Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls.Andreasson skrev:1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.

Moderator: Redaktion
Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls.Andreasson skrev:1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
Hahaha.. Du har inte varit på husvagnssemester hör jag... Kan ju inte prata för Andreasson men båda mina barn är födda i April... Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]18650 skrev:Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls.Andreasson skrev:1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
joel80 skrev:Hahaha.. Du har inte varit på husvagnssemester hör jag... Kan ju inte prata för Andreasson men båda mina barn är födda i April... Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]18650 skrev:Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls.Andreasson skrev:1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
Hehe nej det har jag inte. Men jag har aldrig ifrågasatt varför alla har pippi på att köra sina Teslor till Hamburg hahaha.joel80 skrev:Hahaha.. Du har inte varit på husvagnssemester hör jag... Kan ju inte prata för Andreasson men båda mina barn är födda i April... Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]
Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...Teslaspolen skrev:Men Roadstern är byggd för det, det är inte MS och MX.
Model S har några år på nacken nu. Semin, Roadstern har samma AC system som Model 3 och medföljande design på interiör. Semin har samma motorer som 3:an, gissar på att även Roadstern har det. Känns hyfsat rimligt att anta att man även kommer anpassa S/X för dessa motorer/celler samt då göra en uppgradering interiörsmässigt. Inte bara rimligt utan snarare än nödvändighet med tanke på kommande konkurrens.Bjelke skrev:Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...
Jag gissar däremot att Roadstern får samma typ av motor som X och S, d v s asynkronmotor, då den är lättare att få mer effekt ur, även om den är mindre effektiv.Laban skrev:Model S har några år på nacken nu. Semin, Roadstern har samma AC system som Model 3 och medföljande design på interiör. Semin har samma motorer som 3:an, gissar på att även Roadstern har det. Känns hyfsat rimligt att anta att man även kommer anpassa S/X för dessa motorer/celler samt då göra en uppgradering interiörsmässigt. Inte bara rimligt utan snarare än nödvändighet med tanke på kommande konkurrens.Bjelke skrev:Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...
@vigge50: precis.
Nä, om man inte bara kollar på meningen han sa utan även samtalet så diskuterade han och journalisten just då det nya rekordet på ungefär 80 mil som hade gjorts med Model S. Detta sa han att de borde kunna ökas till 100 mil om två år och 120 mil 2020. Tidigare i år så slog några italienare nytt rekord med en Model S 100D på 1078 km så Elon hade rätt, det tog två år. Han har aldrig nämnt 100 mil enligt EPA eller NEDC för Model S eller Model X.Mickep skrev:2 år visade sig vara 4 år räknat från 2015. (eller inte, om man räknar på att presentationen var två år efter uttalandet och då finns den bevisligen )
som jag ser det är detta en förvisning vad generation 2 innebär för teslas bilar.
batteripriset kommer vara ytterligare pressat när det införs på motsvarande s och x. hur mycket kana jag inte säga men jag tror att det kommer vara dramatiskt om bara 5 år.
Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det och roadsterb en betydligt dyrare lösning men väldigt mycket mer kompakt.Bjelke skrev:Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iafspec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)
Du har rätt, jag tänkte inte mycket på var priset kommer från men visst är det semin, roadsterns batteripris osvPontus skrev:Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det och roadsterb en betydligt dyrare lösning men väldigt mycket mer kompakt.Bjelke skrev:Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iafspec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)
Vilket skulle kunna betyda att vill du få ner 200kWh i en S så kostar det mer per kWh än i Semin?
Sant, men hög energidensitet och lågt pris har en ganska stark korrelation så jag gissar på att semi, roadster osv kommer att få samma typ av batterier.Pontus skrev:Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det...
Idag finns det elbilar gjorda för bankörning som klarar högt effektuttag under längre tid, ex Rimac. Och den har PM motorer. Gissar alltså på att även Roadstern får det, framtiden lär utvisabylund skrev:Jag gissar däremot att Roadstern får samma typ av motor som X och S, d v s asynkronmotor, då den är lättare att få mer effekt ur, även om den är mindre effektiv.
Även om elmotorer är enkla konstruktioner så finns det säkert en stor utvecklingspotential. Vem vet, om 100 år kanske elmotorn är en lika komplex konstruktion som dagens oljebrännare?Laban skrev:Idag finns det elbilar gjorda för bankörning som klarar högt effektuttag under längre tid, ex Rimac. Och den har PM motorer. Gissar alltså på att även Roadstern får det, framtiden lär utvisabylund skrev:Jag gissar däremot att Roadstern får samma typ av motor som X och S, d v s asynkronmotor, då den är lättare att få mer effekt ur, även om den är mindre effektiv.
Med 90% effektivitet och 0-100 på 1.9s så känns det som att det är på batterisidan den stora delen av utvecklingen kommer att ske. Det jag ser som mest intressant är att att man går mot att använda samma motor och skalar upp/ner antalet motorer beroende på önskad effekt. Att två så pass skilda fordon som Model 3 och Semin delar drivlina säger rätt mycket. Bosch har sin e-Axle lösning som är skalbar från 50 till 300 kW.Jerker skrev:Även om elmotorer är enkla konstruktioner så finns det säkert en stor utvecklingspotential. Vem vet, om 100 år kanske elmotorn är en lika komplex konstruktion som dagens oljebrännare?