S60 vs S85

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare

S60 vs S85

Inlägg av simonk »

Är det några här som har en S60? Hur upplever ni bilen på långresor? Känns räckvidden tillräcklig, eller känner man jag-borde-valt-stora-batteriet varje gång?

Självklart vore det najs med en S85, men S60 har ju aningens mer humant pris.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Re: S60 vs S85

Inlägg av Kilowatt »

Det är väl samma batteri i alla numer?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bjørn Nyland har ju testat en S60 också, han äger ju annars en P85.
Tror man klarar sig bra om man har bilen till pendling.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kilowatt skrev:
I Model S 40 och Model S 60 var det väl samma batteripack men jag tror inte att det är samma i S 60 och S 85 idag och att de begrännsat det til 60kWh mjukvarumässtigt i S 60. Laddningen borde gå lika snabbt i S 60 som i S85 om så vore fallet men maxeffekten stryps rätt snabbt i S 60 vilket pekar på att det inte finns lika många battericeller i den bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare

Inlägg av simonk »

För egen del skulle det inte vara någon pendlingsbil, men inte så många långresor heller. Normalt är väl typ 10 mil i taget till släkt och vänner.

Fast att den var så mycket långsammare att ladda än S85 trodde jag inte innan jag såg Björns video. Blir väl antagligen rätt segt om man behöver använda SC:ar.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

simonk skrev:
För egen del skulle det inte vara någon pendlingsbil, men inte så många långresor heller. Normalt är väl typ 10 mil i taget till släkt och vänner.

Fast att den var så mycket långsammare att ladda än S85 trodde jag inte innan jag såg Björns video. Blir väl antagligen rätt segt om man behöver använda SC:ar.
Ganska precis halva laddfarten på S60 enligt Björn Nyland. Tänkvärt. Men det är även priset.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Stor skillnad,

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kmanauto kör själv en S60 och har gjort en hel del tester. Här är den senaste:

Jag är egentligen ingen förespråkare till större batterikapacitet för längre räckvidd men jag lockas dock av laddhastigheten som större batteripack ger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

simonk skrev:
Är det några här som har en S60?
Hej simonk. Jag kör en 60kw sedan en månad. Jag har inte vart på någon långresa ännu, mer än den från UpplandsVäsby till Götet. Inga problem där.

Bilen laddar snabbt nog. Det är min uppfattning, so far. Jag köpte just 60 för att få ner priset lite. Jag vill inte anstränga ekonomin för mycket. Men jag ville köra en Tesla.

Innan körde jag en Ampera (16kw). Så jag har lärt mig att ladda och att planera min körning. Mycket av denna planering gör bilen numera åt dig. Och vet man hur man ska handskas med elbilar så kan man nästan fördubba räckvidden genom att ändra körstil eller bara välja en lugnare väg.

Jag kan tänka mig att en 85 ger extra trygghet och flexibilitet. Men till vardags funkar en 60. Jag är mycket nöjd!

Nu siktar vi på att köra en roadtrip till påsk. Får se hur den gör sig på resor mellan SC.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Svenssons skrev:
Kilowatt skrev:
I Model S 40 och Model S 60 var det väl samma batteripack men jag tror inte att det är samma i S 60 och S 85 idag och att de begrännsat det til 60kWh mjukvarumässtigt i S 60. Laddningen borde gå lika snabbt i S 60 som i S85 om så vore fallet men maxeffekten stryps rätt snabbt i S 60 vilket pekar på att det inte finns lika många battericeller i den bilen.
Tror jag blandade ihop batterikapacitet och effekt
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kilowatt skrev:
Svenssons skrev:
Kilowatt skrev:
Tror jag blandade ihop batterikapacitet och effekt
Fast du behöver inte ha varit helt fel ute ändå. Har läst att Model S 40 som gick att köpa till en början faktiskt hade samma antal celler som S 60. Bilen kostade alltså Tesla precis lika mycket som S 60 att tillverka och det gick åt lika många battericeller. Begränsad tillgång till celler tror jag var huvudanledningen till att modellen försvann även ifall vinsten också har spelat in.

Det är inte omöjligt att Tesla väljer att ha samma batteripack till samtliga Model S när väl Gigafabriken är i drift. Visserligen blir bilar med fler celler tyngre och ger mindre vinst vid försäljning men det är enklare att hantera både vid tillverkning och mjukvarumässigt vid laddning, battericellerna får längre livslängd, det går lika snabbt att ladda och framtida uppgradering kan köpas och skickas online som OTA.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

point1 skrev:
Svenssons skrev:

Fast du behöver inte ha varit helt fel ute ändå. Har läst att Model S 40 som gick att köpa till en början faktiskt hade samma antal celler som S 60. Bilen kostade alltså Tesla precis lika mycket som S 60 att tillverka och det gick åt lika många battericeller. Begränsad tillgång till celler tror jag var huvudanledningen till att modellen försvann även ifall vinsten också har spelat in.

Det är inte omöjligt att Tesla väljer att ha samma batteripack till samtliga Model S när väl Gigafabriken är i drift. Visserligen blir bilar med fler celler tyngre och ger mindre vinst vid försäljning men det är enklare att hantera både vid tillverkning och mjukvarumässigt vid laddning, battericellerna får längre livslängd, det går lika snabbt att ladda och framtida uppgradering kan köpas och skickas online som OTA.
S40 försvann på grund av få beställningar så de gjorde väl så att de bara sålde de som redan var förbokade och istället för att göra ett helt eget batteripack använde de 60-packet på grund av låga volymer.

Visar hur lite bilfabrikanter förstår sina produkter och kunder. Vid lanseringen av model S trodde man att det stora dyra batteriet skulle göra priset så högt att kunderna avstod från att köpa och man erbjöd 60- och 40-modellerna till dessa kunder. Det visade sig att det inte fanns tillräckligt intresse för 40-modellen så den lades ned. 60-modellen kommer förmodligen att möta samma öde när model 3 lanseras.

Tittar man på övriga utbudet på dagens marknad är 40kwh-batteri "top of the line" och övriga batteristorlekar är mindre och har några få mils räckvidd. Kunder till sådana produkter känner sig med rätta lurade efter de under tryck från en slipsprydd bilsäljare slantat upp 500 tkr för sin servicekrävande "nya" hybrid som i grund och botten är en utdaterat 60-talsprodukt med "fantastisk finish och knappkänsla" som motorjournalisterna skriver.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Zoidberg skrev:
simonk skrev:
Är det några här som har en S60?
Hej simonk. Jag kör en 60kw sedan en månad. Jag har inte vart på någon långresa ännu, mer än den från UpplandsVäsby till Götet. Inga problem där.

Bilen laddar snabbt nog. Det är min uppfattning, so far. Jag köpte just 60 för att få ner priset lite. Jag vill inte anstränga ekonomin för mycket. Men jag ville köra en Tesla.

Innan körde jag en Ampera (16kw). Så jag har lärt mig att ladda och att planera min körning. Mycket av denna planering gör bilen numera åt dig. Och vet man hur man ska handskas med elbilar så kan man nästan fördubba räckvidden genom att ändra körstil eller bara välja en lugnare väg.

Jag kan tänka mig att en 85 ger extra trygghet och flexibilitet. Men till vardags funkar en 60. Jag är mycket nöjd!

Nu siktar vi på att köra en roadtrip till påsk. Får se hur den gör sig på resor mellan SC.
Bra inlägg!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Åker själv runt i en S60 sen en månad tillbaka. Har bara testat Supercharger en gång i Upplands Väsby. Tyckte den laddade fort, medans jag njöt av en kopp inne på Max.
Jag kör ca 14 mil om dagen och tycker batteriet räcker till. Vill jag göra lite andra ärenden är det inga problem, men ingen ångest än så länge ;). Laddar batteriet till 80% en gång per dygn.
Hur mycket laddar ni andra för daglig drift? Håller batteriet bättre om man sänker ytterligare?
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
18650

Inlägg av 18650 »

Hur långt kör ni era 60kWh på en laddning? Normal körning, vare sig tantkörning eller rally.

Om man kliver på E6:an i 120km/h hur långt tar man sig då? Fortfarande nog för att nå mellan SC? Säger nya mjukvaran åt dig att hålla 100km/h istället för att nå fram till SC?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Lembritt skrev:
Åker själv runt i en S60 sen en månad tillbaka. Har bara testat Supercharger en gång i Upplands Väsby. Tyckte den laddade fort, medans jag njöt av en kopp inne på Max.
Jag kör ca 14 mil om dagen och tycker batteriet räcker till. Vill jag göra lite andra ärenden är det inga problem, men ingen ångest än så länge ;). Laddar batteriet till 80% en gång per dygn.
Hur mycket laddar ni andra för daglig drift? Håller batteriet bättre om man sänker ytterligare?
Jag tror nog att jag hade klarat mig med S60 till 99,9% men valde S85D för fyrhjulsdriften och mycket till stor del för att jag tror den står sig bättre i värde och så har man ju lite bilidiot kvar i sig...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Feddan skrev:
.
Bra inlägg!
Tack! Dina vänliga ord förgyller dagen!

Om jag slarvkör lite och krämar på i 120 så tar jag mig runt 20mil på en laddning.

60kw delat på 300w/km = 200km räckvidd
Men då kör jag slarvigt.

På landsväg klarar man sig lätt på runt 200w/km och då blir samma siffra:
60kw delat på 200w/km = 300km räckvidd.

Därav att man kan tjäna mycket på att bara välja en lugnare väg. Eller sänka farten..

Jag pendlar 4,5mil till jobbet. Ofta köer. Så jag kör långsamt och skulle därför kunna hoppa över att ladda på 3dagar om jag vill. Men jag spelar säkeret och laddar upp till 80% varje natt.
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare

Inlägg av simonk »

Vill också passa på att tacka Zoidberg och Lembritt, bra info!
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

simonk skrev:
Vill också passa på att tacka Zoidberg och Lembritt, bra info!
Tack! Vi som kör dessa bilar har ofta en gediget teknikintresse och diskuterar mer än gärna våra prylar! Kul att få prata av sig med likasinnade!

Kul att man inte är den enda 60kw föraren på forumet. Jag kan ibland känna mig som en fattigmans-ägare av Tesla. Men jag har det inte bättre ställt än att jag känner mig tvungen att spara in dom sista tusenlapparna. S60 fungerar väldigt bra som bruksbil!

För att svara på Lebritts fråga om batteri så tror jag att till vardags ska man nog inte gå över 80%. Men man ska heller inte undvika 100%. Det är bra att motionera batterierna upp till 100% och kanske ner till 2% lite då och då. Så att mjukvaran lär känna sina gränser.
Jag har för mig att tidiga iphone hade problem ett tag när telefonen kunde dö när man hade 20%kvar. Just för att mjukvaran aldrig fick lära känna batteriets undre gräns.

Men ta inte mina ord på för stort allvar. För ett riktigt svar bör ni kontakta Teslas tekniker.
Senast redigerad av Zoidberg, redigerad totalt 1 gånger.
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har senaste 2500 milen (15 månader) levt med elbil med praktisk räckvidd på ca 7-13 mil (ej Tesla...) Då får man också väldigt konkret lära sig hur mycket t ex hastighet, däckstryck, vinterdäck, regn, kyla, värme, tjocklek på jackan...förvärmning osv påverkar räckvidden. En väldigt bra och emellanåt "kall" skola :lol: Det har också medfört att jag i vissa avseenden fått anpassa mig till rådande omständigheter och t ex sänka farten för att kunna ta mig hem men har aldrig på de 2500 milen blivit stående men har flertalet gånger kört ner mot 0 och i vissa fall även förbi 0 i räckvidd kvar...Räckviddsånget har jag knappast alls eftersom det är ganska lätt att förutse räckvidden då man lärt sig bilen och använder navigatorn för att se exakta avstånd. Att "nödladda" lite "extra räckvidd" för att ta sig sista km/milen om det dragit aningens mer än planerat går ju väldigt enkelt och snabbt i vilket vägguttag som helst. Fattas det mycket laddning så har det nog varit lite fel i planeringen ;)

Men bilköer då??? Nääää, med avstängd värme så blir ju liksom bilköer och långsam hastighet en bonus eftersom det ger längre räckvidd! :D

Fördelen har varit att nu med Teslas räckvidd och SC-nät så är ju i princip allt en barnlek i förhållande till tidigare! Så det jag vill ha sagt att allt är relativt. Och jag tror att en 60 räcker vääääldigt långt för de allra flesta. Sen att många, inklusive mig själv föredrar, och är beredd att prioritera 85 är en annan sak. Men om valet stod mellan Tesla60 och "annan bil" så tycker jag valet var enkelt! Så var glad för din Tesla oavsett om det är 60 eller 85 och sänk farten så kommer du längre än du tror och du förlorar antagligen i praktiken färre minuter än du tror också.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Leo skrev:

Men bilköer då??? Nääää, med avstängd värme så blir ju liksom bilköer och långsam hastighet en bonus eftersom det ger längre räckvidd! :D

...sänk farten så kommer du längre än du tror och du förlorar antagligen i praktiken färre minuter än du tror också.
Helt rätt Leo. Dina ord om elbil i köer är värt att notera för oss alla!
En elbil gör sig väldigt bra i köer. Det långsamma tempot förlänger räckvidden. Förutsatt att man inte brassar på med 27'C inne i kupén då...
/Z
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Zoidberg skrev:
Leo skrev:

...sänk farten så kommer du längre än du tror och du förlorar antagligen i praktiken färre minuter än du tror också.
Helt rätt Leo. Dina ord om elbil i köer är värt att notera för oss alla!
En elbil gör sig väldigt bra i köer. Det långsamma tempot förlänger räckvidden. Förutsatt att man inte brassar på med 27'C inne i kupén då...
/Z
Som sagt, alt är relativt, 27 grader skulle vara kallt här... På sommaren är nog 27 grader bättre för minskad batterikonsumtion än 18-19 ;)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Leo skrev:
Det hade jag och en vän diskussion om, om man kör långsamt så förstår jag att det är lång räckvidd men om det är många start och stopp, hur blir det med räckvidden då? Det vi diskuterade då var i och för sig hur räckvidden var vid stadskörning med många start och stopp för även om man kan ladda en del av energin när man bromsar så finns det inget som är så energikrävande som att accelerera vilket blir mycket av i stadskörning. Det jag också undrar är hur blir räckvidden om det är långa bilköer där man står still sen gasar upp , kör några tiotals meter och sen stannar igen. Jag har åkt ner till Italien genom Tyskland med bil några gånger med mina föräldrar och då händer det att det blir låååånga köer och hur klara en elbil det när man ständigt måste gasa och bromsa?
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

vigge50 skrev:
... hur klara en elbil det när man ständigt måste gasa och bromsa?
Intressant fråga. Sällan jag kör mer är någon mil i stadsmiljö, så jag vet faktiskt inte hur energiåtgång ser ut där en längre stund.

Men jag ska försöka testa någon dag. Kanske någon anna i forumet vet svaret på denna frågan?
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Min erfarenhet är att "jämn fart" 20-30km/h nog är snålast.

Start stopp och riktig krypkörning så är nog inte effekregleringselektroniken optimerad så då drar det aningens mer.

Åtminstone var det så på mina tidigare elbilar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar