Tesla tjänstebil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

marwar

Tesla tjänstebil?

Inlägg av marwar »

Hej

Jag driver ett eget AB och ska byta tjänstebil till hösten.

Är det ngn som har koll på vad en tesla S ligger på i leasingkostnad per månad för företaget? Enligt kalkylen på deras sida är det ca 7500kr med panoramatak + lite extra utrustning. Jag tycker detta känns ganska billigt då jag betalar ungefär 6300kr för en BMW diesel idag som inte är ngn direkt värstingbil. Stämmer det är det oväntat bra då jag skulle spara på ett köra en tesla isåfallat.

tacksam för råd från ngn som faktiskt har ett eget bolag och vet vad bilen kostar.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Tesla tjänstebil?

Inlägg av Pontus »

Sök lite på forumet så finns det trådar med mycket info i.
Men kan tala om hur det vart för mig: 16.500 kr/mån inkl 1/2 moms, ingen första förhöjd hyra, 3 år, 40% restvärde, inkl försäkring.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

point1 skrev:
marwar skrev:
Hej

Jag driver ett eget AB och ska byta tjänstebil till hösten.

Är det ngn som har koll på vad en tesla S ligger på i leasingkostnad per månad för företaget? Enligt kalkylen på deras sida är det ca 7500kr med panoramatak + lite extra utrustning. Jag tycker detta känns ganska billigt då jag betalar ungefär 6300kr för en BMW diesel idag som inte är ngn direkt värstingbil. Stämmer det är det oväntat bra då jag skulle spara på ett köra en tesla isåfallat.

tacksam för råd från ngn som faktiskt har ett eget bolag och vet vad bilen kostar.
Låter som du inte räknat med första förhöjda avgiften.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Min spaning också.

Om du lägger in 2-300k i första förhöjd så ska även den kostnaden skrivas av på leasingperioden, vid 200k så blir det 5500:-/mån utöver leasingkostnaden.
marwar

Inlägg av marwar »

Dum fråga men hur kan en tesla då vara "billig för företaget" enligt en del?

Idag kanske en tjänstebil kostar mitt företag 7-8K. En tesla skulle då ligga på 16k. Föremånsvärdet är ungefär samma (om jag tolkar det är det 2800 efter 50% vilket är exakt samma som jag har idag)

Ok milen blir billig men jag kör inte speciellt mkt.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Är företaget någon "annans" så blir det billigt! :D Skämt åsido. Låga driftskostnader och lågt förmånsvärde gynnar dig som förare eftersom man ofta talar om "skattade pengar" i det fallet. Samma sak att du kan ta ut 9,5kr/mil i skattefri milersättning medan din el-kostnad kanske är 2-3kr/mil om du laddar allt hemma.

Värdeminskningen som blir ganska hög i kronor räknat (och däckskontot...) tas ju av företagets oskattade pengar och då svider det inte alls lika mycket i din privata plånbok om man säger så. Eller rättare sagt, innan du har "lyckats skatta fram" pengarna i din plånbok så har det försvunnit mycket på vägen till "Staten".
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Företag kan lyfta halva momsen, dvs 12,5%. Ta nypriset, dra av 12,5%. Dela med 2 ( om 50% restvärde) och sedan dela med 36 mån. Lägg på det leasingbolaget ska tjäna per månad och försäkring, plus ränta.
Finns inget sätt att trolla bort kostnaden, men sedan är det en annan sak om det är du eller företaget som betalar, men om du äger företaget är kostnaden samma.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Förutom skatten då... För att få ut pengarna i handen så krävs ju arbetsgivaravgift och inkomstskatt.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare

Inlägg av fnystrom »

Det är nog aldrig så att en Tesla kan bli "billig".

Jag håller på och räknar fram och tillbaka på om jag har råd med Tesla.

Jag driver eget företag och tar ut en lön som gör att jag maximerar pensionsinbetalningarna till staten, men inget mer. Tror det är rätt vanligt som egen företagare. Jag kommer ta ut samma lön oavsett om jag har tjänstebil eller inte.

Som utgångspunkt har jag tagit min nuvarande bil, en Audi A4 Avant.
Den kostar 362100 kronor plus utrustning 32400 kronor. Det ger ett förmånsvärde på 5208 kronor.
Privat kostar den mig 4289 skattade kronor. (förmånsvärde + bränsle - milersättning till jobbet). Jag har räknat med 2500 mil per år.
För företaget kostar den 9774 kronor. (Leasingavgift + arbetsgivaravgift på förmån + skatt + service + försäkring). Det är då oskattade pengar och om jag istället skulle ta ut dem som lön så motsvarar de 3327 skattade kronor. Den totala kostnaden i skattade pengar blir då 7616 kronor.

Motsvarande siffror för Tesla Model S 85D (inklusive teknikpaket + köldpaket) är 877000 kronor plus utrustning 49100 kronor. Det ger ett förmånsvärde på 4641 kronor.
Den privata kostnaden med skattade pengar blir 2390 kronor.
Företagskostnaden blir 14900 kronor (leasing med 50% restvärde på 3 år och miljöbilspremie). Då har jag noll kronor i servicekostnad. Det kanske inte är realistiskt, men Tesla kräver ingen service för att garantierna skall gälla. Om jag plockar ut de pengarna i lön, motsvarar de 5226 kronor i skattade pengar. Den totala kostnaden i skattade pengar blir då 7616 kronor. Dvs samma som för en Audi A4.

Jag räknade även på vad en Audi A6 Allroad med lite "nödvändig" utrustning skulle kosta. I skattade pengar skulle den kosta ungefär 11500 kronor, dvs 4000 kronor mer än en Tesla.

Jag tror inte att jag har räknat helfel. Någon som har några invändningar på mitt tankesätt?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nej, det låter väldigt rimligt. Jag gjorde jämförelser mellan en Tesla Model S85 (med de gamla priserna och förmånsvärdena) och min förra bil, en Audi A6 Avant 3.0 TDIq, och landade i att vid 2000 mils körning om året så skulle det vara ungefär hugget som stucket mellan de bägge. Om jag räknar om alla utgifter till privata pengar så landade bägge de bilarna på precis över 10000 kr i månaden - det skiljde bara ungefär 100 kr i kalkylen. Inköpspriset för Teslan låg på ca 830k och för Audin ca 445k efter rabatter. Då hade jag dock pessimistiskt räknat på ett restvärde på 30% på bägge bilarna (jag sätter alltid restvärdet till 30% eftersom man faktiskt kan göra vinst på momsen med ett lågt restvärde - kan förklara det separat ifall någon är nyfiken). Så i praktiken är nog Teslan lite billigare, eftersom man lär tappa mindre på restvärdet än i min kalkyl.

Slutsatsen är väl att en Tesla inte är billig i reda pengar, men att den ändå totalt sett kostar som en hälften så dyr tysk lyxbil med klart sämre prestanda, vilket väl gör att den får anses ganska prisvärd.

Såhär ser mina kalkyler ut, om någon är nyfiken: https://dl.dropbox.com/u/599230/Swiftdr ... se.xls.png

Jag hade bestämt mig för att byta Audin mot en Tesla, skulle bara lösa laddplats först. När jag väl löste laddplats så var det med en flytt och 5000 kr mer per månad i boendekostnader, så jag bestämde mig för att snåla till det med en Outlander PHEV till slut (där kan vi prata billig tjänstebil!) och kanske lägga lite pengar på hög för att köpa en Tesla vid nästa byte...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ett tillägg förresten, som är fruktansvärt viktigt att tänka på, är att de nuvarande reglerna om reducering av förmånsvärden för elbilar och laddhybrider går ut efter 2016. Efter det vet vi inte säkert vad som händer. De senaste gångerna de här reglerna har gått ut så har de förlängts i sista minut (dock så droppade man vid ett tillfälle etanolbilar och vanliga ej laddningsbara hybrider från reglerna), men det kan vara lite svettigt att köpa en såhär dyr bil om hela kalkylen hänger på att man ska få reducerat förmånsvärde.

Själv går jag och hoppas att regeringen ska införa de regler för tjänstebilar som föreslogs i utredningen "Fossilfrihet på väg" från 2013 (en nätt lunta på strax över 1000 sidor - högt rekommenderad kvällsläsning). Gör de det så beställer jag en Tesla på studs. Men det känns osannolikt. Miljöpartiet är kritiska till att överhuvudtaget subventionera miljöbilar som tjänstebilar, utöver ett bonus/malus-system på inköpspriset. Centerpartiet var klart mer positiva till FFF-utredningen.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

"Miljöpartiet är kritiska till att överhuvudtaget subventionera miljöbilar som tjänstebilar"

Nu litar jag inte på politiker en endaste sekund men på Twitter har det inte låtit så från MP när jag frågat innan valet. En ville tom avskaffa förmånsvärdet helt för elbilar som har 0co2 i utsläpp.

Men som sagt, vi såg ju senast idag vad vallöften är värda.......
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

AnteF skrev:
"Miljöpartiet är kritiska till att överhuvudtaget subventionera miljöbilar som tjänstebilar"

Nu litar jag inte på politiker en endaste sekund men på Twitter har det inte låtit så från MP när jag frågat innan valet. En ville tom avskaffa förmånsvärdet helt för elbilar som har 0co2 i utsläpp.

Men som sagt, vi såg ju senast idag vad vallöften är värda.......
Dessa är nyckelorden här...
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Jojo skrev:
Dessa är nyckelorden här...[/quote]

Hehe... Jag brukar påminna dem lite då och då. Risken är att de pajar hela systemet för förmånsvärdet för elbilar och tvingar mig att åka bensindrivet igen. Men som sagt... Du har helt rätt. :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jo, hur det låter innan valet kanske man inte ska gå på :mrgreen:

Enskilda miljöpartister kan säkert vara positiva, men från ledningen har det låtit svalare. Per Bolund har ju sagt att frågan inte är prioriterad, och det har även kommit uttalanden om att tjänstebilar överlag är för billiga idag.

Jag hade som sagt jättegärna sett dem införa förslaget i FFF-utredningen om CO2-baserat avdrag/tillägg till förmånsvärdet. Med det kunde förmånsvärdet för en schysst specad Tesla komma ner under 2000 kr brutto. Jag hade rusat för att köpa en! Jag har mailat ansvariga ministrar om det här flera gånger, men får antingen dåliga schablonsvar eller inget svar alls.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Jo, hur det låter innan valet kanske man inte ska gå på :mrgreen:

Enskilda miljöpartister kan säkert vara positiva, men från ledningen har det låtit svalare. Per Bolund har ju sagt att frågan inte är prioriterad, och det har även kommit uttalanden om att tjänstebilar överlag är för billiga idag.

Jag hade som sagt jättegärna sett dem införa förslaget i FFF-utredningen om CO2-baserat avdrag/tillägg till förmånsvärdet. Med det kunde förmånsvärdet för en schysst specad Tesla komma ner under 2000 kr brutto. Jag hade rusat för att köpa en! Jag har mailat ansvariga ministrar om det här flera gånger, men får antingen dåliga schablonsvar eller inget svar alls.
vilka har du mailat, kanske dax att en till (jag) och gärna fler mailar också?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har främst mailat Romson. Jag är lite osäker vems bord det här landar på egentligen - Romson, Baylan, och A Johansson känns väl som ungefär lika sannolika kandidater allihopa.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

danni skrev:
Nej, det låter väldigt rimligt. Jag gjorde jämförelser mellan en Tesla Model S85 (med de gamla priserna och förmånsvärdena) och min förra bil, en Audi A6 Avant 3.0 TDIq, och landade i att vid 2000 mils körning om året så skulle det vara ungefär hugget som stucket mellan de bägge. Om jag räknar om alla utgifter till privata pengar så landade bägge de bilarna på precis över 10000 kr i månaden - det skiljde bara ungefär 100 kr i kalkylen. Inköpspriset för Teslan låg på ca 830k och för Audin ca 445k efter rabatter. Då hade jag dock pessimistiskt räknat på ett restvärde på 30% på bägge bilarna (jag sätter alltid restvärdet till 30% eftersom man faktiskt kan göra vinst på momsen med ett lågt restvärde - kan förklara det separat ifall någon är nyfiken). Så i praktiken är nog Teslan lite billigare, eftersom man lär tappa mindre på restvärdet än i min kalkyl.

Slutsatsen är väl att en Tesla inte är billig i reda pengar, men att den ändå totalt sett kostar som en hälften så dyr tysk lyxbil med klart sämre prestanda, vilket väl gör att den får anses ganska prisvärd.

Såhär ser mina kalkyler ut, om någon är nyfiken: https://dl.dropbox.com/u/599230/Swiftdr ... se.xls.png

Jag hade bestämt mig för att byta Audin mot en Tesla, skulle bara lösa laddplats först. När jag väl löste laddplats så var det med en flytt och 5000 kr mer per månad i boendekostnader, så jag bestämde mig för att snåla till det med en Outlander PHEV till slut (där kan vi prata billig tjänstebil!) och kanske lägga lite pengar på hög för att köpa en Tesla vid nästa byte...
Du har inte lust att dela med dig av det faktiska Exceldokumentet, så kan man pilla och räkna lite själv?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jocce skrev:
Du har inte lust att dela med dig av det faktiska Exceldokumentet, så kan man pilla och räkna lite själv?

/Jocce
Jo, absolut! Här kan du ladda ner en kopia: https://dl.dropbox.com/u/599230/Swiftdr ... 6relse.xls

Jag hade en gång i tiden en tanke om att göra en dedikerad webbsida där man kan göra såna här beräkningar, spara, jämföra, etc, men det blev aldrig riktigt av. Jag har inte tid för obetalda hobbyprojekt om jag nånsin ska få råd med en Tesla ;)

Det kanske inte är helt uppenbart vad riktigt alla kolumner gör, de i mitten med "företagets kostnad" osv är mest mellanlandningsvärden som används i senare beräkningar. Det intressanta tycker jag är på slutet när jag räknar om precis alla kostnader till vad det skulle motsvara i privata pengar, skattade och klara. Du fyller i parametrar till vänster och sen ingångsvärden längst upp för varje bil. För att lägga in en ny bil är det lättast att klipp-och-klistra en hel kolumn från en annan bil för att få med formler och så. Du får fråga om nåt är oklart.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

danni skrev:
Jocce skrev:

/Jocce
Jo, absolut! Här kan du ladda ner en kopia: https://dl.dropbox.com/u/599230/Swiftdr ... 6relse.xls

Jag hade en gång i tiden en tanke om att göra en dedikerad webbsida där man kan göra såna här beräkningar, spara, jämföra, etc, men det blev aldrig riktigt av. Jag har inte tid för obetalda hobbyprojekt om jag nånsin ska få råd med en Tesla ;)

Det kanske inte är helt uppenbart vad riktigt alla kolumner gör, de i mitten med "företagets kostnad" osv är mest mellanlandningsvärden som används i senare beräkningar. Det intressanta tycker jag är på slutet när jag räknar om precis alla kostnader till vad det skulle motsvara i privata pengar, skattade och klara. Du fyller i parametrar till vänster och sen ingångsvärden längst upp för varje bil. För att lägga in en ny bil är det lättast att klipp-och-klistra en hel kolumn från en annan bil för att få med formler och så. Du får fråga om nåt är oklart.
Tack, skall pilla lite på den!

Jag är framförallt intresserad av vad bilen skulle kosta för företaget. Egentligen både om man köper den kontant och om man skulle köpa den på leasing...
Får se om jag kan pilla iordning något :)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Fick inte ihop det riktigt först, men om jag tolkar det rätt så har du gjort beräkningen för dig själv i ditt eget AB så att säga? Därav "månadskostnaden i privata" blir högre än vad den "borde" bli som ren anställd? Eller tolkar jag fel?

Borde kanske sätta mig in i dokumentet själv mer, men just nu fanns/finns inte tålamodet och tiden...

Kostnaden för mig som anställd blir ju "bara" vad kostnaden för förmånsvärdet blir (rätta mig om jag har fel här ;) ).

Men skulle vilja på ett enkelt sätt kunna jämföra för företagets (och endast företagets) kostnader att köpa (och leasa, gärna separat) en "vanlig" bil jämfört mot en Tesla, med alla kostnader.

Tror detta dokument är ganska bra, men det gick kanske ett steg längre än vad jag hade i huvudet nu?

/Jocce
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

En lite förenklar kalkyl så som det ser ut för mig är att bilen kostar företaget 16,500 kr/mån inkl 1/2 moms och försäkring och sociala avgifter på förmånsvärdet (5200 kr i förmånsvärde). Det skulle räckt till ca 8.000 kr i brutto lön för mig efter tjänstepension och semesteravsättningar samt arbetsgivaravgift betalats.
Så för att det ska gå jämnt ut för företaget så kostar bilen mig knappt 4.000 kr/mån i skattad inkomst + drygt 2.500 kr i skatt på förmånsvärdet = ca 6.500 kr/mån i skattade pengar + mindre i tjänstepensionsavsättningar (motsvarande vad 8.000 till i bruttolön skulle gett).
Detta stämmer ganska bra men det tillkommer ju däck och andra engångskostnader.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jocce skrev:
Fick inte ihop det riktigt först, men om jag tolkar det rätt så har du gjort beräkningen för dig själv i ditt eget AB så att säga? Därav "månadskostnaden i privata" blir högre än vad den "borde" bli som ren anställd? Eller tolkar jag fel?

Borde kanske sätta mig in i dokumentet själv mer, men just nu fanns/finns inte tålamodet och tiden...

Kostnaden för mig som anställd blir ju "bara" vad kostnaden för förmånsvärdet blir (rätta mig om jag har fel här ;) ).

Men skulle vilja på ett enkelt sätt kunna jämföra för företagets (och endast företagets) kostnader att köpa (och leasa, gärna separat) en "vanlig" bil jämfört mot en Tesla, med alla kostnader.

Tror detta dokument är ganska bra, men det gick kanske ett steg längre än vad jag hade i huvudet nu?

/Jocce
Först och främst: du ska inte köpa en bil kontant i ett företag. Då får du inte dra av någon moms alls (om du inte bedriver verksamhet som taxi, likbil, körskolelärare eller ett par till saker), medan om du leasar så får du dra av halva momsen. Halva momsen blir klart mer än leasingräntan, särskilt om du lägger en stor kontantinsats och betalar av aggressivt (det finns faktiskt ett knep som gör att man i praktiken får dra av mer än halva momsen genom att betala av bilen väldigt aggressivt).

Men ja, jag har skrivit det här dokumentet främst som ett hjälpmedel för mig att räkna på totalkostnaderna för mig med egen firma. Siffrorna är också relevanta för de som kan få kostnadsneutral såkallad personalbil. För vanlig tjänstebil är det kanske inte lika användbart. Men om du vill veta hur stora utgifter som företaget kommer ha för leasing (inkl halv moms) och allt annat så kan du utgå från det som står i raden "Företagets kostnad", med ett tillägg: du måste också lägga på arbetsgivaravgiften för förmånsvärdet, dvs förmånsvärdet * 0,3142 (att jag inte har med den i beräkningen beror på att den bakas in automatiskt i den privata kostnaden då jag hanterar förmånsvärden lite annorlunda i min firma än vad som är brukligt). I ett sånt scenario blir uträkningen av den privata kostnaden inte särskilt intressant för dig heller, för den kommer inte riktigt stämma.

Vet du vad, jag har gjort en uppdaterad version som räknar lite annorlunda på förmånsvärdena och så, där "företagets kostnad" och "privat kostnad" stämmer bättre för någon som inte är egenföretagare och hanterar förmånsvärdena som jag gör. Här: https://dl.dropbox.com/u/599230/Swiftdr ... 0Jocce.xls

Där kan du se vad månadskostnaden för företaget blir (dvs leasing + halv moms + trängselskatt + arbetsgivaravgift på förmånen +alla övriga utgifter som företaget tar) och även vad den privata kostnaden för en vanlig tjänstebilist blir (dvs bränsle + skatten på förmånen). Jag har inte bemödat mig ta med nåt om milersättning och sånt, håller inte på så mycket med det i min firma, men det kan du ju rätt lätt lägga till själv.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

danni skrev:

Först och främst: du ska inte köpa en bil kontant i ett företag. Då får du inte dra av någon moms alls (om du inte bedriver verksamhet som taxi, likbil, körskolelärare eller ett par till saker), medan om du leasar så får du dra av halva momsen. Halva momsen blir klart mer än leasingräntan, särskilt om du lägger en stor kontantinsats och betalar av aggressivt (det finns faktiskt ett knep som gör att man i praktiken får dra av mer än halva momsen genom att betala av bilen väldigt aggressivt).

Men ja, jag har skrivit det här dokumentet främst som ett hjälpmedel för mig att räkna på totalkostnaderna för mig med egen firma. Siffrorna är också relevanta för de som kan få kostnadsneutral såkallad personalbil. För vanlig tjänstebil är det kanske inte lika användbart. Men om du vill veta hur stora utgifter som företaget kommer ha för leasing (inkl halv moms) och allt annat så kan du utgå från det som står i raden "Företagets kostnad", med ett tillägg: du måste också lägga på arbetsgivaravgiften för förmånsvärdet, dvs förmånsvärdet * 0,3142 (att jag inte har med den i beräkningen beror på att den bakas in automatiskt i den privata kostnaden då jag hanterar förmånsvärden lite annorlunda i min firma än vad som är brukligt). I ett sånt scenario blir uträkningen av den privata kostnaden inte särskilt intressant för dig heller, för den kommer inte riktigt stämma.

Vet du vad, jag har gjort en uppdaterad version som räknar lite annorlunda på förmånsvärdena och så, där "företagets kostnad" och "privat kostnad" stämmer bättre för någon som inte är egenföretagare och hanterar förmånsvärdena som jag gör. Här: https://dl.dropbox.com/u/599230/Swiftdr ... 0Jocce.xls

Där kan du se vad månadskostnaden för företaget blir (dvs leasing + halv moms + trängselskatt + arbetsgivaravgift på förmånen +alla övriga utgifter som företaget tar) och även vad den privata kostnaden för en vanlig tjänstebilist blir (dvs bränsle + skatten på förmånen). Jag har inte bemödat mig ta med nåt om milersättning och sånt, håller inte på så mycket med det i min firma, men det kan du ju rätt lätt lägga till själv.
Det där med kontant eller inte. Min Chef är av en annan åsikt, men ja det får han stå för så att säga ;) :P

Tackar! Skall se om jag hinner plita lite i den under helgen och jämföra lite! Du har ju lagt in ett antal bilar att jämföra med, så något som matchar "andra alternativ" rent kostnadsmässigt borde absolut gå att hitta där!

Tackar GRYMT för hjälpen så här långt :)

/Jocce
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Jocce skrev:

/Jocce
Det är en ganska enkel uträkning. Företagets kostnader för din Tesla blir följande:
- Sociala avgifter om 31,42% på förmånsvärdet (förmånsvärde enligt skatteverkets årliga beräkning för bil+utrustning).
- Månadskostnad i form av leasingavgift för bilen.
- räntekostnad i form av ränta på lånet.

Månadskostnaden regleras upp/ner i förhållande till vad din bank sätter för restvärde på bilen. Ju högre restvärde, desto lägre månadskostnad, och vice versa.

Det man får göra är helt enkelt en enkel excel där man ställer upp dessa delar för teslan, samt lägger till försäkring, service, däck för båda bilarna (uppskattade kostnader) samt bensinkostnader för den "vanliga" bilen.

För ett företag som du inte själv äger, blir det i nästan alla lägen dyrare för bolaget att leasa en Tesla kontra att leasa en annan bil. Förmånsvärdena kan bli likvärdiga, och därigenom de sociala avgifterna för företaget, på båda bilarna, men månadskostnaden för leasing blir garanterat högre för en Tesla gentemot en "vanlig" bil för halva priset.

Det man kan göra som anställd är ju att erbjuda arbetsgivaren att man själv betalar mellanskillnaden mellan vad det hade kostat att leasa en vanlig bil, kontra att leasa en tesla (dvs man betalar mellanskillnaden på den månatliga leasingkostnaden). Om detta kan göras som ett bruttolöneavdrag så blir den faktiska kostnaden för dig som anställd i "skattade" pengar inte hela den mellanskillnaden.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Daniel skrev:

Det är en ganska enkel uträkning. Företagets kostnader för din Tesla blir följande:
- Sociala avgifter om 31,42% på förmånsvärdet (förmånsvärde enligt skatteverkets årliga beräkning för bil+utrustning).
- Månadskostnad i form av leasingavgift för bilen.
- räntekostnad i form av ränta på lånet.

Månadskostnaden regleras upp/ner i förhållande till vad din bank sätter för restvärde på bilen. Ju högre restvärde, desto lägre månadskostnad, och vice versa.

Det man får göra är helt enkelt en enkel excel där man ställer upp dessa delar för teslan, samt lägger till försäkring, service, däck för båda bilarna (uppskattade kostnader) samt bensinkostnader för den "vanliga" bilen.

För ett företag som du inte själv äger, blir det i nästan alla lägen dyrare för bolaget att leasa en Tesla kontra att leasa en annan bil. Förmånsvärdena kan bli likvärdiga, och därigenom de sociala avgifterna för företaget, på båda bilarna, men månadskostnaden för leasing blir garanterat högre för en Tesla gentemot en "vanlig" bil för halva priset.

Det man kan göra som anställd är ju att erbjuda arbetsgivaren att man själv betalar mellanskillnaden mellan vad det hade kostat att leasa en vanlig bil, kontra att leasa en tesla (dvs man betalar mellanskillnaden på den månatliga leasingkostnaden). Om detta kan göras som ett bruttolöneavdrag så blir den faktiska kostnaden för dig som anställd i "skattade" pengar inte hela den mellanskillnaden.

Tack!

I det hela får man kanske också räkna in (i min värld) om bilen rullar mycket i tjänsten. Då springer lätt bränslekostnaden iväg på en "vanlig" bil (framförallt en lite roligare bil med mer förbrukning), där den på Teslan i princip kan vara gratis (om vi leker med tanken att vi alltid tankar på SuperChargers). Om man har varianten där företaget betalar bränslet dvs...

Detta borde så klart hjälpa bilen att bli mer ekonomisk (eller mindre oekonomisk) för företaget...

/Jocce
Skriv svar