bort snön eller göra det mycket enkelt att ta bort och sedan sätter du dig i en varm bil och bara kör iväg. Reserverar man en Model X idag lär man dock få vänta lite mer än ett år innan leverans.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Eliard skrev:
Ja förstår... Xc90 t8 är väll specad 0.25 l/milen i hybrid läge... Utsläpp på under 60gram.. Inga dåliga siffror ändå för en så pass stor bil...
Men som hybris skrev.. Med en tesla kommer jag inte att ångra mig... Xc90 finns risken att det blir så.
Teori... Hur ofta drar Volvos motorer det de säger? Och tror du får svårt att ens komma tre mil på el. Bensinmotorn lär knappast vara snål eller ekonomisk i ett SUV monster... Gissar att den drar 0,8-1,0 ärligt om man inte kör superförsiktigt...

Gå nu in på www.teslamotors.commoch beställ! :-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Han som köpte min bor inte i Storvreta. Dock finns det en till exakt lika i röd med miljöpartietmärke på kofångaren. Det är Fredrik.,men tror inte han bor där heller. Säkert någon som hälsade på eller en helt ny ägare. :-)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

hybris skrev:
Eliard skrev:
Teori... Hur ofta drar Volvos motorer det de säger? Och tror du får svårt att ens komma tre mil på el. Bensinmotorn lär knappast vara snål eller ekonomisk i ett SUV monster... Gissar att den drar 0,8-1,0 ärligt om man inte kör superförsiktigt...

Gå nu in på http://www.teslamotors.commoch beställ! :-)
Instämmer, Volvo brukar vara bland de värsta till att ljuga om förbrukning. Själv kommer jag aldrig att skiljas från Tesla. Mer än 3000 tysta, säkra, gratismil (nästan) de senaste 9 månaderna har övertygat mig. :D Det blir synd om norrmän och araber framöver!
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Vet inte hur dem kommit fram till normen, för förbrukning och utsläpp... Iom att det är ytterst nära gränsen till supermiljöbil.. Hur långt skall man komma med dom värderna 5mil? 10mil? Mer?
Blandad körning? Landsväg?
Jaja skitsamma.
Hybris :
Såg den röda tesla idag här i storvreta idag, står parkerad vid skolan.. Röd med beige skinn.
Regnummer xxx 506... Så det börjar bli några här i Uppsala nu... Har sett en vit inne i city för ett par veckor sedan oxå.
Snart dags för en sc här :) men kanske för nära mellan Stockholm norr och Gävles!?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Fick min gråa P85D idag. ;-) första med insane mode i Uppsala! Känns coolmatt cruisa omkring med 700hk och veta att nästan ingen vet... ;-)
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Hur gärna vill du ha en kaxig m5 el dyl, bredvid i rödljuset nu då..
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Eliard skrev:
Fast orkar man ens läxa upp honom? Börjar fatta varför Ferrariägare cruisar... Räcker med att veta... :-)
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

+1
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

hybris skrev:
Eliard skrev:
Fast orkar man ens läxa upp honom? Börjar fatta varför Ferrariägare cruisar... Räcker med att veta... :-)
Haha, vilken skön känsla :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

hybris skrev:
Fick min gråa P85D idag. ;-) första med insane mode i Uppsala! Känns coolmatt cruisa omkring med 700hk och veta att nästan ingen vet... ;-)
En insane bil till en insane ägare. Grattis hybris! Och alla andra P85D-ägare också, ni vet vad jag
tycker om er. :D
Grattis även till er andra lite mer mogna och inte så barnsliga, nyblivna Teslaägare! :D

Ser fram mot lite P85D-kommentarer från vår skrivglade vän hybris nu.
Let the keyboard rip!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Larofo skrev:
hybris skrev:
Let the keyboard rip!
RIP? Rest in Peace?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Svenssons skrev:
Larofo skrev:
hybris skrev:
Let the keyboard rip!
RIP? Rest in Peace?
Slita, rycka sönder.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

R.I.P. :D
I like your sense of humor Svenssons!
Svårt det här med utrikiska. Själv behärskar jag knappt det svenska språket.

let it rip (also let her rip)

1. to make a vehicle or machine move very fast He would get up early Sunday mornings, fire up the lawnmower, and let her rip.
Usage notes: the pronoun her is often used to refer to a machine

2. to do something with energy and enthusiasm Hendrix would walk into a recording studio, turn on his amp, and let it rip while the tape recorder rolled.
Användarvisningsbild
Andreas Welin
Teslaägare

Inlägg av Andreas Welin »

hybris skrev:
Grattis hybris! Du har definitivt förtjänat detta :) Fast snart kommer de andra att bli varse... vi blir ett gäng i Uppsala, tror jag! Vi ses vid ett rödljus på söndag eftermiddag! :twisted:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Andreas Welin skrev:
hybris skrev:
Grattis hybris! Du har definitivt förtjänat detta :) Fast snart kommer de andra att bli varse... vi blir ett gäng i Uppsala, tror jag! Vi ses vid ett rödljus på söndag eftermiddag! :twisted:
Är det någon som kommer våga köra omkring med mindre än 95% kvar i batteriet, kan ju bli pinsamt vid rödljuset då???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Förstår inte snacket om full laddning. Min p85+ drar bra även med 50%. Först vid betydligt lägre som den gula linjen uppe kommer...
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Pontus skrev:
Andreas Welin skrev:
hybris skrev:
Är det någon som kommer våga köra omkring med mindre än 95% kvar i batteriet, kan ju bli pinsamt vid rödljuset då???
Hur menar du då?
Skriv svar