Lite gnäll

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Lite gnäll

Inlägg av olarsson »

Sickla, lördag förmiddag. Tre av de fyra tydligt uppskyltade platserna avsedda för bilar under pågående laddning är upptagna av bilar som inte laddar, två av dem Tesla, men förhoppningsvis ingen härifrån för vi vet bättre än så, eller hur?
image.jpg
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Lite gnäll

Inlägg av bylund »

Om man nu vill åt p-platsen kan man ju åtminstone ladda för syns skull. Annars riskerar teslaägare att bli kända som ett drygt släkte. Att ha en så snygg bil inkopplad och ladda kan ju sprida evangeliet lite till de ännu inte frälsta :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Elbilsplatser skall endast användas när man måste ladda!

Varje gång man ställer sin bil där i onödan kan någon annan som kanske måste ladda för att komma hem bli utan!
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Måste då tyvärr meddela att den bruna är min. Laddstolpen för platsen längst bak är för långt bort för att ladda från med standardkabeln Mode3Type2.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

TiborBlomhall skrev:

Varje gång man ställer sin bil där i onödan kan någon annan som kanske måste ladda för att komma hem bli utan!
Kloka ord ifrån en nyfrälst! Halleluja! :D
Senast redigerad av Datordoktorn, redigerad totalt 1 gånger.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:

Egentligen tycker jag att i princip så borde prioordningen vara
1. Elbilar som behöver ladda för att komma till sin destination
2. Laddhybrider för spara fossilbränsle
3. Övriga elbilar

Finns det många platser kan man ladda även om man inte strikt behöver, och på t ex Arlanda så blir det för dyrt att hålla på principen. Men att parkera utan att koppla in är ju att demonstrera att man inte är i kategori ett eller två.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Jag har stått längst bak och fått det att funka, men nu ser det ut som om hela kön hamnat lite långt bak. Och så vet jag att det levererats Type2-kablar av olika längd, min kollega har av en väsentligt kortare sort än vad jag fick med min bil.
Mellan min bil längs fram och de på bilden stod en V60 laddhybrid rätt slarvigt parkerad med föraren kvar i. Hade bråttom annars hade ungefär motsvarande synpunkter enligt ovan framförts till honom direkt...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
TiborBlomhall skrev:

Egentligen tycker jag att i princip så borde prioordningen vara
1. Elbilar som behöver ladda för att komma till sin destination
2. Laddhybrider för spara fossilbränsle
3. Övriga elbilar

Finns det många platser kan man ladda även om man inte strikt behöver, och på t ex Arlanda så blir det för dyrt att hålla på principen. Men att parkera utan att koppla in är ju att demonstrera att man inte är i kategori ett eller två.
Jag håller verkligen med om den här prioordningen. Det viktigaste är såklart att rena elbilar klarar av att ta sig till sina destinationer. Men vi fattiga laddhybridägare (som bara drömmer om och dreglar över Teslor) är ju mycket mer beroende av att plugga in precis överallt om vi vill kunna köra fossilfritt, och där är det ju bättre att en laddhybrid får plugga in och spara atmosfären lite CO2 än att en elbil som inte egentligen behöver ladda gör det för att snika några kronor. Undantaget för mig är snabbladdare - jag försöker låta bli att koppla in min laddhybrid på såna öht, för det känns inte helt meningsfullt att ta upp en sån plats.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

För oss som kör leafar är de ju tråkit när platserna är uptagna av icke laddandes, vi har ju inte alltid reckvidd så de blir över.
kanske bör man införa som system att om man inte behöver ladda men endo parkerar där för de fins ingen annan där just då att man lägger sitt lelefån nr i frammrutan så att om nån som verkligen behöver laddarn kan få tag i ägarn så han kan flytta bilen?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tycker Teslaägare kan lämna platserna till stackare i Leaf, i3 och liknande...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Laddplatser är till för laddning, P-platser är till för parkering. Ska man inte ladda ska man inte stå på en laddplats enligt mig. Själv har jag dock ingen elbil ännu och misstönker att jag vanligtvis inte kommer behöva nyttja någon laddplats. 1 mil till jobbet, alltid laddning hemma och inga direkta kundbesök gör att jag tror att jag normalt klarar mig. Skulle jag ta längre turer och behöva ladda så skulle jag bli rätt sur om laddplatserna var upptagna av parkerande bilar som inte laddar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Cykel ;)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är inte laddkabelns längd som har betydelse det är hur man använder den.

Backa in från andra hållet tex.

Tror som andra nämt här att Tesla förare måste föregå med gott exempel och inte bara snika parkering på laddplatser.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Nu ska det sägas att det oftast är tomt eller någon enstaka bil som står där. Jag är där i princip varje lördag och det är bara lönehelger det är fullt, men då är det å andra sidan helfullt överallt...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Vill först och främst poängtera att jag verkligen håller med er gällandes att laddplatser är till för att ladda på, ställde mig inte där för nöjes skull eller för att vara allmänt dryg.
Jag hade för avsikt att ladda, men när jag ganska snart insåg att det inte skulle fungera och samtidigt såg det övriga kaoset runtomkring, så gav jag mentalt upp, med efterföljande gnagande av dåligt samvete över utförda handling.

Kommer inte ske igen, och hoppas denna avbön kan göra så att högafflarna och de brinnande facklorna ställs undan. Har så mycket mer att uträtta i min tesla att det skulle vara jobbigt att få livet avslutat i förtid för en sak som denna.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Råkade ut för samma sak som Daniel. Kom till sickla, ja en plats ledig.
Stolpen hamnar bakom bilen, Leaf. Laddning i nosen.. Min nyinköpta Type2 -1 kabel åker fram för första ggn.
Skit detta går ju inte.. Ja vad gör man. Parkerar mot körriktning, vilket i sig är orsak för att lappas, men laddning fick jag.

Sen är ett uttag omöjligt använda då nåt hindrar handsken att komma tillräckligt långt in.
Och bästa vore om stolparna stod längre in mot väggen och man kunde stå med kortsidan mot väggen.
Och då även få plats med flera laddplatser.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Andreas Welin
Teslaägare

Inlägg av Andreas Welin »

hybris skrev:
Tycker Teslaägare kan lämna platserna till stackare i Leaf, i3 och liknande...
Word! :lol:
Skriv svar