Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Moderator: Redaktion
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Om detta var sant borde ju nån av de stora nyhetssajterna som bevakar varje hörn av Teslavärlden ha tagit upp det, eller hur?
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
De är många som måste nått den begränsningen. Länk till TMC diskussionen?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Har nu kommit en bit igenom tråden och då säger han att nu när han kollat igenom sina laddnings loggar(hur kollar man det?) så har hastightenen sjunkit lite efterhand vilket kan tyda på att det hela handlar om batteriernas funktion och inte har något med begränsning som Tesla har programmerat. Detta läste jag även på Facebook när jag länkade tråden i en grupp, ett litiumbatteri kan inte ladda lika fort hela sitt liv utan hastigheten minskar efterhand och ägaren har tydligen inte lagt märke till det förrän nu. När man läser de han fått från Tesla så står det inget om att Tesla har programmerat in att detta ska ske, det kanske är naturligt för batterier. Läs post 119.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Ja är det så, då blir det ju inte lika illa. Förutom avsaknaden av information om detta.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Det första jag tänkte när jag läste första inlägget var att nån ville plantera falska nyheter. Säkerligen någon som shortar Teslaaktier.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5903
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Tror också att det kan vara så. Verkar inte vara ett genomtänkt rykte heller eftersom den evt nackdelen knappt skulle märkas.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Är detta ett falskt rykte eller en faktum? kan vi få något bekräftat? endera skulle vara bra att höra.(skulle säkert leda till en artikel)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4461
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Teslabjørn borde rimligen ha drabbats. Tror inte det stämmer.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Skicka en fråga till honom.jonasl skrev:Teslabjørn borde rimligen ha drabbats. Tror inte det stämmer.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Hehehe, vi har ett svensk ord: Blanka aktierchpaulin skrev:Det första jag tänkte när jag läste första inlägget var att nån ville plantera falska nyheter. Säkerligen någon som shortar Teslaaktier.

nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
+1Limbster skrev:Hehehe, vi har ett svensk ord: Blanka aktierchpaulin skrev:Det första jag tänkte när jag läste första inlägget var att nån ville plantera falska nyheter. Säkerligen någon som shortar Teslaaktier.
Varför använda lånord när det redan existerar adekvata inhemska ekvivalenter?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7986
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Ögnat igenom diskussionen på TMC.
Servicerapporten kan ses här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2088696/



Bra sammanfattning av tråden:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2090618/
Begränsningen verkar beröra kunder med batteripack typ "H" som enbart DC snabbladdar bilarna. Andra batteripack eller om bilen ofta långsamladdas mellan snabbladdningarna påverkas inte.
De begränsade bilarna laddar med max 90 kW isf vanliga runt 110 kW när batterierna är helt tomma. Vid högre laddnivåer laddas de påverkade batterierna lika snabbt som vanligt. Laddtiden vid "normal" SC-laddning (kommer med ~10%, laddar till ~60%) blir några (<5) minuter längre.
Servicerapporten kan ses här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2088696/
Bra sammanfattning av tråden:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2090618/
Begränsningen verkar beröra kunder med batteripack typ "H" som enbart DC snabbladdar bilarna. Andra batteripack eller om bilen ofta långsamladdas mellan snabbladdningarna påverkas inte.
De begränsade bilarna laddar med max 90 kW isf vanliga runt 110 kW när batterierna är helt tomma. Vid högre laddnivåer laddas de påverkade batterierna lika snabbt som vanligt. Laddtiden vid "normal" SC-laddning (kommer med ~10%, laddar till ~60%) blir några (<5) minuter längre.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Tror inte på det svenska språket, varför uppfinna inhemska ord för ord som redan finnsJerker skrev:+1Limbster skrev:Hehehe, vi har ett svensk ord: Blanka aktierchpaulin skrev:Det första jag tänkte när jag läste första inlägget var att nån ville plantera falska nyheter. Säkerligen någon som shortar Teslaaktier.
Varför använda lånord när det redan existerar adekvata inhemska ekvivalenter?

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
I vilket språk säger man "shortar"? För mig låter det som du försöker uppfinna ett nytt ord för det svenska språket...chpaulin skrev:Tror inte på det svenska språket, varför uppfinna inhemska ord för ord som redan finnsJerker skrev:+1Limbster skrev:Hehehe, vi har ett svensk ord: Blanka aktierchpaulin skrev:Det första jag tänkte när jag läste första inlägget var att nån ville plantera falska nyheter. Säkerligen någon som shortar Teslaaktier.
Varför använda lånord när det redan existerar adekvata inhemska ekvivalenter?

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Yuppies in shorts...Svenssons skrev:I vilket språk säger man "shortar"? För mig låter det som du försöker uppfinna ett nytt ord för det svenska språket...chpaulin skrev:Tror inte på det svenska språket, varför uppfinna inhemska ord för ord som redan finnsJerker skrev:+1Limbster skrev:Hehehe, vi har ett svensk ord: Blanka aktierchpaulin skrev:Det första jag tänkte när jag läste första inlägget var att nån ville plantera falska nyheter. Säkerligen någon som shortar Teslaaktier.
Varför använda lånord när det redan existerar adekvata inhemska ekvivalenter?
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
TiborBlomhall skrev:Begränsningen verkar beröra kunder med batteripack typ "H"
Undrar hur man vet att man har ett batteripack typ H?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Finns en etikett på batteriet vid ett av hjulen där du ska kunna se vilken version du har.bjelkeman skrev:TiborBlomhall skrev:Begränsningen verkar beröra kunder med batteripack typ "H"
Undrar hur man vet att man har ett batteripack typ H?
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Försöker värdera informationen.
Tråden inleds med en referens till att aktuell bil laddats 6686 kWh och 245 gånger enligt ägaren.
Jag omvandlar det till ca 2 600 mil för en modell S.
Servicerapporten visar att bilen från 2015 gått 33 600 miles, jag omvandlar det till 5 400 mil.
Bilen har alltså gått relativt lite.
I servicerapporten definieras inte om det är antal laddningar eller total kWh DC laddade som satt begränsningen. "According Tesla engineers once vehicle has been DC fast
charged over a specified amount,.."
Antagandet att det är en enkel räknare på antal gånger man DC laddat oavsett laddeffekt som styr ner max effekten från SuperCharger verkar rimligt även om Tesla inte skrivit detta.
Att sluta "dutta" (ladda lite) för att vara säker att komma fram eller ladda vid var SC för att minimera restiden eller att Chademoladda när det inte behövs verkar i så fall klokt om man skall slipa begränsningen.
Att 50 kW Chademo laddningar räknas när begränsningen är att man får 90 kW i stället för 110 kW som max för lång batterilivslängd verkar en tafatt lösning.
Tror alla på att det är antal laddningar eller kan Chademo i Teslas mening styra laddningen på ett ogynnsamt sätt för batteriets livslängd?
Tråden inleds med en referens till att aktuell bil laddats 6686 kWh och 245 gånger enligt ägaren.
Jag omvandlar det till ca 2 600 mil för en modell S.
Servicerapporten visar att bilen från 2015 gått 33 600 miles, jag omvandlar det till 5 400 mil.
Bilen har alltså gått relativt lite.
I servicerapporten definieras inte om det är antal laddningar eller total kWh DC laddade som satt begränsningen. "According Tesla engineers once vehicle has been DC fast
charged over a specified amount,.."
Antagandet att det är en enkel räknare på antal gånger man DC laddat oavsett laddeffekt som styr ner max effekten från SuperCharger verkar rimligt även om Tesla inte skrivit detta.
Att sluta "dutta" (ladda lite) för att vara säker att komma fram eller ladda vid var SC för att minimera restiden eller att Chademoladda när det inte behövs verkar i så fall klokt om man skall slipa begränsningen.
Att 50 kW Chademo laddningar räknas när begränsningen är att man får 90 kW i stället för 110 kW som max för lång batterilivslängd verkar en tafatt lösning.
Tror alla på att det är antal laddningar eller kan Chademo i Teslas mening styra laddningen på ett ogynnsamt sätt för batteriets livslängd?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
och den etiketten sitter i nästan värsta sprutet borta efter 1:a vinternvigge50 skrev:Finns en etikett på batteriet vid ett av hjulen där du ska kunna se vilken version du har.bjelkeman skrev:Undrar hur man vet att man har ett batteripack typ H?TiborBlomhall skrev:Begränsningen verkar beröra kunder med batteripack typ "H"
ms 76132 "Eleamore"
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Den etiketten borde finnas på en mer skyddad plats kanske påfrunkhuven eller i handskfacket eller varför inte i laddluckan om man gör den lite större.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Det är en del av typbeteckningen på batteriet, så det är ju rätt rimligt att det är just batteriet som är märkt. Detta är ju tänkt att vara intern information precis som revisioner av motor eller dörrhandtag.Mickep skrev:Den etiketten borde finnas på en mer skyddad plats kanske påfrunkhuven eller i handskfacket eller varför inte i laddluckan om man gör den lite större.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Extra komiskt att ALL laddning egentligen är DC, bara det att det är bilens inbyggda laddare som gör om AC till DC lixom,Monark1954 skrev:Försöker värdera informationen.
Tråden inleds med en referens till att aktuell bil laddats 6686 kWh och 245 gånger enligt ägaren.
Jag omvandlar det till ca 2 600 mil för en modell S.
Servicerapporten visar att bilen från 2015 gått 33 600 miles, jag omvandlar det till 5 400 mil.
Bilen har alltså gått relativt lite.
I servicerapporten definieras inte om det är antal laddningar eller total kWh DC laddade som satt begränsningen. "According Tesla engineers once vehicle has been DC fast
charged over a specified amount,.."
Antagandet att det är en enkel räknare på antal gånger man DC laddat oavsett laddeffekt som styr ner max effekten från SuperCharger verkar rimligt även om Tesla inte skrivit detta.
Att sluta "dutta" (ladda lite) för att vara säker att komma fram eller ladda vid var SC för att minimera restiden eller att Chademoladda när det inte behövs verkar i så fall klokt om man skall slipa begränsningen.
Att 50 kW Chademo laddningar räknas när begränsningen är att man får 90 kW i stället för 110 kW som max för lång batterilivslängd verkar en tafatt lösning.
Tror alla på att det är antal laddningar eller kan Chademo i Teslas mening styra laddningen på ett ogynnsamt sätt för batteriets livslängd?
så OM CHAdeMO faktiskt "räknas" som lika hårt för batteriet som SuC-laddning så har dom verkligen gjort det för
enkelt för sig. Att bara ha en enkel räknare känns väldigt galet om den inte tar hänsyn till laddeffekten osv...
Ska verkligen bli intressant att höra alla fakta om vi nu någonsin får det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Det sätts ju numera upp 20kW Chademo på några ställen i Norrland. Långsammare än en dubbelladdare alltså. Är det farligt att använda dem då?
Jag får inte ihop det. Som Monark1954 skriver har personen i fråga laddat och kört 2600 mil med DC-laddning. Resten av de 5400 milen måste således vara AC-laddning, mer än hälften alltså. Enligt Tibors inlägg är det lugnt så länge man DC-laddar mellan gångerna, vilket måste ha skett i det här fallet.
Jag får inte ihop det. Som Monark1954 skriver har personen i fråga laddat och kört 2600 mil med DC-laddning. Resten av de 5400 milen måste således vara AC-laddning, mer än hälften alltså. Enligt Tibors inlägg är det lugnt så länge man DC-laddar mellan gångerna, vilket måste ha skett i det här fallet.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Han säger själv att han nästan bara laddar via Chademo i sitt inlägg så de får jag inte riktigt ihop.mati skrev:Det sätts ju numera upp 20kW Chademo på några ställen i Norrland. Långsammare än en dubbelladdare alltså. Är det farligt att använda dem då?
Jag får inte ihop det. Som Monark1954 skriver har personen i fråga laddat och kört 2600 mil med DC-laddning. Resten av de 5400 milen måste således vara AC-laddning, mer än hälften alltså. Enligt Tibors inlägg är det lugnt så länge man DC-laddar mellan gångerna, vilket måste ha skett i det här fallet.
Han har kört ungefär 4 800 mil (30 000 miles)
Han har laddar 6685 kWh via Chademo
Han har laddat 50-60 gånger via supercharger
Totalt sätt så har han nog inte laddat alls mycket via AC precis som han skriver i sitt inlägg.