Nästa krisbransch
Moderator: Redaktion
Nästa krisbransch
Nästa krisbransch måste ju bli bensinmackarna. Jag har åkt runt och nöjeskört nu i två dagar. Förut vid vanliga resor så brukade det bli att jag tänkte att det är bäst att passa på att tanka, samtidigt brukade det bli en korv, en kaffe, en glass eller nåt. Idag stod jag över allt det där. Frågan är ju dock hur snabbt elbilarna kommer att slå igenom. För min egen del kommer jag aldrig mer att köpa en fossilbil. Hoppas dock frugan står ut med sin fossilbil tills det kommer ett billigare alternativ. Förhoppningsvis modell E.
Model S är helt sjukt trevlig att åka runt med. Man är i en annan värld än de andra.
Model S är helt sjukt trevlig att åka runt med. Man är i en annan värld än de andra.
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Nästa krisbransch
Absolut, men några få kan överleva, de som huserar snabbladdare. 90% av mackarna försvinner nog.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Nästa krisbransch
Bilverkstäder med. Vore intressant att veta hur stor del av omsättning respektive vinst som utgörs av oljeservicar..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Nästa krisbransch
Det enda de gör när man lämnar in bilen på service är väl att byta olja plus kryssa i alla rutorna.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nästa krisbransch
Framtidens scenario är antagligen att alla små och fristående verkstäder kommer att duka under medan de stora märkesbundna kommer att överleva med hjälp av tvungna servicekrav med kostsamma besök för alla garantiberoende nybilar. Dessutom kommer marknaden att göra sitt yttersta för att hålla liv i hybriderna så att man inte tappar för mycket intäkter, även efter det att garantierna har gått ut...
Tesla Motors kräver inte att man följer serviceåtagandena för att garantin ska gälla men den som tänker ekonomiskt och planerar att byta sin bil inom en relativt snar framtid sköter nog service enligt planen. Finns nog ingen potentiell köpare av en begagnad Model S som bortser från serviceboken.
Tesla Motors kräver inte att man följer serviceåtagandena för att garantin ska gälla men den som tänker ekonomiskt och planerar att byta sin bil inom en relativt snar framtid sköter nog service enligt planen. Finns nog ingen potentiell köpare av en begagnad Model S som bortser från serviceboken.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Nästa krisbransch
Jag har inte riktigt förstått vad Teslas serviceprogram innebär. Byta torkarblad, fylla på spolarvätska, skifta fram och bakhjul? Bromsar etc. Kommer väl efter ett tag men det ser jag inte som service utan som reparation. Antar att bilen kommer varna när det är dags. Någon som har koll på serviceprogrammet?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- JonPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 05 mar 2014 09:06
Re: Nästa krisbransch
Jag har också tänkt detta. Vem vill öppna en ny bensinmack idag? Det är ju som att öppna en videobutik.z balata skrev:Nästa krisbransch måste ju bli bensinmackarna. Jag har åkt runt och nöjeskört nu i två dagar. Förut vid vanliga resor så brukade det bli att jag tänkte att det är bäst att passa på att tanka, samtidigt brukade det bli en korv, en kaffe, en glass eller nåt. Idag stod jag över allt det där. Frågan är ju dock hur snabbt elbilarna kommer att slå igenom. För min egen del kommer jag aldrig mer att köpa en fossilbil. Hoppas dock frugan står ut med sin fossilbil tills det kommer ett billigare alternativ. Förhoppningsvis modell E.
Model S är helt sjukt trevlig att åka runt med. Man är i en annan värld än de andra.
Frågan är om inte bensinmacksdöden kommer accelerera utfasningen av fossilbilar också? Ju fler bensinmackar som försvinner desto starkare blir ju caset att köpa en elbil, speciellt i glesbygd. Och det leder i sin tur till att det försvinner ännu fler mackar. Osv...
Förmodligen kommer vi inom några år få höra bensinbilsägare diskutera sin range anxiety

Re: Nästa krisbransch
bensinmack=kisspaus och äta korv/glass
Kört 500 mil sedan jag fick bilen i slutet på Mars. dvs inte tankat 500 liter... dvs inte betalt ca 6000-7000 SEK för bensin (räknat av elkostnaden)
så med mitt nuvarande mönster slipper jag betala ca 3000-4000 SEK per månad i bensin med el avräknat. Ja jag körde bilar som drog ca litern per mil innan... faktiskt mera (X5a och 1M)
Även värt att notera att jag under perioden inte pendlat varje dag... så inget max mönster utan snarare konservativt för mig.
Kört 500 mil sedan jag fick bilen i slutet på Mars. dvs inte tankat 500 liter... dvs inte betalt ca 6000-7000 SEK för bensin (räknat av elkostnaden)
så med mitt nuvarande mönster slipper jag betala ca 3000-4000 SEK per månad i bensin med el avräknat. Ja jag körde bilar som drog ca litern per mil innan... faktiskt mera (X5a och 1M)
Även värt att notera att jag under perioden inte pendlat varje dag... så inget max mönster utan snarare konservativt för mig.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Nästa krisbransch
vinsten på mackarna är väl in drivmedel eller bur ligger det till? jag antar att de egentligen är mer av små kiosker med toaletter där marginalen är kringtjänsterna och inte marginalen på drivmedel? någon som är insatt?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Nästa krisbransch
I så fall är det ju perfekt för dem att sätta upp lite snabbladdare och vips så har de kunder som stannar lite längre än fossilbilisterna.hybris skrev:vinsten på mackarna är väl in drivmedel eller bur ligger det till? jag antar att de egentligen är mer av små kiosker med toaletter där marginalen är kringtjänsterna och inte marginalen på drivmedel? någon som är insatt?

- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Nästa krisbransch
Det var exakt vad jag föreslog för föreståndaren när jag var inne och köpte bullar, och han frågade vad det var för bil.b232 skrev:I så fall är det ju perfekt för dem att sätta upp lite snabbladdare och vips så har de kunder som stannar lite längre än fossilbilisterna.hybris skrev:vinsten på mackarna är väl in drivmedel eller bur ligger det till? jag antar att de egentligen är mer av små kiosker med toaletter där marginalen är kringtjänsterna och inte marginalen på drivmedel? någon som är insatt?
: vad är det där för bil?
Det är en Tesla model S
:vem gör bilen?
Tesla är märket
: vad är det för motor?
Det är en elbil
:har den ingen motor?
Nej men om du sätter upp ett eluttag så kommer du i framtiden kunna sälja mera korv och glass då det tar tid att ladda.