Så när du kör en av dom förbi en bushålplats ställer sig barnen upp och vinkar då? Från barn och alkolister får man höra sanningenVerdi skrev:Vilken sedan som är häftigare än Model S?Smutt skrev:Nu blir jag riktigt nyfiken vad är häftigare?
Ja, nu är ju "häftighet" rätt subjektivt. Jag gillar dock bilar som hänger med när vägen svänger. När jag provkörde Teslan i torsdags var det rätt enkelt att provocera fram ett släpp i en rondell. Det är en TUNG bil. Så är det bara. Model S är en jättefin vardagsbil och jag kommer fundera ordentligt nu i juni om jag ska beställa en. Jag gillar elbilar och känslan man får.
Men de sedaner jag tycker är "häftigare":
BMW M6 Gran Coupe, M5, M3
Audi RS7, RS6, RS4
Mercedes E63, C63
Porsche Panamera Turbo
Maserati Qauttroporte
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Aston Martin Rapide
Bentley Flying Spur, Mulsanne
Rolls Royce Ghost
osv osv.
Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Jag antar att man blir skadad på något vis när man väl bestämt sig för elektrisk transport. Transporter är en del i hur vi belastar den värld vi har lånat av våra barn. Teslapoddens avsnitt med Björn Ferry har verkligen påverkat mig och har fått mig att fundera mycket på hur min lilla familj kan dra sitt strå till stacken. Bilar som är "häftiga" har plötsligt flyttat fokus från avgassystemsljud till hur effektivt man kan förflytta sig.Anders77 skrev:Förstår inte hur dessa bilar hamnar i en tråd om bilmärken med framtidsstrategi. Visst är de häftiga bilar. Men om några år så kommer inga såna bilar säljas längre. Hur häftigt är det då? Åka på veteranbilsträffar och pröjsa 30kr litern för lite motorljud. I min värld är inte det så häftigt, om man nu inte är som Mona Sahlin och tycker det är häftigt att betala skattVerdi skrev:Vilken sedan som är häftigare än Model S?Smutt skrev:Nu blir jag riktigt nyfiken vad är häftigare?
Ja, nu är ju "häftighet" rätt subjektivt. Jag gillar dock bilar som hänger med när vägen svänger. När jag provkörde Teslan i torsdags var det rätt enkelt att provocera fram ett släpp i en rondell. Det är en TUNG bil. Så är det bara. Model S är en jättefin vardagsbil och jag kommer fundera ordentligt nu i juni om jag ska beställa en. Jag gillar elbilar och känslan man får.
Men de sedaner jag tycker är "häftigare":
BMW M6 Gran Coupe, M5, M3
Audi RS7, RS6, RS4
Mercedes E63, C63
Porsche Panamera Turbo
Maserati Qauttroporte
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Aston Martin Rapide
Bentley Flying Spur, Mulsanne
Rolls Royce Ghost
osv osv.
När jag ser en nyare bränslebil för +1 MSEK idag tänker bara "tragiskt".
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
"Jag gillar dock bilar som hänger med när vägen svänger."Verdi skrev:Vilken sedan som är häftigare än Model S?Smutt skrev:Nu blir jag riktigt nyfiken vad är häftigare?
Ja, nu är ju "häftighet" rätt subjektivt. Jag gillar dock bilar som hänger med när vägen svänger. När jag provkörde Teslan i torsdags var det rätt enkelt att provocera fram ett släpp i en rondell. Det är en TUNG bil. Så är det bara. Model S är en jättefin vardagsbil och jag kommer fundera ordentligt nu i juni om jag ska beställa en. Jag gillar elbilar och känslan man får.
Men de sedaner jag tycker är "häftigare":
BMW M6 Gran Coupe, M5, M3
Audi RS7, RS6, RS4
Mercedes E63, C63
Porsche Panamera Turbo
Maserati Qauttroporte
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Aston Martin Rapide
Bentley Flying Spur, Mulsanne
Rolls Royce Ghost
osv osv.
Sen listar du bla RS7 och Ghost... Där snackar vi tunga bilar som verkligen saknar spänst. Det är ju Autobahn-lok som är hemska om man vill köra aktivt. Jag har kört och ägt många bilar av den typ du listar ovan, men jag kommer aldrig köpa en igen. Sen man börjat köra Teslan så känns allt annat så sjukt antikt. Oavsett hur j-la fet fossilbil man köper så har man ett lagg när man trycker på pedalen OCH en massa växlande som känns otroligt primitivt. Dessutom blir det helt ofrånkomligt att våndas över vilket otroligt energislöseri man håller på med med den ineffektiva motorn.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Påminner om vad frugan sa när hon kört Teslan. Så här skulle bilkörning alltid varit man gasar det händer nått inte bara massa ljudLegato skrev:"Jag gillar dock bilar som hänger med när vägen svänger."Verdi skrev:Vilken sedan som är häftigare än Model S?Smutt skrev:Nu blir jag riktigt nyfiken vad är häftigare?
Ja, nu är ju "häftighet" rätt subjektivt. Jag gillar dock bilar som hänger med när vägen svänger. När jag provkörde Teslan i torsdags var det rätt enkelt att provocera fram ett släpp i en rondell. Det är en TUNG bil. Så är det bara. Model S är en jättefin vardagsbil och jag kommer fundera ordentligt nu i juni om jag ska beställa en. Jag gillar elbilar och känslan man får.
Men de sedaner jag tycker är "häftigare":
BMW M6 Gran Coupe, M5, M3
Audi RS7, RS6, RS4
Mercedes E63, C63
Porsche Panamera Turbo
Maserati Qauttroporte
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Aston Martin Rapide
Bentley Flying Spur, Mulsanne
Rolls Royce Ghost
osv osv.
Sen listar du bla RS7 och Ghost... Där snackar vi tunga bilar som verkligen saknar spänst. Det är ju Autobahn-lok som är hemska om man vill köra aktivt. Jag har kört och ägt många bilar av den typ du listar ovan, men jag kommer aldrig köpa en igen. Sen man börjat köra Teslan så känns allt annat så sjukt antikt. Oavsett hur j-la fet fossilbil man köper så har man ett lagg när man trycker på pedalen OCH en massa växlande som känns otroligt primitivt. Dessutom blir det helt ofrånkomligt att våndas över vilket otroligt energislöseri man håller på med med den ineffektiva motorn.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
-
Verdi
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Han frågade, jag svarade. Vi får väl se. Har allmänt svårt för överdrivna attityder. "Veteranbilsträff"? Really?Anders77 skrev:Förstår inte hur dessa bilar hamnar i en tråd om bilmärken med framtidsstrategi. Visst är de häftiga bilar. Men om några år så kommer inga såna bilar säljas längre. Hur häftigt är det då? Åka på veteranbilsträffar och pröjsa 30kr litern för lite motorljud. I min värld är inte det så häftigt, om man nu inte är som Mona Sahlin och tycker det är häftigt att betala skatt
-
Verdi
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Barn? Vad pratar du om?Smutt skrev:Så när du kör en av dom förbi en bushålplats ställer sig barnen upp och vinkar då? Från barn och alkolister får man höra sanningen
-
Verdi
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Som om en Tesla är det mest effektiva? Onödigt stor, onödigt stort batteri, onödigt kraftfull... Björn Ferry är en jäkla extremist. Han har dock uppenbarligen inga problem med att han reste jorden runt för att tävla i skidskytte. Hycklare.mans71 skrev:Jag antar att man blir skadad på något vis när man väl bestämt sig för elektrisk transport. Transporter är en del i hur vi belastar den värld vi har lånat av våra barn. Teslapoddens avsnitt med Björn Ferry har verkligen påverkat mig och har fått mig att fundera mycket på hur min lilla familj kan dra sitt strå till stacken. Bilar som är "häftiga" har plötsligt flyttat fokus från avgassystemsljud till hur effektivt man kan förflytta sig.
När jag ser en nyare bränslebil för +1 MSEK idag tänker bara "tragiskt".
-
Verdi
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Jo, listan spretade väl en aning.Legato skrev:"Jag gillar dock bilar som hänger med när vägen svänger."
Sen listar du bla RS7 och Ghost... Där snackar vi tunga bilar som verkligen saknar spänst. Det är ju Autobahn-lok som är hemska om man vill köra aktivt. Jag har kört och ägt många bilar av den typ du listar ovan, men jag kommer aldrig köpa en igen. Sen man börjat köra Teslan så känns allt annat så sjukt antikt. Oavsett hur j-la fet fossilbil man köper så har man ett lagg när man trycker på pedalen OCH en massa växlande som känns otroligt primitivt. Dessutom blir det helt ofrånkomligt att våndas över vilket otroligt energislöseri man håller på med med den ineffektiva motorn.
Är bättre att köra en bensinare kort sträcka än en Tesla lång sträcka. Många här på forumet säger att det är så skönt med Tesla för då kan de köra så långt de vill utan dåligt samvete. Det är ju direkt felaktigt.
-
Verdi
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Ja, hon verkar vara riktigt bilintresserad.Smutt skrev:Påminner om vad frugan sa när hon kört Teslan. Så här skulle bilkörning alltid varit man gasar det händer nått inte bara massa ljudsen la hon till nu köper vi väl bara Teslor i fortsättningen?
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Nej exakt det var poängen Tesla är bättre vi är inte bara några 40+ som tycker det fruar barn alla framtiden är här nu!!! Det märkliga är dom som inte fattar alla vill ha en Tesla.Verdi skrev:Ja, hon verkar vara riktigt bilintresserad.Smutt skrev:Påminner om vad frugan sa när hon kört Teslan. Så här skulle bilkörning alltid varit man gasar det händer nått inte bara massa ljudsen la hon till nu köper vi väl bara Teslor i fortsättningen?
Varför inte alla billtilverkare ställer om nu är förvånande korkat dom som säger bensinbil är bättre är väldigt dåligt pålästa
Avgasrör är sjukt omodernt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
-
Verdi
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Alltså jag orkar inte med din överdrivna attityd. Släpp sekten en liten stund.Smutt skrev:Nej exakt det var poängen Tesla är bättre vi är inte bara några 40+ som tycker det fruar barn alla framtiden är här nu!!! Det märkliga är dom som inte fattar alla vill ha en Tesla.Verdi skrev:Ja, hon verkar vara riktigt bilintresserad.Smutt skrev:Påminner om vad frugan sa när hon kört Teslan. Så här skulle bilkörning alltid varit man gasar det händer nått inte bara massa ljudsen la hon till nu köper vi väl bara Teslor i fortsättningen?
Varför inte alla billtilverkare ställer om nu är förvånande korkat dom som säger bensinbil är bättre är väldigt dåligt pålästa
Avgasrör är sjukt omodernt.
Jag är redo att köpa en Tesla men min fru säger nej. Det kostar för mycket pengar. Det är en väldigt liten del som har råd och möjlighet att köpa en Tesla. Jag skulle gärna vilja men livet består av andra saker också. Dessutom har jag redan en elbil och har visst fattat grejen. Är frustrerad över att det inte finns nåt annat än Tesla att välja på om man vill ha en användbar familjebil som går på el.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Det är ju väldigt svårt att ge ett generellt svar på. Kör man omkring i Stockholms innerstad varenda dag så kanske reklamen man gör för Tesla offsettar all miljöpåverkan och mer därtill. Om det kan vi bara spekulera.Verdi skrev:Jo, listan spretade väl en aning.Legato skrev:"Jag gillar dock bilar som hänger med när vägen svänger."
Sen listar du bla RS7 och Ghost... Där snackar vi tunga bilar som verkligen saknar spänst. Det är ju Autobahn-lok som är hemska om man vill köra aktivt. Jag har kört och ägt många bilar av den typ du listar ovan, men jag kommer aldrig köpa en igen. Sen man börjat köra Teslan så känns allt annat så sjukt antikt. Oavsett hur j-la fet fossilbil man köper så har man ett lagg när man trycker på pedalen OCH en massa växlande som känns otroligt primitivt. Dessutom blir det helt ofrånkomligt att våndas över vilket otroligt energislöseri man håller på med med den ineffektiva motorn.
Är bättre att köra en bensinare kort sträcka än en Tesla lång sträcka. Många här på forumet säger att det är så skönt med Tesla för då kan de köra så långt de vill utan dåligt samvete. Det är ju direkt felaktigt.
Tittar man på direkt miljöeffekt så kan nog en svensk Teslaförare (med en relativt ren energimix) köra minst 10 gånger så långt som tex M6-föraren. Laddar man dessutom Teslan med egen solel blir faktorn ännu högre. En parantes är ju också att intresset för solceller verkar väldigt korrelerat med att köra Tesla. Vi är ju väldigt många här i forumet som fått upp ögonen för solceller först när man skaffade sig Teslan...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Alltså priset är högt så är det inte mycket att säga om det. tråden handlar om vem som kommer leverera elbilar i framtiden vilket är en intressant fråga?Verdi skrev:Alltså jag orkar inte med din överdrivna attityd. Släpp sekten en liten stund.Smutt skrev:Nej exakt det var poängen Tesla är bättre vi är inte bara några 40+ som tycker det fruar barn alla framtiden är här nu!!! Det märkliga är dom som inte fattar alla vill ha en Tesla.Verdi skrev:Ja, hon verkar vara riktigt bilintresserad.Smutt skrev:Påminner om vad frugan sa när hon kört Teslan. Så här skulle bilkörning alltid varit man gasar det händer nått inte bara massa ljudsen la hon till nu köper vi väl bara Teslor i fortsättningen?
Varför inte alla billtilverkare ställer om nu är förvånande korkat dom som säger bensinbil är bättre är väldigt dåligt pålästa
Avgasrör är sjukt omodernt.
Jag är redo att köpa en Tesla men min fru säger nej. Det kostar för mycket pengar. Det är en väldigt liten del som har råd och möjlighet att köpa en Tesla. Jag skulle gärna vilja men livet består av andra saker också. Dessutom har jag redan en elbil och har visst fattat grejen. Är frustrerad över att det inte finns nåt annat än Tesla att välja på om man vill ha en användbar familjebil som går på el.
Släpp sekten är en kränkande kommentar som jag hoppas admin tar.
Men att Tesla är den häftigaste bilen just nu är väl inget att diskutera det finns ett försprång som du själv beskriver vill man ha 20 äkta mil oavsett väderlek och sen kunna ladda fort så är det bara en bil som fixar det, varför är svårt att svara på.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Nu förstår jag inte hur du tänker.Verdi skrev:Jo, listan spretade väl en aning.Legato skrev:"Jag gillar dock bilar som hänger med när vägen svänger."
Sen listar du bla RS7 och Ghost... Där snackar vi tunga bilar som verkligen saknar spänst. Det är ju Autobahn-lok som är hemska om man vill köra aktivt. Jag har kört och ägt många bilar av den typ du listar ovan, men jag kommer aldrig köpa en igen. Sen man börjat köra Teslan så känns allt annat så sjukt antikt. Oavsett hur j-la fet fossilbil man köper så har man ett lagg när man trycker på pedalen OCH en massa växlande som känns otroligt primitivt. Dessutom blir det helt ofrånkomligt att våndas över vilket otroligt energislöseri man håller på med med den ineffektiva motorn.
Är bättre att köra en bensinare kort sträcka än en Tesla lång sträcka. Många här på forumet säger att det är så skönt med Tesla för då kan de köra så långt de vill utan dåligt samvete. Det är ju direkt felaktigt.
En bensinare en kort sträcka släpper ut CO2 samt massa andra kolväten. 1L bensin ger vid fullständig förbränning 3.2Kg CO2. Nu sker dock inte fullständig förbränning i bemsinmotorn så det är närmare 2.5KG CO2 dör varje liter bensin.
En Tesla i Sverige släpper ut 0kg CO2 för varje mil den åker. Vår el i Sverige är nästan helt fri från CO2 så det går inte att mäta den lilla del en elbil släpper ut på en mil.
Ja batterierna är stora, men på nått/några år har elbilen blivit miljövänligare ändå.
Så hur tänker du när du säger att medvetet köra bensin och förstöra miljön är bättre?
Svart X90D, bokat en M3.
-
Verdi
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Då har du ett gammalt kylskåp på 60-talet, direktverkande eluppvärmning av din bostad och gamla glödlampor också då? El är ju "gratis" för dig.Anders77 skrev:Nu förstår jag inte hur du tänker.
En bensinare en kort sträcka släpper ut CO2 samt massa andra kolväten. 1L bensin ger vid fullständig förbränning 3.2Kg CO2. Nu sker dock inte fullständig förbränning i bemsinmotorn så det är närmare 2.5KG CO2 dör varje liter bensin.
En Tesla i Sverige släpper ut 0kg CO2 för varje mil den åker. Vår el i Sverige är nästan helt fri från CO2 så det går inte att mäta den lilla del en elbil släpper ut på en mil.
Ja batterierna är stora, men på nått/några år har elbilen blivit miljövänligare ändå.
Så hur tänker du när du säger att medvetet köra bensin och förstöra miljön är bättre?
Du har även en massa bieffekter. Du sliter på dina däck, dina bromsar, ditt batteri, vägbeläggningen osv osv.
För övrigt så är min BMW i3 bra mycket mer skonsam mot miljön än en Tesla.
-
Verdi
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Blev du kränkt? Skärp dig.Smutt skrev:Alltså priset är högt så är det inte mycket att säga om det. tråden handlar om vem som kommer leverera elbilar i framtiden vilket är en intressant fråga?
Släpp sekten är en kränkande kommentar som jag hoppas admin tar.
Men att Tesla är den häftigaste bilen just nu är väl inget att diskutera det finns ett försprång som du själv beskriver vill man ha 20 äkta mil oavsett väderlek och sen kunna ladda fort så är det bara en bil som fixar det, varför är svårt att svara på.
Ja det finns ett försprång och visst har Tesla många saker som är bra. Men det är ju inte odiskutabelt den "häftigaste bilen i världen". Kanske på Södermalm dock, vad vet jag.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Jag brukar hålla med alla som käftar emot "Tesla-fanboysen" här inne, men jag gör inte det nu. Tesla är ganska odiskutabelt den häftigaste miljöbilen som tillverkas i någon slags skala. Att lyfta fram fossilkramare som BMW i en tråd om framtidsstrategier är ett skämt dessutom.Verdi skrev:Blev du kränkt? Skärp dig.Smutt skrev:Alltså priset är högt så är det inte mycket att säga om det. tråden handlar om vem som kommer leverera elbilar i framtiden vilket är en intressant fråga?
Släpp sekten är en kränkande kommentar som jag hoppas admin tar.
Men att Tesla är den häftigaste bilen just nu är väl inget att diskutera det finns ett försprång som du själv beskriver vill man ha 20 äkta mil oavsett väderlek och sen kunna ladda fort så är det bara en bil som fixar det, varför är svårt att svara på.
Ja det finns ett försprång och visst har Tesla många saker som är bra. Men det är ju inte odiskutabelt den "häftigaste bilen i världen". Kanske på Södermalm dock, vad vet jag.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Nja, även om Tesla var först, är bäst fl epitet i den vägen, så får man väl vara lite snäll (och ärlig) mot alla gamla fossiltillverkare som vaknar nu och lovar runt att dom ska slå både Tesla och alla andra med sina fantastiska el-koncept! 
X100 lev.14/8-18.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Tror att Verdi trollar efter lite upprörada Tesla-fans... 
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Det intressanta är att inte alla har vaknat ännu... Jag klankade ner på Volvo rätt mycket förut men de verkar ju äntligen ha vaknat och kommer därför ha en chans och om de gör slag i saken kommer det nog kunna gå rätt bra för dem. Finns inte viljan i bolagen kommer dessa absolut inte platsa bland företagen med bäst framtidsstrategi.far1far2 skrev:Nja, även om Tesla var först, är bäst fl epitet i den vägen, så får man väl vara lite snäll (och ärlig) mot alla gamla fossiltillverkare som vaknar nu och lovar runt att dom ska slå både Tesla och alla andra med sina fantastiska el-koncept!
Även ifall vi skojar om sekten så ser jag inte att vi dissar alla andra biltillverkare. Se bara på tråden om Jaguar, alla trådar om Nissan och så vidare. Det vi dissar är ju alla bilar med avgasrör. Vad gäller bilar utan avgasrör så rör sig Tesla i en helt annan klass än övriga men det finns önskan om förändring, både hos oss och hos Tesla, att de andra biltillverkarna ska vakna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
Verdi
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Häftigaste miljöbilen kan jag hålla med om.zyax skrev:Jag brukar hålla med alla som käftar emot "Tesla-fanboysen" här inne, men jag gör inte det nu. Tesla är ganska odiskutabelt den häftigaste miljöbilen som tillverkas i någon slags skala. Att lyfta fram fossilkramare som BMW i en tråd om framtidsstrategier är ett skämt dessutom.
Ok, känns som min i3 är betydligt mer genomtänkt än Tesla vad gäller miljö faktiskt. Men haters gonna hate ser jag.
-
Verdi
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Om man trollar här när man säger att Model S inte är den häftigaste bilen i världen så ja.LarsL skrev:Tror att Verdi trollar efter lite upprörada Tesla-fans...
-
Verdi
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
far1far2 skrev:Nja, även om Tesla var först, är bäst fl epitet i den vägen, så får man väl vara lite snäll (och ärlig) mot alla gamla fossiltillverkare som vaknar nu och lovar runt att dom ska slå både Tesla och alla andra med sina fantastiska el-koncept!
Vi får väl se hur pass bra Tesla kan skala upp sin produktion. Model 3 är för liten som familjebil och Model S/X är för dyra för att bli folkbilar.
Säg att du är lärare och din fru är sjuksyrra. Ni tjänar 25-30 tusen före skatt och er arbetsgivare erbjuder inte någon förmånsbil. Ni har 2 barn och en hund och bor i villa. Ni gillar att åka till Bauhaus och fixa lite hemma i huset och i trädgården. På sommaren gillar ni att ta en sväng med husvagnen. Ni kanske har en liten båt också som ska dras på trailer ibland.
Vad köper ni för bil? Och varför? Idag har ju den här familjen kanske en 7 år gammal Volvo V70 som gått 16000 mil och kostade 127 tusen när de köpte den för 2 år sen. Typ så.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Men är det rättvist att jämföra en i3 med en Model S då? Visst påverkar de miljön negativt att köra en Tesla ner i Europa men är det värre än att flyga eller menar du att alla här inne bör sluta resa? Passar en i3 verkligen för alla med tanke på hur liten den är? Varför inte skippa och köpa en bil helt och istället ta cykeln, borde vara betydligt bättre för miljön?Verdi skrev:Häftigaste miljöbilen kan jag hålla med om.zyax skrev:Jag brukar hålla med alla som käftar emot "Tesla-fanboysen" här inne, men jag gör inte det nu. Tesla är ganska odiskutabelt den häftigaste miljöbilen som tillverkas i någon slags skala. Att lyfta fram fossilkramare som BMW i en tråd om framtidsstrategier är ett skämt dessutom.
Ok, känns som min i3 är betydligt mer genomtänkt än Tesla vad gäller miljö faktiskt. Men haters gonna hate ser jag.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Jag har nu en Nissan Leaf och det hade aldrig hänt om inte Tesla och detta forum funnits.Svenssons skrev:Även ifall vi skojar om sekten så ser jag inte att vi dissar alla andra biltillverkare. Se bara på tråden om Jaguar, alla trådar om Nissan och så vidare. Det vi dissar är ju alla bilar med avgasrör. Vad gäller bilar utan avgasrör så rör sig Tesla i en helt annan klass än övriga men det finns önskan om förändring, både hos oss och hos Tesla, att de andra biltillverkarna ska vakna.
Bor i Halmstad och veckopendlar nu till Nässjö, 20 mil. Femton minuter ChaDeMo i Värnamo eller Ljungby är allt som behövs.
Brukar handla lite på Lidl i Ljungby på hemvägen, har hittills varit ensam på deras snabbladdarstation med TVÅ GRATIS platser!
Kört en del till Göteborg och Malmö också, inga problem, bara lite planering.
Kan inte tänka mig en fossilbrännare igen, helt otänkbart.
Ser fram emot när alla "Tesladödare" med (egna) laddnätverk blir verklighet.
Längtar verkligen efter Model3.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.