Rätt att satsa på schuko och mode 2 vid nyinstallation?
Moderator: Redaktion
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Rätt att satsa på schuko och mode 2 vid nyinstallation?
Läser i Elbilen att Skellefteå Kraft ingått samarbete med QT-system att sälja laddstolpar med "två hål i väggen uttag" schuko och hänvisar till att alla elbilar har mode 2 styrning via medföljande laddsladd.
Vad anser ni, fler uttag med längre elsäkerhet eller lite färre men i den standard vi går mot, mode 3 med typ 2 uttag?
(Lyssna på Teslapodden och lär er mer och begreppen)
Om ett fristående motorvärmaruttag i en stolpe blir överhettat brinner åtminstone inte huset upp.
Ett nytt schuko uttag kan kanske konstrueras stabilare men kvarstår risk för att jordningen ej fungerar som tänkt vid överhettning mm. En rund EU kontakt har större kontaktytor även för jord oavsett en eller trefas.
Schuko uttag lär vara vanliga i Norge för elbilar men kanske därtill nödd och tvungen med många bilar.
Min syn är att satsa på Typ 2 uttag oavsett om man väljer en eller trefas. Arbetskostnaden torde inte skilja. Att skala bort lite komponentkostnad och få sämre säkerhet med risk för tillbud och skriverier vid olyckor.
Vad anser ni, fler uttag med längre elsäkerhet eller lite färre men i den standard vi går mot, mode 3 med typ 2 uttag?
(Lyssna på Teslapodden och lär er mer och begreppen)
Om ett fristående motorvärmaruttag i en stolpe blir överhettat brinner åtminstone inte huset upp.
Ett nytt schuko uttag kan kanske konstrueras stabilare men kvarstår risk för att jordningen ej fungerar som tänkt vid överhettning mm. En rund EU kontakt har större kontaktytor även för jord oavsett en eller trefas.
Schuko uttag lär vara vanliga i Norge för elbilar men kanske därtill nödd och tvungen med många bilar.
Min syn är att satsa på Typ 2 uttag oavsett om man väljer en eller trefas. Arbetskostnaden torde inte skilja. Att skala bort lite komponentkostnad och få sämre säkerhet med risk för tillbud och skriverier vid olyckor.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Rätt att satsa på schuko och mode 2 vid nyinstallation?
Absolut att det ska vara Typ-2. Vi har en bra standard, och den ska vi använda!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Rätt att satsa på schuko och mode 2 vid nyinstallation?
Schuko borde bara tas till i nödsituationer, den är inte avsedd för konstant hög effekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Rätt att satsa på schuko och mode 2 vid nyinstallation?
Säger inte regelverket att det inte får byggas med Schuko för elbilsladdning nu eller snart?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Rätt att satsa på schuko och mode 2 vid nyinstallation?
Typ 2 sladden är både billigare och låses fast vid laddning.
Schuko kabeln är lättare att stjäla. Speciellt då Typ 1 elbilar inte låser fast kabeln på sin sida.
Schuko kabeln är lättare att stjäla. Speciellt då Typ 1 elbilar inte låser fast kabeln på sin sida.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Rätt att satsa på schuko och mode 2 vid nyinstallation?
Läs i Elbilen eller i tråden nedan på en mycket bättre lösning än enbart schuko.
Småbjörkens installation av Typ 2 + schuko.
Inte låst till max 3,7 kW om några platser vill betala mer för upp till 22 kW så småningom. Alla kör ju inte medelsträcka var dag utan i bland mer. Elsäkerhet nås via Typ 2 uttag.
Att kunna lastutjämna och att uttaget kan kommunicera med bilen, där hämtar man säkert igen en låg merkostnad per laddbox på lägre installerad effekt. Ett dumt schuko uttag kan inte tala om för bilen att "nu får du inte mer just nu för att andra behöver också".
Synd att leverantören av el till Tesla Super Charger inte förstår hur elbilar laddas.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=8249
Småbjörkens installation av Typ 2 + schuko.
Inte låst till max 3,7 kW om några platser vill betala mer för upp till 22 kW så småningom. Alla kör ju inte medelsträcka var dag utan i bland mer. Elsäkerhet nås via Typ 2 uttag.
Att kunna lastutjämna och att uttaget kan kommunicera med bilen, där hämtar man säkert igen en låg merkostnad per laddbox på lägre installerad effekt. Ett dumt schuko uttag kan inte tala om för bilen att "nu får du inte mer just nu för att andra behöver också".
Synd att leverantören av el till Tesla Super Charger inte förstår hur elbilar laddas.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=8249
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Rätt att satsa på schuko och mode 2 vid nyinstallation?
Jag tycker efter att ha läst på på Skellefteå krafts hemsida att det verkar bra faktiskt. Då min bostadsrättförening i princip bara har uteparkering(finns ett fåtal carport och ännu färre garage) så verkar detta som bästa lösningen. En laddbox klarar oftast inte heller så pass låga temperaturer som det blir här uppe. Då det inte är så dyrt heller så blir det också mycket lättare att få med sig föreningen.
https://www.skekraft.se/faq/bygger-skel ... r-elbilar/
https://www.skekraft.se/faq/bygger-skel ... r-elbilar/
Re: Rätt att satsa på schuko och mode 2 vid nyinstallation?
Var har du läst/sett att laddboxar har problem med låga temperaturer?Vasp skrev:Jag tycker efter........n. En laddbox klarar oftast inte heller så pass låga temperaturer som det blir här uppe. Då det inte är så dyrt heller så blir det också mycket lättare att få med sig föreningen.
https://www.skekraft.se/faq/bygger-skel ... r-elbilar/
QT Infraladdare käckt namn på en motorvärmarestolpe, (med belysning!!) fenomenalt tekniskt framsteg, näst viktigaste argumentet tycks vara att det är ett lycksele baserat företag som kommit på den
ms 76132 "Eleamore"
Re: Rätt att satsa på schuko och mode 2 vid nyinstallation?
Den informationen om temperatur på laddboxar jag hittar. Så står det oftast nått i stil med, tempature range -25C-+40C eller liknande. För utomhusbruk i min del av landet så duger inte -25C det är absolut ingen ovanlig temperatur. -35C så kan vi börja diskutera.
Re: Rätt att satsa på schuko och mode 2 vid nyinstallation?
Men då måste man istället lägga sin UMC/EVSE i snön? Teslas UMC är specad till -30°C men inget regn. Måste vara bättre att få fram en laddstolpe som tål norrlandsklimatet än att skjuta över problemet på elbilsägaren.
Elbilist sedan 2014
Re: Rätt att satsa på schuko och mode 2 vid nyinstallation?
-30C till +50C för tesla wallconnector, sätter man den sen på en yttervägg till uppvärmt hus kanske de klarar sig i ett myggfritt norrland, alternativt sätta in en ledlampa på 2-3 watt inne i den på vintern?
ms 76132 "Eleamore"