Of course, continually improving both product and process to bring costs down is a big part of the picture at Tesla too. Mueller relates a conversation he had with Elon about the relative costs of a Merlin rocket engine and a Model S (which some have compared to a rocket). “[Elon] asked me, ‘How much do you think it costs to make a Model S?’ And I’m like, ‘I don’t know; 50 thousand dollars?’ He said, ‘No, about 30 thousand dollars.’ That’s the marginal cost for that car.”
Inte undra på att man känner sig lite brutalt r*v k*d .
Men allt snack om att inte model 3 för $35000 inte skulle bli lönsamt, är såklart skitsnack.
Jo, men marginalkostnaden för en (1) bil är väl kraftigt skilt från vad som är rimligt att ta betalt per bil inkl allt. R&D, laddnätverk, investeringar, transporter, SC-nätverk, mm, mm, mm ska ju finansieras också.
Har hört någon siffra på 70 000 kr för en saab eller volvo för 10 år sen, oklart vad som räknades med och inte
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Om billigaste model s kostar $69500 i USA, så har dom ju en bra intäkt på varje bil, även på billigaste.
ifall batteriet skulle kosta ungefär halva bilen $15000 (/85kwh= $176/kwh). Tja då har ju tesla legat i LG-bolts härad hela tiden.
En sak är klar, tesla går inte med förlust på varje bil som dom säljer.
Om man känner sig blåst varje gång man betalar ordentligt över marginalkostnaden så blir livet svårt att leva...
En bil är ju på intet sätt ett extremt exempel. Fundera på en ögonlaser-operation eller en mjukvara istället... Lär väl vara över 99% marginalintäkt på väldigt mycket produkter, men det är ju ganska ointressant att titta på som konsument. De har ju ofta lagt extremt stora kostnader på utveckling eller maskiner istället.
Det är ju förhållandet mellan fasta kostnader och marginalkostnad som gör elbilar så dyra IDAG Det är så få bilar som delar på en fast kostnad och utveckling..
Vad tror ni marginalkostnaden är på ett Microsoft Office paket? En hundring kanske för kartong o DVD skiva
Det är ju förhållandet mellan fasta kostnader och marginalkostnad som gör elbilar så dyra IDAG Det är så få bilar som delar på en fast kostnad och utveckling..
Vad tror ni marginalkostnaden är på ett Microsoft Office paket? En hundring kanske för kartong o DVD skiva
...eller på Office 365 som man laddar ner från nätet och får automatiska uppdateringar till?
Inte helt irrelevant. Det är tex ett bra mått på Tesla’s potentiella vinst och en bra jämförelse mellan fossiler o elbilar när volymerna ökar
Japp. I allra högsta grad relevant för företaget, men som sagt helt irrelevant för konsumenten. Värdet av produkten/tjänsten för brukaren har ju inget med företagets marginalkostnad att göra.
Det är ju förhållandet mellan fasta kostnader och marginalkostnad som gör elbilar så dyra IDAG Det är så få bilar som delar på en fast kostnad och utveckling..
Vad tror ni marginalkostnaden är på ett Microsoft Office paket? En hundring kanske för kartong o DVD skiva
En hundring? Ett par kronor snarare. Jag kan som privatperson köpa 25 flyttlådor och en 25-pack skivor för under 200.
Är det inte så ändå att Tesla vill tjäna pengar på Model S för att kunna ha mindre marginaler på Model 3?