Nyckeln borta
Moderator: Redaktion
- jonsalgerier
- Teslaägare
Nyckeln borta
Hej,
Det verkar inte bättre än att en av FOB:arna är borta och semesterresan börjar på måndag.
Någon som har koll på vad det kostar att skaffa en ny FOB och hur lång tid det tar? Hinner nog svänga förbi Upplands Väsby på väg söderut men om det tar två veckor blir det nog lite dystert i baksätet.
/Jons
Det verkar inte bättre än att en av FOB:arna är borta och semesterresan börjar på måndag.
Någon som har koll på vad det kostar att skaffa en ny FOB och hur lång tid det tar? Hinner nog svänga förbi Upplands Väsby på väg söderut men om det tar två veckor blir det nog lite dystert i baksätet.
/Jons
Re: Nyckeln borta
Det går att köra bilen utan fob också så länge bil och telefon har uppkoppling.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag har för mig att det var runt 2000 kr för en ny, men är osäker på detta. Om de inte har en inne i Väsby kanske de har en på något annat servicecenter på vägen ner?
Tips: Se till att bilen kan nätverket som delas från mobilen. Om bilen inte har täckning, men mobilen har det, ökar det chansen att komma in i bilen utan nyckel genom att dela wifi från mobilen.
Tips: Se till att bilen kan nätverket som delas från mobilen. Om bilen inte har täckning, men mobilen har det, ökar det chansen att komma in i bilen utan nyckel genom att dela wifi från mobilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Tesla tar faktiskt bra mycket mindre för nycklar och omkodning än de flesta andra biltillverkare, men jag minns inga exakta siffror.
Nu skrev han ju dessutom att en av FOB:arna är borta, så bilen lär ju vara körbar iaf.
Det är en katastrofal idé annat än som absolut nödlösning för enstaka tillfällen. Det räcker med att man en enda gång ställer bilen på en plats där antingen bilen eller mobilen har dålig täckning och så är man körd sen. För att inte nämna faktorer som att få slut på batteri i telefonen osv.Svenssons skrev:Det går att köra bilen utan fob också så länge bil och telefon har uppkoppling.
Nu skrev han ju dessutom att en av FOB:arna är borta, så bilen lär ju vara körbar iaf.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Om en av fobbarna finns kvar så är det ju inga problem alls. Håller med om att det är en risk att köra med telefonen men det är därför jag skrev att både bil och telefon måste ha uppkoppling. Risken minskar om man som Bylund skrev kopplar telefonens hotspot till bilen. Man får själv kalkylera riskerna mot vinsten men har man en fob ser jag inget problem.danni skrev:Tesla tar faktiskt bra mycket mindre för nycklar och omkodning än de flesta andra biltillverkare, men jag minns inga exakta siffror.
Det är en katastrofal idé annat än som absolut nödlösning för enstaka tillfällen. Det räcker med att man en enda gång ställer bilen på en plats där antingen bilen eller mobilen har dålig täckning och så är man körd sen. För att inte nämna faktorer som att få slut på batteri i telefonen osv.Svenssons skrev:Det går att köra bilen utan fob också så länge bil och telefon har uppkoppling.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tappade min fob för ca 1 år sedan och har inte skaffat någon ny då jag tycker en räcker. Men det behövs bara uppkoppling när bilen skall startas inte under färden så fick jag det förklarat för mig.
Jag har två fobbar över... äsch, nevermind
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
- jonsalgerier
- Teslaägare
Tack för alla svar. Det låter som att det får bli en sväng förbi service center på måndag så får vi se om de har tid och om det är realistiskt.
Det är klart att vi klarar oss med en FOB, men har man tappat en kan man tappa två och då blir det lite jobbigare.
/Jons
Det är klart att vi klarar oss med en FOB, men har man tappat en kan man tappa två och då blir det lite jobbigare.
/Jons
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
boreno skrev:Jag har två fobbar över... äsch, nevermind

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det ska väl inte behövas? Det borde ju räcka att programmera om bilen att acceptera en viss fob.Bjelke skrev:boreno skrev:Jag har två fobbar över... äsch, nevermindkan man omprogrammera dom? Isf kanske du kan sälja en till TS
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja så kanske det funkar såklartbylund skrev:Det ska väl inte behövas? Det borde ju räcka att programmera om bilen att acceptera en viss fob.Bjelke skrev:boreno skrev:Jag har två fobbar över... äsch, nevermindkan man omprogrammera dom? Isf kanske du kan sälja en till TS

Kanske dom kan göra det på distans isf?
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hur ska det gå rent praktiskt? Ringer man Tesla och säger nåt i stil med "hej, jag har fått borenos fob, kan ni göra så att jag kan använda den för min bil?" Det kanske funkar.Bjelke skrev:Kanske dom kan göra det på distans isf?
Bara att inte bilens benägenhet att förstöra vindrutetorkarna går i i arv med fobben.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag fick min Central Body Control Module bytt och då var bilen tvungen att lära sig fobbarna på nytt. Eftersom jag bara hade ena med mig vid servicetillfället så fick jag en ny och den som var hemma slutade att funka. Verkar alltså inte som att bilen kan lära sig fobbar på distans.Bjelke skrev:Ja så kanske det finkar såklart
Kanske dom kan göra det på distans isf?
Jag läste på amerikanska forumet att det krävs en fungerande fob för att lägga till nya. Har man det inte måste de byta ut modulen (vilket är klart dyrare). Så det är nog en bra idé att skaffa en andra medan man fortfarande har en fungerande kvar.
Kontaktade Tesla för ett tag sedan och fick priset 1400 kr för två "nycklar".
De var osäkra på om man bara kunde beställa en. Jag ville göra det eftersom en av våra nycklar var lite sliten. Har dock inte sökt vidare i frågan.
//David
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
De var osäkra på om man bara kunde beställa en. Jag ville göra det eftersom en av våra nycklar var lite sliten. Har dock inte sökt vidare i frågan.
//David
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det är väldigt billigt jämfört med vad Audi tar iaf. Och då för vanliga nycklar med knappar till centrallåset. Tror de skulle ha 3400 kr för en ny nyckel när jag tvättat en i tvättmaskinen..
Model Y LR AWD 2022
Tror det var ca 1500..testade summor in och ut ur garaget och lade nyckeln på torkarbladet...glömde den där och sen körde jag iväg dagen efter...behöver väl inte skriva mer va.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Japp, som jag skrev ovan är Teslas nycklar faktiskt rätt billiga. En anledning till det kan såklart vara att det inte finns någon fysisk metallnyckel i dem alls. Det kostar en del med nyckelämne och att fixa till det.jonasl skrev:Det är väldigt billigt jämfört med vad Audi tar iaf. Och då för vanliga nycklar med knappar till centrallåset. Tror de skulle ha 3400 kr för en ny nyckel när jag tvättat en i tvättmaskinen..
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD