Ladda en Q7 e-tron med en Tesla Wall connector

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Ladda en Q7 e-tron med en Tesla Wall connector

Inlägg av rightnow »

Har precis köpt en Tesla som jag inte fått än, så är fortfarande nybörjare.

Men jag har en fråga. Ska fixa en laddningsplats till min bil på jobbet och tänkte sätta en Tesla Wall connector. Men då kom frågan om min kollegas nya Audi Q7 e-tron också kan laddas via en sån? Den har typ 2 uttag. När han laddar idag så använder han ett trefasuttag och en kabel med en fet klump på:
http://eftm.com.au/wp-content/uploads/2 ... 48x600.jpg

Han säger att det är en laddare men är det verkligen så? Står input 230Vac och output 230Vac. Är det typ samma sak som en tesla wall connector? Vet inte riktigt vad klumpen gör.

Frågan är helt enkelt om jag kan sätta en tesla wall connector och ifall ni tror hans bil kan laddas med den utan att han drar med sig stora klumpen?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Ladda en Q7 e-tron med en Tesla Wall connector

Inlägg av HelectriC »

Ja, det kan Q7an. Wall connectorn använder bilens laddare på samma sätt som UMC. Laddare externt är enbart via likström, DC.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

HelectriC skrev:
Ja, det kan Q7an. Wall connectorn använder bilens laddare på samma sätt som UMC. Laddare externt är enbart via likström, DC.
Ok! Så vad gör den där klumpen på kabeln? Det är samma som Teslas UMC? Typ kommunicerar och håller koll på strömstyrkan eller?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

rightnow skrev:
HelectriC skrev:
Ok! Så vad gör den där klumpen på kabeln? Det är samma som Teslas UMC? Typ kommunicerar och håller koll på strömstyrkan eller?
Ingen klump på kabeln från wall connectorn. Det är laddkabeln du får med bilen från tesla som har en sådan (även kallad UMC Universal Mobile Connector tror jag det står för) som sköter medlandet med bilen :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

chpaulin skrev:
rightnow skrev:
HelectriC skrev:
Ingen klump på kabeln från wall connectorn. Det är laddkabeln du får med bilen från tesla som har en sådan (även kallad UMC Universal Mobile Connector tror jag det står för) som sköter medlandet med bilen :)
Ja precis. Menade klumpen på Audikabeln :) ok då var det dom jag trodde!
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Det går dessutom att ställa in Teslas laddbox att endast ge ström till Teslor, eller till vilken bil som helst (i teorin, om dom har rätt kontakt).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

En riktigt trevlig detalj med Teslas box är att den har inbyggd lastbalansering. Så om ni sätter upp varsin box kan de alltså dela på den tillgängliga strömmen för att se till att ge maximal möjlig laddning till bägge bilarna utifrån vad som finns att tillgå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

danni skrev:
En riktigt trevlig detalj med Teslas box är att den har inbyggd lastbalansering. Så om ni sätter upp varsin box kan de alltså dela på den tillgängliga strömmen för att se till att ge maximal möjlig laddning till bägge bilarna utifrån vad som finns att tillgå.
Det är ju kanon! Det enda som blir då är att jag måste hitta på en lösning för att stänga av boxarna från obehöriga. Men det enklaste är väl att bara sätta en strömbrytare inomhus.
Skriv svar