Jag funderar på att köpa min första Tesla och lutar åt en Model S 75. Funderar lite på tillval. Det kanske finns massa bra info om detta - jag tycker mig inte hittat så färska uppgifter när jag sökt men peka mig gärna i rätt riktning i så fall.
Tankarna går så här:
Fyrhjulsdrift - vad är fördelarna, egentligen? Jag ska inte köra offroad, jag behöver inte den lilla boosten i prestanda och +10km räckvid känns inte avgörande.
Köldpaketet - jag har förstått att jag kan starta värmen i bilen från appen även när bilen inte laddar, isf känns det som ett bättre alternativ än att köra med ratt- och sätesvärme. Tänker jag rätt?
Premiumpaketet - jag bryr mig inte så mycket om skinndetaljerna eller att köra genom biogas-zoner men är HEPA-filtret, LED-ljus och kanske något annat värt pengarna här?
Vinterdäck - borde jag ta med det från Tesla eller köpa annorstädes?
Uppgraderad autopilot (+59k) - jag får med hårdvara för AP2 men är denna uppgradering värd pengarna? Har jag adaptiv farthållare utan denna uppgradering? Automatisk fickparkering utan denna uppgradering?
Total självkörningsförmåga (+35k) - känns ovärt när det ändå inte fungerar helt i Sverige ännu, eller är detta prisvärt/viktigt?
Premiumljudet - jag är ingen audiofil så jag tänkte skippa detta, antar att ljudet som standard är helt OK.
Svart läder + premiumsäten (+39k) - är detta värt det? Textilsäten standard låter onekligen tråkigare än läder och premiumsäten