Du söker inte upp Danni. Danni söker upp dig
Här är det Excel-blad jag använder för att räkna:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... relse.xlsx
Där ligger lite förinlagda bilar. Allt är inte helt dagsaktuellt, men de kan tjäna som exempel så får du själv lägga in det som du tittar på. Du justerar lite generella parametrar ute till vänster (viktigast är väl körsträckan) och sen fyller du i värden för olika bilar i respektive kolumn. Den mest intressanta raden att titta på är sen "månadskostnad utslaget". Under det kan man se siffrorna lite tydligare uppdelade.
Utgångspunkten i bladet är att det ska vara kostnadsneutralt för företaget, dvs den anställde ska stå för alla kostnader genom privat skatt och löneavdrag. Det gör att kalkylen lämpar sig väl för egenföretagare (som jag, därför jag skrev den) eller den som ska ha personalbil (dvs kostnadsneutral förmånsbil). Eftersom olika kostnader drabbar olika plånböcker (den egna privata eller företagets) så kan det vara svårt att jämföra bilar som slår olika hårt mot dessa respektive plånböcker. En Tesla, t.ex., slår hårt mot företagets plånbok eftersom leasingavgiften blir väldigt hög, men väldigt lätt mot den privata plånboken då förmånsvärdet och bränslekostnaden är låg. En lyxig tysk för 600 kkr slår inte lika hårt mot företagets plånbok, men desto hårdare mot den privata. Med mitt sätt att räkna kan man lätt jämföra de faktiska kostnaderna för dessa bilar (och finner då att Teslan generellt sett är billigare totalt än den lyxiga tysken).
Vad gäller förmånsvärdet som du ställer dig undrande till så har det två effekter. Dels måste man betala inkomstskatt på förmånsvärdet som om man hade fått motsvarande summa i lön. Hur mycket det är beror på din marginalskatt men troligen runt 52-57% för de som betalar statlig skatt. De pengarna dras alltså från nettolönen, så det blir som om man betalat med privata pengar. Sen är det även arbetsgivaravgift på förmånsvärdet, som företaget betalar, 31,42%. Själv hanterar jag faktiskt det här med att göra nettolöneavdrag, det blir samma kostnad men lite bättre bieffekter. Mer om detta här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672