AC-ska de va så?
Moderator: Redaktion
AC-ska de va så?
Normalt står alltid (nästan då) i carportens skugga . Idag var jag tvungen att ha den ute på garageuppfarten i solgasset. Yttertemp 26-27 grader, temp inne i bilen säkert uppåt 45-50. Döm om min förvåning när jag upptäcker att AC-n går för fullt när jag råkar gå förbi bilen! Låst och avstängd! Ska de va så? Måste man manuellt stänga av klimatkontrollen? 

X100 lev.14/8-18.
Re: AC-ska de va så?
Har ingen tesla än. Men va inte detta en ny feature som Tesla har? Att den håller bilen kall. Och det skulle den kunna göra i ett år på ett laddat batteri eller nått sånt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Precis, men den funktionen trodde jag att man var tvungen att aktivera manuellt..? Och då vet man ju
såklart om att den är på sas...
såklart om att den är på sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Dels finns funktion för att automatiskt kyla bilen om den blir varm. För att slå på automatiken så måste larmet vara avslaget. Dels kan det vara funktionen där bilen ska lära sig när man ska använda den och därför kör förvärmning eller kylning. Denna funktion funkar inte alls och verkar ha fel tidszon, drar igång klimatanläggningen mitt i natten oftast..
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Låter som du har "Overheat protection" aktiverat vilket går igång när temperaturen överstiger 40 grader i kupén. Som sagt så måste ju larmet vara avstängt för att kunna aktivera funktionen, varför egentligen? Det är väl inte meningen man ska lämna folk kvar i bilen i 40 grader? 

2016 Model S 75
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det kan vara overheat protection, som nämnts ovan, och det kan också vara smart preconditioning, funktionen som försöker förutse när du kan tänkas vilja ha bilen och förbereda den för dig. Den brukar inte lyckas så väl.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Antagligen för att larmet annars skulle gå igång när ACn startar.Jensa skrev:Låter som du har "Overheat protection" aktiverat vilket går igång när temperaturen överstiger 40 grader i kupén. Som sagt så måste ju larmet vara avstängt för att kunna aktivera funktionen, varför egentligen? Det är väl inte meningen man ska lämna folk kvar i bilen i 40 grader?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kan ju vara pga att larmet kanske skulle starta, men förvärmning/kylning, låter som det kan bli samma problem då?
2016 Model S 75
På min bil går det igång utan att man stänger av larmet, med den uppenbara följden att larmet går igång. Har testat flera gånger, bara genom att parkera i solen.
Verkar dock har försvunnit sedan senaste mjukvaran jag fick, 17.18.50, Model X Ap1
Verkar dock har försvunnit sedan senaste mjukvaran jag fick, 17.18.50, Model X Ap1
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Automatiskt skydd för kvarglömda och instängda babys och husdjur om bilen står låst på en solvarm parkering. Larmet är för att skapa uppmärksamhet.
Guld att va med i dethär gänget! Tack för alla svar. Gammal slappis hade ju inte kollat ordentligt i manual och på panel. Alles ist klar nun!

X100 lev.14/8-18.