köper till det efteråt, men ofta "glöms" det bort att lägga till förmånsvärdet när folk köper prylar efteråt sas

Samma sak gäller eg för demobilar osv, det är nypriset på allt som ska användas för att räkna fram förmånsvärde...
Moderator: Redaktion
Nytt är smutt! Blir så mycket bättre förmånsvärdeMagnusF skrev:Aha! Hur safe är det att glömma redovisa ökat förmånsvärde? Autopiloten är dyrare att aktivera i efterhand men jag har förstått att man får dra hela momsen om man aktiverar det i efterhand och då blir det väl ungefär samma pris? Givet att man skippar förmånsvärdet för extrautrustningen förutom soltaket (som inte är så enkelt att fixa i efterhand) känns en ny S75 med soltak som en bra deal!
Gällande nypriset så är det väl inte så enkelt. Skriver jag in nypriset 873000 för en Tesla 2017, kryssar för elbil men inte 3000 milsreduceringen så får jag 12 091 kr i förmånsvärde. Väljer jag en ny S75 Tesla 2017 får jag 3850.
Det blir lite halvlurigt att skriva in demobilarna i kalkylatorn.
Smutt skrev:Om man vår och höst säljer dom gamla däcken och köper nya så uppstår väl inget förmånsvärde man har ju alltid bara 4 däck precis som bilen när den var ny?
Du får inte glömma att räkna bort halva momsen på kontantpriset ocksåVerdi skrev:Vänta lite nu här...
Bygger en S 75D. Kontantpris är 1 107 000:-
Företagsleasing utan första förhöjd hyra är 11 252 + 12,5% (halva momsen) = 11 252 * 1,125 * 36 = 455 706:-
Vad räknar de egentligen med för restvärde? (1107000-455706)/1107000 = 59%?
Så bra lär det ju inte vara...
Hehe. Där har vi det! Tack!vigge50 skrev:Du får inte glömma att räkna bort halva momsen på kontantpriset ocksåVerdi skrev:Vänta lite nu här...
Bygger en S 75D. Kontantpris är 1 107 000:-
Företagsleasing utan första förhöjd hyra är 11 252 + 12,5% (halva momsen) = 11 252 * 1,125 * 36 = 455 706:-
Vad räknar de egentligen med för restvärde? (1107000-455706)/1107000 = 59%?
Så bra lär det ju inte vara...
Tack! Känns lite overkligt att jag numera kommer att ha två elbilar. Jag som var väldigt skeptisk till elbilar fram till för ett par år sen. När jag väl köpte i3:an så gick det helt enkelt inte att stoppa. Det är ju så mycket skönare att köra eldrivet.chpaulin skrev:Grym spec och helt rätt färg
Jag kör med en Stiga 80V batteriklippare. Jag klipper runt 2000kvm på två laddningar. Precis lagom för en liten fikapaus emellan. Sen förra helgen tjänstgör även en Huskvarna 115iL batteritrimmer i trädgården. Mycket nöjd.MangeT skrev:Grattis!
Kör själv en Stiga Multiclip 50e med sladd. Har 1500kvm tomt och det går utmärkt. Krävs bara lång sladd och lite planering.