Nu har jag äntligen fått tillbaka min S75 (fd 60) som varit inne för lite fix av lacken som hade defekter vid leverans. Hämtade ut min bil 1 mars och lämnade in den i början av maj för att få detta fixat. Vet inte riktigt varför det tagit så tid men nu är den tillbaka i alla fall.
Och nu det jag vill komma till - vilken skillnad mot lånebilen jag haft!!! Det var en P85D ej facelift som gått ca 6000 mil som kanske var 1,5 - 2 år gammal. Det var verkligen skönt att få tillbaka min egen, så mycket bättre att åka i / köra.
Antingen har mycket hänt i utvecklingen av bilen eller så slits dom med åren. Svårt att beskriva i ord men jag upplever skillnaden som riktigt stor, skulle inte vilja byta. Naturligtvis var Insane mode kul att använda men efter några veckor så räcker det, inget jag kommer sakna speciellt mycket och absolut inte något jag skulle betala extra för om jag inte skulle råka bli stenrik nån gång. Och 75 kWh batteri är fullt tillräckligt enl. mina erfarenheter hittills.
En annan sak jag märkte var att när man ändrar mode på styrningen till sport på P85D så känndes det stor skillnad på trögheten, i min bil märks det knappt nån skillnad. Skall tydligen vara så enl. Tesla, efter faceliften är det Teslas egen styrning, innan var det inköpta prylar till styrningen (Merca kanske?).
Dom hade märkt att jag monterat en dragkrok (för cyckelhållare som gjordes hos Autoskadestuen i Köpenhamn) och jag fick skriva på ett papper att Tesla inte tar nått ansvar för saker som kan hända som är relaterat till dragkroken och att garantin inte omfattar draget eller servicemerkostnsder som kan uppkomma pga att drag monterats på eget bevåg utan Teslas medgivande. Hoppas det inte ställer till nått i framtiden...
Summa summarum - nöjd med köpet än så länge och Tesla har hittills haft väldigt hög nivå på servicen!
Tack för ordet.
Fått tillbaka Tessan
Moderator: Redaktion
Re: Fått tillbaka Tessan
Håller tyvärr inte med. Äldre pre-facelift har mycket bättre kvalitet i chassi och ffa styrning än nya bilar. Har haft 5 olika Model S och vissa saker har blivit sämre.
(

Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Jaha, där ser man. Smaken är som baken... Ser att du har P100D vilket kanske betyder att du ha mer inspirerad körstil än mig vilket kanske gör skillnad i så fall, eller så var min lånebil riktigt dålig. Min egen bil har helt enkelt bara så mycket bättre komfort och premiumkänsla än lånebilen jag fick enligt min mening. Min går även mjukare och tystare över ojämnheter trots stålfjädring jämfört med lånebilens luftfjädring (i normalläge).Niclas skrev:Håller tyvärr inte med. Äldre pre-facelift har mycket bättre kvalitet i chassi och ffa styrning än nya bilar. Har haft 5 olika Model S och vissa saker har blivit sämre.(
Jag kan heller inte hålla med riktigt. Jag hade en 2014 P85 tidigare och när jag hämtade min nya S90D i mars blev jag en smula besviken att det inte har hänt mer under de tre åren. Jag upplever bilen som ungefär likvärdig. En del saker är bättre, en del - t.ex. ljudnivån i kupén- är tyvärr sämre. Passformen på delar är ungefär lika dålig.
Däremot så tror jag att lånebilarna lever ett hårt liv och åldras fortare jämfört med bilar som bor hos en familj där de vårdas ömt och behandlas väl. Det kan såklart påverka en hel del.
Däremot så tror jag att lånebilarna lever ett hårt liv och åldras fortare jämfört med bilar som bor hos en familj där de vårdas ömt och behandlas väl. Det kan såklart påverka en hel del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag kör en 85D från apríl 2015 och en 90D från december 2016 dagligen och i stort sett allt känns bättre i den nya bilen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Ang Dragkrok:
Vet du om dragkroken kommer från Brix?
Fungerar all el som det ska?
(Jag monterade själv på krok från Brix inköpt via Rameder för 5,7 kkr men har inte ännu kopplat in mig på Teslas elsystem. )
Vet du om dragkroken kommer från Brix?
Fungerar all el som det ska?
(Jag monterade själv på krok från Brix inköpt via Rameder för 5,7 kkr men har inte ännu kopplat in mig på Teslas elsystem. )
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.