I Elbilen står en notis om att Audi Q6 e-tron ska få "påsbatterier" eftersom dessa är lättare att packa till skillnad från stavbatterier som lämnar en massa tomrum emellan sig.
Men, ska inte denna bil vara en s.k. Tesladödare? Då måste man ju kunna ta ut en massa energi och därför klara av kylningen av batterierna. Hur tänker de klara den detaljen om batterierna ligger packade tätt utan utrymme emellan?
Audi Q6 e-tron och "påsbatterier"
Moderator: Redaktion
Re: Audi Q6 e-tron och "påsbatterier"
Undrar om hållbarheten på "påsbatterier" eller prismatiska celler. Verkar lättare att man kan få korrosions- och täthetsproblem i dessa obeprövade battericellsformer. Verkar som Audi går all in för att blii tesladödare. Man har ju inte 15-20 år på sig att testa först. Cylindriska battericeller har snart funnits i 100 år. Man avser ju också att använda den cylindriska formen på kopparkapslarna som ska hålla i hundratusen år för radioaktivt kärnbränsleavfall från kärnkraftverken. Till detta kommer kylningen. Undrar om man inte löser problem som inte finns och istället skapar onödiga risker.Jerker skrev:I Elbilen står en notis om att Audi Q6 e-tron ska få "påsbatterier" eftersom dessa är lättare att packa till skillnad från stavbatterier som lämnar en massa tomrum emellan sig.
Men, ska inte denna bil vara en s.k. Tesladödare? Då måste man ju kunna ta ut en massa energi och därför klara av kylningen av batterierna. Hur tänker de klara den detaljen om batterierna ligger packade tätt utan utrymme emellan?
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Audi Q6 e-tron och "påsbatterier"
Batteriernas plats är väl inget jätteproblem i Teslan.. Snarare så att det tar otroligt lite plats. När man visar alla bagageutrymmen tappar folk hakan, typ. Visst, dåligt benutrymme bak tycker jag visserligen men detta ska vara en SUV.Jerker skrev:I Elbilen står en notis om att Audi Q6 e-tron ska få "påsbatterier" eftersom dessa är lättare att packa till skillnad från stavbatterier som lämnar en massa tomrum emellan sig.
Men, ska inte denna bil vara en s.k. Tesladödare? Då måste man ju kunna ta ut en massa energi och därför klara av kylningen av batterierna. Hur tänker de klara den detaljen om batterierna ligger packade tätt utan utrymme emellan?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Audi Q6 e-tron och "påsbatterier"
Ofta när man läser här i forumet så är det många som tror att nya elbilar ska bli bättre en Tesla på alla sätt med sin första riktiga elbil och tror att dom magiskt ska kompenserara för att dom hoppar på tåget sent.
Men när man ser prototyperna så är dom som segel i fronten och specifikationerna orimliga och nu det här varför inte uppfinna ett nytt sätt att göra batteriet?
Personligen tror jag det kommer gå fortare för Tesla och fixa till allt! Än för konkurenterna att komma ifatt
Men när man ser prototyperna så är dom som segel i fronten och specifikationerna orimliga och nu det här varför inte uppfinna ett nytt sätt att göra batteriet?
Personligen tror jag det kommer gå fortare för Tesla och fixa till allt! Än för konkurenterna att komma ifatt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Audi Q6 e-tron och "påsbatterier"
har haft små små liion batterier packade i mjukplast, stora som frimärken och 2-3mm tjocka,, fördelen är kanske att de inte kan spricka utan bara sväller
väger lite också sitter ofta i drönare iallafall de billiga
pouch cell på engelska
väger lite också sitter ofta i drönare iallafall de billiga
pouch cell på engelska
ms 76132 "Eleamore"
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Audi Q6 e-tron och "påsbatterier"
I min artikel "Inuti battericellen" går jag igenom de olika batterityperna:
http://teslaclubsweden.se/inuti-battericellen/
Egentligen samma batteriteknik i olika förpackningar. Påsbatterier är som oupprullade cylindriska batterier. Prismatiska batterier är några ihopslagna påsbatterier.
Fördelen med påsbatterier är bättre packningstäthet. Nackdelen är svårt att komma åt och kunna kyla alla tätpackade batterier. Och att de kan svälla. Cylindern i Teslas batterier håller ihop battericellen mekaniskt.
http://teslaclubsweden.se/inuti-battericellen/
Egentligen samma batteriteknik i olika förpackningar. Påsbatterier är som oupprullade cylindriska batterier. Prismatiska batterier är några ihopslagna påsbatterier.
Fördelen med påsbatterier är bättre packningstäthet. Nackdelen är svårt att komma åt och kunna kyla alla tätpackade batterier. Och att de kan svälla. Cylindern i Teslas batterier håller ihop battericellen mekaniskt.
Re: Audi Q6 e-tron och "påsbatterier"
Men kylningen är ju ett stort problem. En Leaf med ett 60 eller 90 kWh batteri skulle fortfarande inte vara helt användbar på långresor eftersom batterierna blir varma efter hårdkörning med snabbladdning. Jag skulle rekommendera alla att skaffa en elbil med vattenkylning om de tänker sig för långfärder.
Om journalisterna skulle kunna fokusera på hur bilarna faktiskt är att köra istället för att snacka räckviddsångest och långa laddtider. Inget av det är ett realt problem med Leafen utan det är att bilen överhettar och sänker laddhastighet och till slut öven drar ner farten på bilen. Inte så kul om man köpt sin nya fina Autobahn lokomotiv med stort batteri och snabbladdare på 350kW om man efter 50mil får meddelande om att nu är bilen för varm för att fortsätta färden.
Om journalisterna skulle kunna fokusera på hur bilarna faktiskt är att köra istället för att snacka räckviddsångest och långa laddtider. Inget av det är ett realt problem med Leafen utan det är att bilen överhettar och sänker laddhastighet och till slut öven drar ner farten på bilen. Inte så kul om man köpt sin nya fina Autobahn lokomotiv med stort batteri och snabbladdare på 350kW om man efter 50mil får meddelande om att nu är bilen för varm för att fortsätta färden.