Torsdag: Dagen började med lite äventyr eftersom ena trycksensorn pajade på morgonen och jag fick gula felmeddelanden på skärmen. Eftersom bilen ska vara borta i ca 2 månader och köras ca 10.000 km ville jag ha det fixat innan avresan. Besökte SC i Infra City, som tyvärr inte hade tid hjälpa mig, men jag fick en ny sensor för att byta på valfri däckverkstad. Bytte sensorn i Nacka och fick istället röda felmeddelanden på ett annat däck. Hoppades att det skulle försvinna med tiden och jag lämnade Stockholm vid 14 tiden. Laddade i Ödeshög, Lagan och Löddeköpinge. Körde över Öresundsbron kl 21, tog ett 5 min foto stopp vid Superchargern i Køge och övernattade på ett öde vandrarhem utanför Falster utan möjlighet till laddning. Totalt ca 800 km

Fredag: Dagen började med att ladda vid Nørre Alslev men den laddaren kom aldrig över 100 kW i effekt så det gick väldigt segt. Laddaren var dessutom placerad på ett väldigt tråkigt ställe så jag körde snabbt vidare. Tappade en hel del tid på Rödby - Puttgarden färjan och eftersom skärmen fortsatte blinka rött p.g.a. däcksensorn så bestämde jag mig för att köra in i Hamburg och besöka ett Tesla Service Center för att försöka få hjälp med däcksensorn. Dom tog in bilen direkt, och innan jag hunnit äta klart lunch i en närliggande restaurang så var bilen fixad och hade dessutom fått i sig en halv tank elektroner. Superglad över att vara fri från felmeddelanden kunde jag äntligen köra vidare, men fastnade återigen i Hamburg's rusningstrafik. Kom inte ut från Hamburg förrän vid 16-tiden. Trots att det gått 7 timmar sedan jag lämnat vandrarhemmet hade jag inte kommit mer än ca 25 mil. Men så fort trafiken släppte blev det gasen i botten vilket resulterade i ett lite längre stop vid Bispingen för att ladda. Försökte komma in på gokart banan intill men det var fullbokat hela kvällen. Dagens sista stopp blev vid Lutterberg där middag intogs på Subway. Det blev ca 30 min laddning som skulle räcka till Hanau utanför Frankfurt där jag hittat ett Best Western med 11kW laddning. Väldigt fint hotell till ganska ok pris som jag verkligen kan rekommendera. Totalt ca 750 km

Lördag: Hängde på låset när restaurangen öppnade 06.30 och redan 07.00 låg jag i 130 km/h på Autobahn. Idag var det meningen att ta igen gårdagens missade mil och målet var Spanien. Med 414 km i tanken var det inga problem att nå Achern för ett kort 15 min stop och köra vidare till Mulhouse. Där blev det ett längre 40 min stop för att nå Beaune utan problem. Ca 25 min laddning räckte i Beaune för att köra vidare. Målet var Vienne utanför Lyon där jag planerat lunch. Tyvärr var alla närliggande restauranger stängda så jag avbröt laddningen och tog sikte på nästa laddare i Valence. Även där saknades bra matalternativ så efter 20 min körde jag vidare och stannade till vid en stor rastplats med restauranger vid motorvägen där det även fanns en Chademoladdare som gick få igång med min plugsurfning-rfid. Tydligen är dom flesta superchargers i Frankrike placerade vid hotell, vilket gör att restaurangutbudet är begränsat och det är svårt kombinera mat med laddning. 40 min Chademo räckte för att köra ända till superchargern i Narbonne och även den låg vid ett hotell och det blev den sista laddningen i Frankrike. 20 min laddning fick räcka för att ta sig dom 20 milen till Girona. Vid 21 tiden passerade jag gränsen till Spanien och lite senare var jag framme i Girona. Superchargern här ligger precis utanför 2 st IBIS hotell som båda tyvärr var fullbokade så 20 min laddning fick räcka och jag tog sikte på Tarragona istället. Kom fram till Tarragona nästan exakt vid midnatt och var egentligen ganska pigg fortfarande men bestämde mig för att det fick räcka för idag. Tog in på ett hotell som visade sig ganska sunkigt och laddade i ett närliggande p-hus som erbjöd 1-fas 16A. Totalt ca 1500 km

Söndag: Hängde återigen på låset när restaurangen öppnade 07.00 och tanken var att hålla samma höga tempo som dagen innan. Men när jag skulle köra ut bilen från p-huset så visade sig att porten var trasig och jag var fast. Otroligt frustrerande! Efter att ha kört upp 4 våningar i det supertrånga garaget lyckades jag bli utsläppt bakvägen genom en infartsport på vån 4. När jag kom ut körde jag till en närliggande IBIL-laddare, då jag hört rykten att dessa numera ska fungera med Tesla's Chademoadapter. Och mycket riktigt, det fungerade utmärkt att ladda. Laddade bara 5 minuter och eftersom batteriet var långt ifrån fulladdat blev det ganska snart ett 20 min laddstopp vid Superchargern i L´Aldea. Träffade här en Tesla från Lichtenstein som skulle till Granada, så vi följdes åt hela dagen. Laddade ca 25 min i Valencia och därefter ca 40 min i Murcia där även lunch intogs i det närliggade shoppingcentret. Efter lunch blev det dags att ta sikte på sista superchargern i Cullar vid väg A-92. Väg A-92 som för övrigt är en av mina favoriter i Spanien med fantastikt landskap och fina vyer. Då Superchargern i Cullar ligger på ca 1000m höjd blev förbrukningen ganska hög men jag hade bra marginal tack vare det långa stoppet i Murcia. Jag hade planerat att ladda minst 380 km (95%) i Cullar men eftersom det var så tråkigt bröt jag laddningen redan vid 350 km, tog farväl av Lichtenstein Teslan, och började rulla försiktigt mot målet i Marbella ca 300 km bort. Jag hade hoppats på nerförsbackar och låg förbrukning men istället fortsatte vägen att stiga till som högst 1300m över havet vilket gjorde att förbrukningen fortsatte ligga på en högre nivå än jag hoppats på. Istället för att sakta ner fortsatte jag hålla ca 118-120 km/h och satte mitt hopp till en IBIL laddare i Malaga. Precis innan Granada kom en ganska lång nerförsbacke men det var egentligen inte förrän 2-3 mil innan Malaga som man kom ner från ca 700m till 50m över havet. Väl i Malaga hade jag 7 mil batteri kvar och ca 4 mil kvar att köra. Eftersom jag fortfarande ej hade löst laddningen på destinationen bestämde jag mig för att fylla på med lite extra el och det blev ett 30min stopp på en IBIL laddare som även den fungerade perfekt med min Chademoadapter. Jag kom fram till målet i Marbella kl 21.00. Totalt ca 950 km.

Lite statistik
Totalt
4000 km
972 kWh
243 Wh/km
Toppfart 220 km/h

Väl på plats i Marbella visade sig att den 5 år gamla Zem2All chademoladdaren fungerade igen efter att ha varit trasig en period, men tyvärr gick det bara ladda 10 min åt gången. Dagen efter att jag laddat nästan fullt, såg jag i plugshare appen att laddaren verkade ha pajat helt igen. På onsdagen kom äntligen elektrikern förbi för att sätta upp min egen laddare i min lägenhet här nere så nu är jag inte längre beroende av publika laddare.
