Hämtade min P85D i Berlin idag

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Hämtade min P85D i Berlin idag

Inlägg av TeslaMartin »

Eftersom jag inte orkade vänta på leverans via Teslas egna internetbeställning så köpte jag via Autoperformance - så klart med ett visst pålägg för snabbhetspremie - Men det var det värt efter att idag varit med och hämtat upp bilen hos Tesla Berlin och kört hem. Just nu halvvägs i Toftaholms SC där jag sover över innan fortsatt färd mot Stockholm imorgon (lördag).

Vi körde upp tre bilar på en gång, riktigt kul att pressa på på Autobahn med bilen, gick som loket i +200 km/h, men sög så klart i sig en del ström :shock:

Får lägga upp bild när jag kommer åt dator och orkar fixa med forumbilder

Glad och nöjd Teslaägare!
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Re: Hämtade min P85D i Berlin idag

Inlägg av Nicklas »

Hur mycket snabbare blev leveransen på detta sätt?
Hur mycket extra kostade det?
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Just den jag köpte, hittade jag på blocket (vilket är säljkanalen de använder primärt) i början av februari då med förväntat leveransdatum 10 mars (skulle varit en av de första i Europa) men bilen blev klar 25/3 och jag hade tid att hämta 27/3. => blev cirka 5-6 veckors leveranstid.

De tog nu samtidigt med sig två andra Teslor som de vad jag förstod det lade ut på blocket igår/förrgår och de var då med andra ord till och med hemma i Sverige för leverans när annonsen kom ut. => noll dagar leveranstid.
Och de kan troligen ta hem andra bilar på några veckor. De samarbetar visst med någon som kan ordna fram avbockade bilar från tyska marknaden - blir en viss mängd på den marknaden.

De lägger på cirka 70.000 för servicen. Kändes i mitt fall överkomligt i P85D-prisklassen.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Intressant, tack!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Några andra problem/extra grejer? Besiktning eller inregistrering som krångla eller fixade de allt med svenska skyltar.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

TeslaMartin skrev:
Just den jag köpte, hittade jag på blocket (vilket är säljkanalen de använder primärt) i början av februari då med förväntat leveransdatum 10 mars (skulle varit en av de första i Europa) men bilen blev klar 25/3 och jag hade tid att hämta 27/3. => blev cirka 5-6 veckors leveranstid.

De tog nu samtidigt med sig två andra Teslor som de vad jag förstod det lade ut på blocket igår/förrgår och de var då med andra ord till och med hemma i Sverige för leverans när annonsen kom ut. => noll dagar leveranstid.
Och de kan troligen ta hem andra bilar på några veckor. De samarbetar visst med någon som kan ordna fram avbockade bilar från tyska marknaden - blir en viss mängd på den marknaden.

De lägger på cirka 70.000 för servicen. Kändes i mitt fall överkomligt i P85D-prisklassen.
Ska man tolka det som att dom lagt på ca 70 000 kr jämfört med dagens pris? Och gäller det påslaget även i fortsättningen? Anledningen att jag frågar är eftersom priset har gått upp ca 140 000 kr (i Sverige) sedan bilarna som levereras nu beställdes.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

LarsL skrev:
Några andra problem/extra grejer? Besiktning eller inregistrering som krångla eller fixade de allt med svenska skyltar.
De har importörstatus och fixar allt med papper/import.

Dock så ingår INTE vagnskadegarantin, varpå försäkringen också blir dyrare. (Blir alltså helförsäkring av bilen, istället för halv.) Samma som gällde de tidiga svenska Teslorna också.

Däremot Tesla struntar i princip var du köpt bilen då hela EU är samma gällande garantier m.m.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Segelflygaren skrev:

Ska man tolka det som att dom lagt på ca 70 000 kr jämfört med dagens pris? Och gäller det påslaget även i fortsättningen? Anledningen att jag frågar är eftersom priset har gått upp ca 140 000 kr (i Sverige) sedan bilarna som levereras nu beställdes.
De lägger på mot listpriset. Tror de i mitt fall även köpt den ganska sent själva då de köper loss avbokade tyska bilar (men det spelar inte mig någon roll, jag hade ju inte fått tag på snabbare/billigare bil ändå). De tar även in "demobilar" som gått 50-200 mil och säljer då vad jag förstår för listpris (inget pålägg i pris men en bil som gått några mil istället.) Just när man köper är det så klart kul att få ha kört från 0 mil, men efter några månader så spelar det väl mindre roll om den gått noll eller 50 mil när man hämtade den?!

Men jag rekommenderar att prata med dem, de är kanske inte billigast, men hjälpsamma och proffsiga. Jag är åtminstone nöjd med affären!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Måste du byta simkort i bilen till et svenskt?
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Kalle skrev:
Måste du byta simkort i bilen till et svenskt?
Måste inte bytas, men Tesla lovade att göra det efter pappren blivit klara med att jag är ägaren (bilen var ju innan beställd av någon tysk och sedan avbeställd varpå jag inte kunde skrivas som ägare hos Tesla innan de sett pappren på köpet - blir i deras system som att köpa i andra hand).
Jag har alltså inte hunnit byta kortet ännu, men tänker göra det.
Vet dock inte om det behövs, har funkat bra med tyska sim-kortet hittills, vet inte ens om jag tappat överföringshastighet som andra skrivit om när det gällt norsk/svenska sim?!

Det är samma regler för simkorten i hela EU, 4 års gratis roaming!
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Bara som en ytterligare notering så får man även supermiljöbilspremien, förutsatt att man är första ägaren vid registreringen/påställningen i Sverige. Förutsatt att bilen inte hunnit vara registrerad i annat land innan.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Grattis och välkommen till Tesla! Vilken färg och spec?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

hybris skrev:
Tackar!

Långsamma färgen solidvit... panoramatak, 21 tums grå turbinfälgar, next generation stolar, svart skinn/kolfiber, svart alcantra, lyxinredningspaketet, teknikpaket, stereopaket, spoiler, dubbla laddare.. Enda som inte är tillvalt är barnstolarna bak.

Som sagt häftig bil! Har nu lyckats köra drygt 120 mil sedan igår lunch :D
Senast redigerad av TeslaMartin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

TeslaMartin skrev:
hybris skrev:
Tackar!

Långsamma färgen solidvit... panoramatak, 21 tums grå turbinfälgar, next generation stolar, svart skinn/kolfiber, svart alcantra, lyxinredningspaketet, teknikpaket, spoiler, dubbla laddare.. Enda som inte är tillvalt är barnstolarna bak.

Som sagt häftig bil! Har nu lyckats köra drygt 120 mil sedan igår lunch :D
Låter som du har exakt samma konfiguration som jag, förutom att min är röd!

Eller jag har inte lyxsstolarna bak, vilka du har?
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Segelflygaren skrev:

Har vanliga baksätet, tresitsigt, men det är ju mer "vadderat/stoppat" i next generation-versionen än de vanliga baksäten (åtminstone mot de andra som plockades upp samtidigt som min).
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

TeslaMartin skrev:
Segelflygaren skrev:

Har vanliga baksätet, tresitsigt, men det är ju mer "vadderat/stoppat" i next generation-versionen än de vanliga baksäten (åtminstone mot de andra som plockades upp samtidigt som min).
Då har vi exakt samma konfiguration förutom att min är röd.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Segelflygaren skrev:

Då har vi exakt samma konfiguration förutom att min är röd.
+1

Ja, det kändes dumt att inte ta med de paketen. Jag har barn och ville inte tappa ett säte och göra bilen strikt fyrsitsig om man skall skjutsa någon kompis o.s.v.

Färgen kan ju alltid ändras med foliering om man tröttnar om något år.
Skriv svar