Lite gnäll
Moderator: Redaktion
Lite gnäll
Sickla, lördag förmiddag. Tre av de fyra tydligt uppskyltade platserna avsedda för bilar under pågående laddning är upptagna av bilar som inte laddar, två av dem Tesla, men förhoppningsvis ingen härifrån för vi vet bättre än så, eller hur?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Lite gnäll
Om man nu vill åt p-platsen kan man ju åtminstone ladda för syns skull. Annars riskerar teslaägare att bli kända som ett drygt släkte. Att ha en så snygg bil inkopplad och ladda kan ju sprida evangeliet lite till de ännu inte frälsta 

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Lite gnäll
Elbilsplatser skall endast användas när man måste ladda!
Varje gång man ställer sin bil där i onödan kan någon annan som kanske måste ladda för att komma hem bli utan!
Varje gång man ställer sin bil där i onödan kan någon annan som kanske måste ladda för att komma hem bli utan!
Re: Lite gnäll
Måste då tyvärr meddela att den bruna är min. Laddstolpen för platsen längst bak är för långt bort för att ladda från med standardkabeln Mode3Type2.
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Lite gnäll
Kloka ord ifrån en nyfrälst! Halleluja!TiborBlomhall skrev:Elbilsplatser skall endast användas när man måste ladda!
Varje gång man ställer sin bil där i onödan kan någon annan som kanske måste ladda för att komma hem bli utan!

Senast redigerad av Datordoktorn, redigerad totalt 1 gånger.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: Lite gnäll
Egentligen tycker jag att i princip så borde prioordningen varaTiborBlomhall skrev:Elbilsplatser skall endast användas när man måste ladda!
Varje gång man ställer sin bil där i onödan kan någon annan som kanske måste ladda för att komma hem bli utan!
1. Elbilar som behöver ladda för att komma till sin destination
2. Laddhybrider för spara fossilbränsle
3. Övriga elbilar
Finns det många platser kan man ladda även om man inte strikt behöver, och på t ex Arlanda så blir det för dyrt att hålla på principen. Men att parkera utan att koppla in är ju att demonstrera att man inte är i kategori ett eller två.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Lite gnäll
Jag har stått längst bak och fått det att funka, men nu ser det ut som om hela kön hamnat lite långt bak. Och så vet jag att det levererats Type2-kablar av olika längd, min kollega har av en väsentligt kortare sort än vad jag fick med min bil.
Mellan min bil längs fram och de på bilden stod en V60 laddhybrid rätt slarvigt parkerad med föraren kvar i. Hade bråttom annars hade ungefär motsvarande synpunkter enligt ovan framförts till honom direkt...
Mellan min bil längs fram och de på bilden stod en V60 laddhybrid rätt slarvigt parkerad med föraren kvar i. Hade bråttom annars hade ungefär motsvarande synpunkter enligt ovan framförts till honom direkt...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Lite gnäll
Jag håller verkligen med om den här prioordningen. Det viktigaste är såklart att rena elbilar klarar av att ta sig till sina destinationer. Men vi fattiga laddhybridägare (som bara drömmer om och dreglar över Teslor) är ju mycket mer beroende av att plugga in precis överallt om vi vill kunna köra fossilfritt, och där är det ju bättre att en laddhybrid får plugga in och spara atmosfären lite CO2 än att en elbil som inte egentligen behöver ladda gör det för att snika några kronor. Undantaget för mig är snabbladdare - jag försöker låta bli att koppla in min laddhybrid på såna öht, för det känns inte helt meningsfullt att ta upp en sån plats.bylund skrev:Egentligen tycker jag att i princip så borde prioordningen varaTiborBlomhall skrev:Elbilsplatser skall endast användas när man måste ladda!
Varje gång man ställer sin bil där i onödan kan någon annan som kanske måste ladda för att komma hem bli utan!
1. Elbilar som behöver ladda för att komma till sin destination
2. Laddhybrider för spara fossilbränsle
3. Övriga elbilar
Finns det många platser kan man ladda även om man inte strikt behöver, och på t ex Arlanda så blir det för dyrt att hålla på principen. Men att parkera utan att koppla in är ju att demonstrera att man inte är i kategori ett eller två.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Lite gnäll
För oss som kör leafar är de ju tråkit när platserna är uptagna av icke laddandes, vi har ju inte alltid reckvidd så de blir över.
kanske bör man införa som system att om man inte behöver ladda men endo parkerar där för de fins ingen annan där just då att man lägger sitt lelefån nr i frammrutan så att om nån som verkligen behöver laddarn kan få tag i ägarn så han kan flytta bilen?
kanske bör man införa som system att om man inte behöver ladda men endo parkerar där för de fins ingen annan där just då att man lägger sitt lelefån nr i frammrutan så att om nån som verkligen behöver laddarn kan få tag i ägarn så han kan flytta bilen?
Re: Lite gnäll
Tycker Teslaägare kan lämna platserna till stackare i Leaf, i3 och liknande...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Lite gnäll
Laddplatser är till för laddning, P-platser är till för parkering. Ska man inte ladda ska man inte stå på en laddplats enligt mig. Själv har jag dock ingen elbil ännu och misstönker att jag vanligtvis inte kommer behöva nyttja någon laddplats. 1 mil till jobbet, alltid laddning hemma och inga direkta kundbesök gör att jag tror att jag normalt klarar mig. Skulle jag ta längre turer och behöva ladda så skulle jag bli rätt sur om laddplatserna var upptagna av parkerande bilar som inte laddar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Lite gnäll
Det är inte laddkabelns längd som har betydelse det är hur man använder den.
Backa in från andra hållet tex.
Tror som andra nämt här att Tesla förare måste föregå med gott exempel och inte bara snika parkering på laddplatser.
Backa in från andra hållet tex.
Tror som andra nämt här att Tesla förare måste föregå med gott exempel och inte bara snika parkering på laddplatser.
Re: Lite gnäll
Nu ska det sägas att det oftast är tomt eller någon enstaka bil som står där. Jag är där i princip varje lördag och det är bara lönehelger det är fullt, men då är det å andra sidan helfullt överallt...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Lite gnäll
Vill först och främst poängtera att jag verkligen håller med er gällandes att laddplatser är till för att ladda på, ställde mig inte där för nöjes skull eller för att vara allmänt dryg.
Jag hade för avsikt att ladda, men när jag ganska snart insåg att det inte skulle fungera och samtidigt såg det övriga kaoset runtomkring, så gav jag mentalt upp, med efterföljande gnagande av dåligt samvete över utförda handling.
Kommer inte ske igen, och hoppas denna avbön kan göra så att högafflarna och de brinnande facklorna ställs undan. Har så mycket mer att uträtta i min tesla att det skulle vara jobbigt att få livet avslutat i förtid för en sak som denna.
Jag hade för avsikt att ladda, men när jag ganska snart insåg att det inte skulle fungera och samtidigt såg det övriga kaoset runtomkring, så gav jag mentalt upp, med efterföljande gnagande av dåligt samvete över utförda handling.
Kommer inte ske igen, och hoppas denna avbön kan göra så att högafflarna och de brinnande facklorna ställs undan. Har så mycket mer att uträtta i min tesla att det skulle vara jobbigt att få livet avslutat i förtid för en sak som denna.
Re: Lite gnäll
Råkade ut för samma sak som Daniel. Kom till sickla, ja en plats ledig.
Stolpen hamnar bakom bilen, Leaf. Laddning i nosen.. Min nyinköpta Type2 -1 kabel åker fram för första ggn.
Skit detta går ju inte.. Ja vad gör man. Parkerar mot körriktning, vilket i sig är orsak för att lappas, men laddning fick jag.
Sen är ett uttag omöjligt använda då nåt hindrar handsken att komma tillräckligt långt in.
Och bästa vore om stolparna stod längre in mot väggen och man kunde stå med kortsidan mot väggen.
Och då även få plats med flera laddplatser.
Stolpen hamnar bakom bilen, Leaf. Laddning i nosen.. Min nyinköpta Type2 -1 kabel åker fram för första ggn.
Skit detta går ju inte.. Ja vad gör man. Parkerar mot körriktning, vilket i sig är orsak för att lappas, men laddning fick jag.
Sen är ett uttag omöjligt använda då nåt hindrar handsken att komma tillräckligt långt in.
Och bästa vore om stolparna stod längre in mot väggen och man kunde stå med kortsidan mot väggen.
Och då även få plats med flera laddplatser.
MYLR-24
- Andreas Welin
- Teslaägare
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 10 mar 2015 09:05
- Ort: Uppsala
Re: Lite gnäll
Word!hybris skrev:Tycker Teslaägare kan lämna platserna till stackare i Leaf, i3 och liknande...
