sch123 skrev:Hej,
Min pappa har hittat en 2016 Model S 75D (
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... m?ca=4&w=3) som han funderar på att företagsleasa när leasingen på hans Outlander PHEV går ut till sommaren. Tror ni att det är ett bra pris på den? Vi tänkte ju leasa den men ändå. Han funderade också på luftfjädring, han tyckte det var bra att man kunde höja och sänka "on demand" men på den här bilen vi hittade har inte det. Är det verkligen nödvändigt? I övrigt var den trevligt utrustad med allt eller iaf. det mesta man vill ha. Är det något annat man borde tänka på ang. överlåtelse av leasing m.m? Jag vill också gärna höra era erfarenheter ni som äger bilarna, vad tycker ni? Danni, du hade väl en Outlander förut, vad är största fördelarna/nackdelarna om man jämför bilarna? (hör gärna också från andra f.d. outlanderägare ang. detta!) Han höll nämligen på att lägga en beställning på en ny Outlander PHEV, men efter ett samtal med en annan Teslaägare så kom han in på andra banor

Vad gäller luftfjädringen så är jag personligen inte särskilt förtjust i den. Jag tycker den förstör väghållningen - bilen "flyter" fram och är markant mindre sportig. Även styrningen påverkas negativt. Det blir lite mer komfortabelt, men inte mycket. Den största anledningen, eller snarare enda enligt mig, att välja luftfjädringen är ifall man tror sig ha nytta av möjligheten att höja bilen. Och det har man nog, för Model S är ganska låg och har väldigt lång hjulbas. Jag har en kant ut ur mitt garage som jag måste snedda som fan över varje gång för att inte skrapa underredet, det hade varit gött att slippa det. Och det finns ett par farthinder här i stan som nästan alltid slår i om man inte har luftfjädring och kan höja. Men det går att leva utan också, och man får som sagt en mycket trevligare körupplevelse överlag.
Vad gäller Outlander PHEV så är det ju som natt och dag. Teslan är så överlägsen på allt. Rymligare och mer praktisk. Snyggare. Oerhört mycket trevligare att köra. Jag brukar säga att min Outlander ändå var över förväntan - den var en väldigt gediget byggd bil som var relativt trevlig att köra. Men den kändes ju rätt föråldrad i det mesta. Mycket av det verkar dock blivit bättre i nya modellen, som infotainmentsystemet, möjlighet att välja rent eldriftsläge, och lite sånt. Men jag har fortfarande svårt att jämföra dem. Outlandern var ett transportmedel, ett ganska trevligt sånt, men inget som fick hjärtat att klappa, och med tiden hatade jag bensinmotorn i den mer och mer. Är det bara ett transportmedel man vill ha, samtidigt som man månar sin ekonomi och kanske även miljön, så är Outlander PHEV ett solitt val. Men om man fungerar som jag, gillar bilar, gillar att köra, gillar teknik, så är det ingen bil som känns tillfredställande. Teslan väcker massa känslor hos mig. Teslan
älskar jag. Jag mår bra bara av att vara i närheten av den. Jag är nöjd med den som familjebil och jag är inte minst stolt över den, det känns som ett självklart bilval för mig. Har man möjligheten att välja mellan dessa två bilar så, ptjae... Är du nöjd med att ha nåt vettigt från A till B och hellre lägger pengar på annat, välj Outlandern. Annars, välj Teslan.