Pilot Assist

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Pilot Assist

Inlägg av Pontus »

Provade precis en V90.
Först en fråga, var det inte Volvo som kritiserade Tesla för att ha en Beta version av autopiloten i bilarna?
Hur fungerar då Volvos system, jo man sätter igång det och då visas en rattsymbol i nedre delen av instrumentpanelen. Men systemet aktiveras inte direkt märkte jag. Utan det aktiveras först när bilen känner för det och vad som händer då är att ratten blir grön och bilen börjar styra. Lite halvdant så långt men det ska bli värre.
För på samma sätt utan någon varning eller signal så kan bilen släcka rattsymbolens gröna färg och sluta styra. För mig körde den bra i en kurva och för mig utan anledning valde den att sluta hjälpa till vilket jag först märkte genom att bilen körde över till motsatt körfält.
Vad jag kommer ihåg så har Teslas system alltid klarat mer än detta och dessutom varit bättre på att kommunicera vad som händer.
Men om Volvo vill kalla detta för en fullt utvecklad mjukvara...
Får se om någon journalist vågar sig på en punktering med en Volvo?
Någon annan som provat den?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Pilot Assist

Inlägg av mati »

Volvos kritik mot Tesla är nog inte riktigt befogad. Efter vad jag har hört när jag pratat med folk som har Volvo Pilot Assist är att den är mycket lik Teslas AP2. Det finns väl vissa mindre skillnader, men jag tror att de är ungefär på samma nivå. Men Volvos kritik gällde väl AP1 och då är kritiken helt obefogad.
Hursomhelst så går det inte riktigt ihop med Volvos annars så höga svansföring angående säkerhetstänk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar