Moderator: Redaktion
Mickep skrev:2 år visade sig vara 4 år räknat från 2015. (eller inte, om man räknar på att presentationen var två år efter uttalandet och då finns den bevisligen )
som jag ser det är detta en förvisning vad generation 2 innebär för teslas bilar.
batteripriset kommer vara ytterligare pressat när det införs på motsvarande s och x. hur mycket kana jag inte säga men jag tror att det kommer vara dramatiskt om bara 5 år.
Bjelke skrev:Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iafspec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)
Pontus skrev:Bjelke skrev:Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iafspec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)
Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det och roadsterb en betydligt dyrare lösning men väldigt mycket mer kompakt.
Vilket skulle kunna betyda att vill du få ner 200kWh i en S så kostar det mer per kWh än i Semin?
Pontus skrev:Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det...
bylund skrev:Jag gissar däremot att Roadstern får samma typ av motor som X och S, d v s asynkronmotor, då den är lättare att få mer effekt ur, även om den är mindre effektiv.
Laban skrev:bylund skrev:Jag gissar däremot att Roadstern får samma typ av motor som X och S, d v s asynkronmotor, då den är lättare att få mer effekt ur, även om den är mindre effektiv.
Idag finns det elbilar gjorda för bankörning som klarar högt effektuttag under längre tid, ex Rimac. Och den har PM motorer. Gissar alltså på att även Roadstern får det, framtiden lär utvisa
Jerker skrev:Även om elmotorer är enkla konstruktioner så finns det säkert en stor utvecklingspotential. Vem vet, om 100 år kanske elmotorn är en lika komplex konstruktion som dagens oljebrännare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst