Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Bjelke »

Ska man följa reglerna duktigt så spelar det ingen roll för förmånsvärdet om man köper till det på ny bil eller
köper till det efteråt, men ofta "glöms" det bort att lägga till förmånsvärdet när folk köper prylar efteråt sas ;)
Samma sak gäller eg för demobilar osv, det är nypriset på allt som ska användas för att räkna fram förmånsvärde...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
MagnusF

Inlägg av MagnusF »

Aha! Hur safe är det att glömma redovisa ökat förmånsvärde? Autopiloten är dyrare att aktivera i efterhand men jag har förstått att man får dra hela momsen om man aktiverar det i efterhand och då blir det väl ungefär samma pris? Givet att man skippar förmånsvärdet för extrautrustningen förutom soltaket (som inte är så enkelt att fixa i efterhand) känns en ny S75 med soltak som en bra deal!

Gällande nypriset så är det väl inte så enkelt. Skriver jag in nypriset 873000 för en Tesla 2017, kryssar för elbil men inte 3000 milsreduceringen så får jag 12 091 kr i förmånsvärde. Väljer jag en ny S75 Tesla 2017 får jag 3850.
Det blir lite halvlurigt att skriva in demobilarna i kalkylatorn.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Skatteverket går efter sitt "listpris" på själva bilen oavsett vad du betalar, eller om bilen är ny eller begagnad.

I princip är det liknande med utrustningen. Du ska betala förmånsvärdet efter nypriset på tillvalen när bilen köptes ny oavsett om Tesla ger tillvalen till dig gratis för att det är en demobil.

Sen hur man ska rapportera till Skatteverket och risken för granskning är en annan sak.

Man kan likna det med att "köra för fort är alltid olagligt" däremot är det inte samma sak som att man alltid åker fast om/när man gör det och får böta för det!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

MagnusF skrev:
Aha! Hur safe är det att glömma redovisa ökat förmånsvärde? Autopiloten är dyrare att aktivera i efterhand men jag har förstått att man får dra hela momsen om man aktiverar det i efterhand och då blir det väl ungefär samma pris? Givet att man skippar förmånsvärdet för extrautrustningen förutom soltaket (som inte är så enkelt att fixa i efterhand) känns en ny S75 med soltak som en bra deal!

Gällande nypriset så är det väl inte så enkelt. Skriver jag in nypriset 873000 för en Tesla 2017, kryssar för elbil men inte 3000 milsreduceringen så får jag 12 091 kr i förmånsvärde. Väljer jag en ny S75 Tesla 2017 får jag 3850.
Det blir lite halvlurigt att skriva in demobilarna i kalkylatorn.
Nytt är smutt! Blir så mycket bättre förmånsvärde
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Som sagts så spelar det ingen roll för förmånsvärdet vad du har betalat för att köpa bilen och tillbehören eller när du köpt tillbehören. Enklast att beräkna förmånsvärdet oavsett ny bil eller demobil är att välja bilens årgång och modell i skatteverkets kalkylator och lägga till beloppet för allt extra du köpt till inkl moms. Då borde du få rätt förmånsvärde.
Vill man skattefuska finns det nog många fler och lika säkra sätt som att inte betala skatt på den förmån man fått att bolaget.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inlägg av jonsalgerier »

Jag är inte säker på om denna siten håller alternativa fakta som ju är så på tapeten på sistone, men längst ned står det att man i alla fall kan dra ned förmånsvärdet en aning om man fått rabatt på hela bilen (om jag inte läser fel). Det blir väl inga stora pengar, men kanske en eller två hundralappar på en normalt extrautrustad Model S.

http://www.tjanstebilsfakta.se/sp_cpt/extrautrustning

/Jons
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har man fått "normal" rabatt på bilen så får man tillämpa den på utrustningen. Dock gäller det inte rabatter/lägre pris när man köper den begagnad osv. Det är alltid på nybilspriset

Ska försöka förklara.

Man får tex 3% rabatt totalt på det man betalt för bilen jämfört men normala listpriset. Då får man räkna med 3% rabatt på TILLVALEN när man lägger på det på bilens LISTPRIS hos Skatteverkets lista. Dvs man får INTE räkna med rabatten på listpriset på något sätt utan bara sänka priset på tillvalen med motsvarande rabattsats.

Det spelar ingen roll om rabatten låg utspritt på både bil och utrustning eller om man fick "utrustningen på köpet osv" det är den totala rabatten som gäller på totala ybeloppet mot listpris.

Obs igen gäller inte de "företagsrabatter" man kan ha fått som ibland är ganska höga utan enbart vad som "anses som normalt" när en privatperson köper motsvarande bil.

Det man ska tänka på är att Tesla är en av de få som generellt ger väldigt låga rabatter på NYBILAR som inte rullat. Dessutom ska man räkna mot listpriset när den slutbetalades. Att man får "rabatt" på en Demobil är liksom inte samma sak. Det är som att köpa en begagnad bil enligt Skatteverket så då räknas ändå nybilspriset. Tror kravet är att den aldrig får varit påställd.

Så jag fick tex 3% total rabatt på min bil då det var en lagerbil. Då får jag ta 3% i rabatt på TILLVALEN när den summan lägga in i Skatteverkets förmånsberäkning som utgår från min specifika bilmodells "listpris" hos de. Jag hade utrustning för 100 000kr men då får jag alltså ange TILLVAL för 97 000kr istället vilket alltså gör vääääääldigt liten skillnad.

Spelar sen ingen roll vad "begagnathandlaren" angett på kvittot om du köpt begagnad bil, eller hur du räknar kreativt själv, eller din revisor räknar ut det. Vid en granskning kommer DU att behöva visa korrekta fakta som Skatteverket vill ha och sen kommer Skatteverket att räkna enligt sina regler. Kan du inte få fram uppgifterna kommer Skatteverket att själva ta fram uppgifter på vilket sätt de nu väljer och sen beräkna enligt det.

Dock finns skrivningar om att "laddutrustning" är undantagen från förmånsvärde. Så större laddare, wallbox, extra UMC, och typ2-typ2 kabel behöver man inte ta upp. Då de anses behövas för att kunna använda bilen. Dock är man i "gråzonen" avseende rätten till milersättning om ditt företag betalar för installationen hemma his dig osv. ROT avdrag är dock helt ok om du betalar grejorna privat.

Samma sak borde gälla förbetald service, lackbehandling, tilläggsförsäkring osv vilket borde kunna räknas som "underhåll" dvs inte förmånsgrundande.

Sen är det först vid en ev "granskning" som det prövas om man gjort rätt.

Anger du grundförmånsvärdet (unik kod för varje bilmodell) helt UTAN att sen lägga till/betala för några tillval är risken lite större att du blir granskad.

När du rapporterar in det i form av Kontrolluppgifter och/eller arbetgivaravgifter beroende på hur du valt att redovisa, så börjar nog skatteverkets datasystem undra att du kör en Tesla där du hävdar att du kör omkring i en Tesla som du inte ens köpt till vinterdäck till. (Är nog inte ens ok även om du "flyttar med" de från din förra bil eftersom du då fortfarande ska skatta för att arbetsgivaren fortfarande "tillhandahåller" dina vintehjul även om de köptes för x antal år sedan och du då hade de till en annan bil. Är samma sak enligt skatteverkets regler med takbox, lös navigator, takräcke, extraljus osv)

Bilar/resor, mat och kläder är tre områden där Skatteverket är väldigt noggranna och har många "kontrollsystem" inbyggda som direkt slår larm om något verkar tokigt.

Hade tex en "vanlig" bil för något år sedan där jag helt korrekt betalade in till mitt företag för hela förmånsvärdet separat varje månad. Det ska sen endast redovisas via kontrolluppgiften i Januari året efteråt. Fick då under året en ganska "skarp" förfrågan om varför jag hade en bil på företaget och inte redovisade förmånsvärdet på arbetsgivaravgiften på någon förare varje månad. Med en föreläsning om att det måste man göra och alla krav 13st? som ställdes för att man skulle slippa det helt osv.

Tog en stund att förklara skriftligen att deras egna regler sa att det endast skulle redovisas årsvis om man betalar för förmånen och att det INTE FINNS något sätt att redovisa det månadsvis.

Har råkat ut för många sån olika förfrågan så fort man inte gör "default".

Där de efteråt sagt att "javisst så får/kan man helt korrekt göra men då larmar vårt system och då ska vi skicka ut en förfrågan".

Skitjobbiga brev då man bara har 10dagar på sig att svara. Där jag själv fått negativa beslut för att den som sen fått svaret varit sjuka och ingen öppnat deras post. Där alltså min förklaring står.

Villket ger nya brev, för nya beslut.

Även fått beslut där skatten ändras 1EN!!! krona.

Fått göra om både min och fruns deklarationer då vi räknade fel på 400 kr för lite på mig och exakt samma fast tvärt om 400kr för mycket på henne.

Angav också, helt korrekt, en förlust vid daytraiding med Bitcoin på 9500kr en gång. Då jag testade lite under en månads tid ungefär. Shit vad tid det tog att reda upp det sen när de började granska det 2år senare och varenda detalj skulle kunna bevisas i hela kedjan av alla transaktioner!

Så när det gäller Skatteverket är mitt bästa tips. Du har rätt att "yrka för vad du vill så länge du beskriver vad du gör. Gör så korrekt du kan för det tar otroligt massa energi och tid att rätta upp det sen om/när de börjar gräva i det. Kan mycket väl vara 2-3 år efter du deklarerade också tyvärr.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Om man vår och höst säljer dom gamla däcken och köper nya så uppstår väl inget förmånsvärde man har ju alltid bara 4 däck precis som bilen när den var ny?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Kan bara hålla med Leo.
Har två "firmabilar". Teslan och Toyota Prius plugin.
Toyotan har SKV inte varit särskilt intresserade av, men Teslans extrautrustning granskades med lupp. Om inte allt hade varit OK, så hade nog en mer omfattande granskning/revision stått utanför dörren å knackat på. Bättre att lägga tiden på nåt annat...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Om man vår och höst säljer dom gamla däcken och köper nya så uppstår väl inget förmånsvärde man har ju alltid bara 4 däck precis som bilen när den var ny?

Njae. Du ska nog skatta för förmånen av att ha nya däck också. ;)

Vad gäller Teslan så har min fru satt sig lite på tvären tyvärr. Får försöka övertyga henne. Sålde iaf M2:an igår och fick in lite pengar på kontot.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är ju mycket möjligt att en demobil aldrig varit påställd. Räknas den som ny då? Kan man då räkna ned extrautrustningen med den rabatt man får på köpet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Just "sedvanlig rabatt" har en tolkning skriven på ett ställe att den vanligtvis är 5-10 procent. Därmed inte sagt att du kommer att få t ex 8 % godkänt vid en granskning. Skatteverket kan ju faktisk hävda att "Gemene man" inte får någon rabatt alls hos Tesla men att just du lyckats få det (hittat en sån bil i lager t ex...) och att just du därför är ett undantag som fått rabatt. Då kan de hävda att 0% är det "gemene man brukar få" och att det är just 0% som ska användas. Skulle de t ex stämma av det med Tesla så lär ju antagligen Tesla bekräfta att man "normalt sett" inte får några rabatter hos Tesla när man köper en "NY" bil, men däremot kanske om man köper en begagnad...Då är det å andra sidan 0% ändå, lite moment 22 alltså, oavsett hur du försöker påvisa att din rabatt är normal.

Utifrån de här skrivningarna hos Skatteverket anser många "felaktigt" att 10% är alltid ok att räkna med men så är alltså inte fallet. Utan det är mer en tumregel som egentligen bygger på erfarenheten att det inte brukar vara något bråk på de nivåerna. Där det egentligen handlar om att Skatteverket trots allt inte gör revision så ofta =inget bråk. Men det är ju som att säga att det är ok att köra för fort för att det är så få som åker dit, blir ju liksom inte lagligt för det....

Skulle jag personligen göra en bedömning hur jag skulle göra så är det nog så här:

Om den aldrig varit påställd och du i VERKLIGHETEN fått någonstans mellan 5-10% använd den % du fått i din beräkning på rabatten på extrautrustningen. Står det att rabatten gäller för att det just är en "Demobil" så skulle jag nog inte använda mer än 10% i beräkningen även om jag fått mer rabatt, för att ha någon skrivning att peka på senare OM de granskar ditt fall. Då kan man i alla fall "bevisa" att man "försökt" tillämpa det som är skrivet och inte dragit det till sitt yttersta. Risken är dock att de räknar det som att du fått rabatten för att bilen är att anse som begagnad/sliten MEN då är det kanske ändå nypris/listpris som borde gälla osv.

Spelar egentligen inte så stor roll eftersom det bara är på just TILLVALEN du får räkna rabatten så därav att det är bättre att försöka hålla sig inom gränserna så att man sen kan peka på varför man räknat som man gjort.

Har den varit påställd så skulle jag nog räkna med lite lägre typ 5-7% och hävda att, Visst jag fick 13% men jag räknar ju bara med x% och den var påställd så kort tid så det var den rabatt jag skulle fått ändå. Med stigande nybilspriser senaste åren har det här inte varit något problem heller eftersom "fakturan" allt gett ett bättre =lägre värde utifrån det. Oavsett rabatt eller inte.

Skatteverket är nog en av de jobbigaste att ha att göra med när man har en annan åsikt än de. Är man egen företagare är det bättre att lägga tiden på att jobba och tjäna nya pengar än att försöka hävda sin rätt in till sista kronan på något som redan skett där de är av en annan åsikt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vad det gäller Skatteverket fick jag höra en annan historia från en Teslaägare på en SuC. Han berättade stolt att vid revisionen på deras bolag hade personen ifrån Skatteverket sagt att extrautrustning till tjänstebilar bryr vi oss inte så mycket om och han hade då tolkat det som att man aldrig behövde ta upp extrautrustningen i förmånsvärdet. Han tyckte att det var jättebra med ett förmånsvärde under 4000kr för en maxutrustad P85D. Han berättade även stolt att han hade haft en Audi med mer än 400 tkr i utrustning som han slapp skatta för. Konstigt att Skatteverket inte skulle bry sig när det handlar om typ 15 tkr per månad i missad skatt (dom var flera på bolaget som gjorde likadant)?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Beror lite på vad revisionen gäller. Är det en viss sak de kollar som de vill undersöka närmare så kan det hända att de helt korrekt inte bryr sig om andra saker. Men har de däremot inlett en granskning som gäller just förmånsvärdet för att du tex angett att Teslan har 0kr i extrautrustning så blir det nog jobbigt med en fullsmetad P85D.

Typ samma som om Polisen har alkotest/körkortskontroll och du får blåsa så kanske de inte kollar på mönsterdjupet på däcken så jättenoga. Innebär ju inte att det är lagligt för det ,-)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Har suttit och räknat lite i väntan på att övertala min fru. :) Har juni på mig. Sen försvinner ränte-erbjudandet.

Har följande utrustning för 174 600:- på alla modeller. Det är Midnight silver, soltak, autopilot, köldpaket, vinterhjul. skinninredning.

Model S 75: ~8 500:-/mån. Förmånsvärde 6 816:-/mån
Model S 75D: ~9 000:-/mån. Förmånsvärde 7 558:-/mån
Model S 90D: ~10 000:-/mån. Förmånsvärde 8 325:-/mån
Model S P100D: ~13 000:-/mån. Förmånsvärde 13 808:-/mån

Tar man en helt standard S 75 + vinterhjul hamnar kostnaden på ~6 800:-/mån.

Vår 2 år gamla Volvo XC70 ligger på ~7 000:-/mån och den BMW M550d -13 jag sålde i våras låg på ~9 500:-/mån och vår BMW i3 ligger på ~4 200:-/mån. Så det finns ju ett utrymme där om jag vill i och med att i3:an är så pass mycket billigare än M550:n.

Allt detta förutsätter dock 55% restvärde. Vilket inte alls är givet med den snabba utvecklingen. Räknar man med 45% restvärde så ser det ut så här:

Model S 75: ~10 000:-/mån. Förmånsvärde 6 816:-/mån
Model S 75D: ~10 500:-/mån. Förmånsvärde 7 558:-/mån
Model S 90D: ~12 000:-/mån. Förmånsvärde 8 325:-/mån
Model S P100D: ~15 500:-/mån. Förmånsvärde 13 808:-/mån

De frågetecken jag har att reda ur är:

1. Vad händer om det kommer en lågkonjunktur och jag inte får in pengar till firman samtidigt som andrahandsvärdet störtdyker?
2. Är den lika bra för min rygg som Volvon?
3. Hur jobbigt upplever man att det är på semester/långfärd att hela tiden förhålla sig till var SC finns?

Dragkrok använder jag ett par ggr per år. Knappt det. Så det klarar jag mig utan tror jag.

Har även räknat på den röda showroom-bilen i Täby som tydligen skulle säljas med bra rabatt. Den hamnar på ~8 500:-/mån men då har den fel färg, next gen stolar och utrustning jag inte valt själv som driver upp förmånsvärdet (ljud, luftfjädring, 16,5kW-laddare) samt så är det en årsmodell -16 vilket säkert spelar lite roll när man ska sälja. Det brukar ju göra det.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Vänta lite nu här...

Bygger en S 75D. Kontantpris är 1 107 000:-
Företagsleasing utan första förhöjd hyra är 11 252 + 12,5% (halva momsen) = 11 252 * 1,125 * 36 = 455 706:-

Vad räknar de egentligen med för restvärde? (1107000-455706)/1107000 = 59%?

Så bra lär det ju inte vara...
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Vänta lite nu här...

Företagsleasing utan första förhöjd hyra är 11 252 + 12,5% (halva momsen) = 11 252 * 1,125 * 36 = 455 706:-

Du får inte glömma att räkna bort halva momsen på kontantpriset också ;)
Verdi

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Vänta lite nu här...

Du får inte glömma att räkna bort halva momsen på kontantpriset också ;)
Hehe. Där har vi det! Tack! :)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Då har jag värkt klart och kommit fram till beslut. Blir en demobil med 300 mil på mätaren med EXAKT den utrustning jag själv hade valt. 124 tusen i rabatt plus 40 i miljöbonus plus 9 i referral. Fortfarande en dyr bil men månadskostnaden blir klart mänsklig.

- Model S 75D
- Midnight silver
- Soltak
- Skinninredning
- Köldpaket
- AP2

Varken mer eller mindre.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Grym spec och helt rätt färg :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Verdi

Inlägg av Verdi »

chpaulin skrev:
Grym spec och helt rätt färg :D
Tack! Känns lite overkligt att jag numera kommer att ha två elbilar. Jag som var väldigt skeptisk till elbilar fram till för ett par år sen. När jag väl köpte i3:an så gick det helt enkelt inte att stoppa. Det är ju så mycket skönare att köra eldrivet.

- Slipper åka till macken och spendera pengar som kanske i slutändan hamnar hos Iran, Saudiarabien och liknande skurkstater. Elproduktionen är inhemsk. Sverige blir mer självständigt och det är bra för vår ekonomi om vi gör oss mindre beroende av olja.
- Att köra elbil ger ett annat lugn. Drivlinan är så mycket bättre. Allt känns bara så rätt!
- Model S är ju både rymlig och snygg. Skönt att slippa kombiträsket.
- Fördelaktigt för min privatekonomi. Slippa köpa dyrt bränsle för skattade pengar. Kanske något mindre fördelaktigt för mitt AB men men...
- Sen är det ju det här med miljön och det där... ;-)

Nu har jag två elbilar, en robotgräsklippare och en eltrimmer. Måste dock starta gamla bensinklipparen när jag ska klippa utanför häcken mot allmänningen dit roboten inte tar sig. Men till det räcker det säkert med 5-10 liter bensin per år. Max.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fan vad najs. Grattis till ett mycket klokt val.
Och samtidigt inser jag att vi ligger efter. Visserligen är alla våra trädgårdsredskap numera batteridrivna, men vi har fortfarande inte bytt ut sista bensinbilen mot en riktig bil. Hoppas det blir av under hösten. Det kan svida lite i plånboken att byta två bilar inom ett halvår, framförallt när en av dem är en Tesla. Och så installerar jag dessutom 52 stycken solpaneler om två veckor. Hoppas de kompenserar en del för bensinbilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Grattis till ett grymt bra val! Du kommer enbart ångra att du inte gjorde det tidigare, men du har en fantastisk tid framför dig :D
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Grattis!
Kör själv en Stiga Multiclip 50e med sladd. Har 1500kvm tomt och det går utmärkt. Krävs bara lång sladd och lite planering.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MangeT skrev:
Grattis!
Kör själv en Stiga Multiclip 50e med sladd. Har 1500kvm tomt och det går utmärkt. Krävs bara lång sladd och lite planering.
Jag kör med en Stiga 80V batteriklippare. Jag klipper runt 2000kvm på två laddningar. Precis lagom för en liten fikapaus emellan. Sen förra helgen tjänstgör även en Huskvarna 115iL batteritrimmer i trädgården. Mycket nöjd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar