Hur länge skall vi se inlägg och artiklar som denna?
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur länge skall vi se inlägg och artiklar som denna?
Den insändaren är ju helt fantastisk i alla sina tankevurpor! Själv räknade jag ut att om jag köper en fossilbil med 80-literstank och sen bygger en bensinmack hemma, och tankar bilen fullt varje dag, så kommer det kosta mig ungefär tio miljoner i initial investering och sen ungefär en tusenlapp om dagen i bränsle. Jag förstår inte varför folk köper fossilbilar, det verkar ju skitdyrt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com

Men oavsett så har du rätt i sak, trots dina otroliga överdrifter. Elektrikern har fel i alla punkter. Trots att han försöker räkna rätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Precis den tanken slog mig också att blir skit dyrt med bensinbil även om man bygger en billig mack hemma.danni skrev:Den insändaren är ju helt fantastisk i alla sina tankevurpor! Själv räknade jag ut att om jag köper en fossilbil med 80-literstank och sen bygger en bensinmack hemma, och tankar bilen fullt varje dag, så kommer det kosta mig ungefär tio miljoner i initial investering och sen ungefär en tusenlapp om dagen i bränsle. Jag förstår inte varför folk köper fossilbilar, det verkar ju skitdyrt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Finns många fördomar mot elbilar ute i den vanliga världen. Svärmor trodde t ex att jag var tvungen att åka till nån "el-mack" för att "tanka" i nån timme då och då med i3:an. I stort sett ALLA frågar "och hur långt kommer man med den där då?". Jag vill ju svara "mycket längre än jag behöver" men svarar istället snällt "15-20 mil beroende på temperatur". Då blir responsen "ja, det låter lite lite". Retar mig för de fattar ju inte principen att bilen ALLTID är fulltankad varje morgon. Känns som att man alltid får försvara sitt val på nåt sätt.Jerker skrev:Ja, att den första insändaren fått så många delningar visar ju på att det är många som håller med. Att då lyfta frågan och med insändarsvar bemöta felaktigheterna kan vara ett sätt att öka kunskapen. Fast å andra sidan är jag inte säker på att det fungerar så. Den första, som bekräftar folks fördomar, får stor spridning med svaren får det inte eftersom de inte innehåller sånt som de med fördomarna vill läsa.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Ofta när folk ställer specifika frågor om räckvidd under olika omständigheter så svarar jag faktiskt att jag inte riktigt vet. Det är så sällan jag måste fresta på maxräckvidden att jag inte riktigt vet, jag laddar den när jag behöver och kör sen glatt vidare.Verdi skrev:Finns många fördomar mot elbilar ute i den vanliga världen. Svärmor trodde t ex att jag var tvungen att åka till nån "el-mack" för att "tanka" i nån timme då och då med i3:an. I stort sett ALLA frågar "och hur långt kommer man med den där då?". Jag vill ju svara "mycket längre än jag behöver" men svarar istället snällt "15-20 mil beroende på temperatur". Då blir responsen "ja, det låter lite lite". Retar mig för de fattar ju inte principen att bilen ALLTID är fulltankad varje morgon. Känns som att man alltid får försvara sitt val på nåt sätt.Jerker skrev:Ja, att den första insändaren fått så många delningar visar ju på att det är många som håller med. Att då lyfta frågan och med insändarsvar bemöta felaktigheterna kan vara ett sätt att öka kunskapen. Fast å andra sidan är jag inte säker på att det fungerar så. Den första, som bekräftar folks fördomar, får stor spridning med svaren får det inte eftersom de inte innehåller sånt som de med fördomarna vill läsa.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Jag brukar svara på samma sätt, att jag inte vet. Och det är ju sant, jag vet verkligen inte vad bilen har för räckvidd egentligen.danni skrev:Ofta när folk ställer specifika frågor om räckvidd under olika omständigheter så svarar jag faktiskt att jag inte riktigt vet. Det är så sällan jag måste fresta på maxräckvidden att jag inte riktigt vet, jag laddar den när jag behöver och kör sen glatt vidare.
Jag förklarar alltid med en dåres envishet att frågan är tämligen irrelevant. Men hur ska folk veta bättre när media och billtillverkarna enbart hänvisar till på elbilarnas "korta" räckvidd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mycket längre än en Formula 1-bil kan man också svara.Verdi skrev:Finns många fördomar mot elbilar ute i den vanliga världen. Svärmor trodde t ex att jag var tvungen att åka till nån "el-mack" för att "tanka" i nån timme då och då med i3:an. I stort sett ALLA frågar "och hur långt kommer man med den där då?". Jag vill ju svara "mycket längre än jag behöver" men svarar istället snällt "15-20 mil beroende på temperatur". Då blir responsen "ja, det låter lite lite". Retar mig för de fattar ju inte principen att bilen ALLTID är fulltankad varje morgon. Känns som att man alltid får försvara sitt val på nåt sätt.Jerker skrev:Ja, att den första insändaren fått så många delningar visar ju på att det är många som håller med. Att då lyfta frågan och med insändarsvar bemöta felaktigheterna kan vara ett sätt att öka kunskapen. Fast å andra sidan är jag inte säker på att det fungerar så. Den första, som bekräftar folks fördomar, får stor spridning med svaren får det inte eftersom de inte innehåller sånt som de med fördomarna vill läsa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag brukar oxo svara nåt liknande numera (att jag inte vet riktigt för det har ingen betydelse för mig), ibland med tillägget att jag kör till Stockholm utan att stanna iaf (vi har 27mil dit)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19