Tesla och siffror - inte helt solklart

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4534
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Tesla och siffror - inte helt solklart

Inlägg av dstr »

Vad har ni för teorier?
Screenshot_20170429-181507.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla och siffror - inte helt solklart

Inlägg av mati »

Avancerade kunskaper inom programmering kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4534
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Tesla och siffror - inte helt solklart

Inlägg av dstr »

Jag har aldrig nollat trippmätarna.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Tesla och siffror - inte helt solklart

Inlägg av janni »

Vilket syftar du på? =)

Iof går inte kWh riktigt ihop på Trip A och B, borde vara 17005,8.

Angående att Odometern är högre än Trip:en så misstänker jag att Tesla nollar Trip:en efter deras testkörning, har för mig att de diffar på min med men kan dubbelkolla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla och siffror - inte helt solklart

Inlägg av mati »

Jag syftade mer på den som har skrivit koden bakom tripmätaren och förbrukningen. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Tesla och siffror - inte helt solklart

Inlägg av AGCF »

Två alternativa fakta
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4534
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Tesla och siffror - inte helt solklart

Inlägg av dstr »

varför har det varit nästan 5kw/h tyngre att räkna trip B?

Måste vara galet dålig kod om det motsvarar cpu-kraften...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla och siffror - inte helt solklart

Inlägg av Bjelke »

Klen decimalhantering? Fast det funkar eg inte som förklaring tror jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla och siffror - inte helt solklart

Inlägg av Svenssons »

A och B verkar ha nollställts vid olika tillfällen där B nollades 4 kWh efter A men medan bilen stod stilla. Tesla bollar A och B efter testkörning så dessa är alltid minst 2-5 mil lägre än totalen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla och siffror - inte helt solklart

Inlägg av mati »

Jag vet svaret:
Tripmätare B räknar 1.0002825191288993525603296056504 gånger tripmätare A.
Det är väl ganska logiskt eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla och siffror - inte helt solklart

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag vet svaret:
Tripmätare B räknar 1.0002825191288993525603296056504 gånger tripmätare A.
Det är väl ganska logiskt eller?
:lol: japp helt logiskt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4534
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Tesla och siffror - inte helt solklart

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
A och B verkar ha nollställts vid olika tillfällen där B nollades 4 kWh efter A men medan bilen stod stilla. Tesla bollar A och B efter testkörning så dessa är alltid minst 2-5 mil lägre än totalen.
När jag hämtade bilen hade jag inte ens 6.0? Fanns a+b då? Något har ändrats, men jag kommer inte ihåg vad.
Skriv svar