Uppdaterat 1 april: 1140 Tesla S i mars månad i Norge!
Moderator: Redaktion
Uppdaterat 1 april: 1140 Tesla S i mars månad i Norge!
Uppdaterade idag. Nu 1140 st Model S i mars 2015 inte illa jobbat! Norrmännen kan det där med miljösubventioner...
Tydligen rullar det ca 7500st Model S i Norge numera VOW!
Tydligen rullar det ca 7500st Model S i Norge numera VOW!
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 5 gång.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
Har du en källa så man kan sprida ryktet lite vidare?Leo skrev:776 st på 25 dagar inte illa jobbat! Norrmännen kan det där med miljösubventioner...
(Det är många som ringer just nu ...

Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
Iofs helt orimligt att ta bort momsen på lyxiga elbilar tycker jag... Det är inte bara moms i Norge de har även straffskatt på bilar med många hk som inte gäller för elbilar. Det har vi inte i Sverige. Så det finns fler saker som spelar in.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
Kolla på elbilforum.no under Tesla avdelningen under avsnittet "Bestellning..." Där finns en tråd "1500...
Dessutom har det registrerats 815 e-Golf hittills under Mars där också
Dessutom har det registrerats 815 e-Golf hittills under Mars där också
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
Nä, tycker inte alls det är orimligt att sänk momssatsen. Staten kommer ändå få in pengar från försäljningen, så det är ju inte direkt så att de tar av mina surt förvärvade penga och delar ut till folk som redan köpt en bil (bonusen på 40 000kr).
Det skulle till och med gå att justera momsen så att staten får in exakt lika mycket som de skulle fått vid försäljningen av den bil som skulle köpts istället, alltså en 5-serie, A6 eller E-klass. Så kostar en E-klass 500 000kr så är det 100kkr i moms vilket man också skulle få vid en momssats på 10-12% för en Tesla. Samma effekt uppnås så klart också med billigare modeller.
Det skulle till och med gå att justera momsen så att staten får in exakt lika mycket som de skulle fått vid försäljningen av den bil som skulle köpts istället, alltså en 5-serie, A6 eller E-klass. Så kostar en E-klass 500 000kr så är det 100kkr i moms vilket man också skulle få vid en momssats på 10-12% för en Tesla. Samma effekt uppnås så klart också med billigare modeller.
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
Tycker inte de skall drivas med moms. Samma moms för alla bilar. Däremot kan de ju öka skattetrycket på bensin och diesel...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
Tycker vi har tillräckligt skattetryck i det här landet redan (politisk åsikt).
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
På saker som bensin och diesel kan det ökas... Inte på andra saker.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
Ja vill man ha in mer pengar till statskassan så är högre skatt på bensin/diesel rätt väg (samtidigt får man plåga dom som inte har råd med nya bilar och lång väg till jobb med dåliga eller inga möjlighet till kollektivtrafik). Att ta bort momsen (samtidigt som en massa extra pålagor på ICE bilar) som norskarna har gjort har ju verkligen sett till att det blir mer elbilar ute på vägarna (men är det verkligen vad politiker etc vill i sverige???).
genom att exvis ta bort momsen på elbilar, och ev höja på nya ICE bilar så drabbas ju inte folk som köper begagnat, samtidigt så skulle det ju göra teslorna mera tillgänglig för folk med lägre inkomst och eventuellt folk som har råd skulle överväga elbil istället som ny bil.
I slutänden skulle det ju innebära mer elbilar ute på vägarna och en begynnade begmarknad för elbilar som normala beg köparen börjar att ha råd med.
Dom här 16mils bilarna är det bara självplågare och entusiaster som har här i norrland, teslan är ju en idealisk norrlandsbil med anständig räckvidd och möjlighet att tanka hemma tyvärr är det lite mycket pengar (än så länge) för en tesla. Obs!!! den är inte dyr.
framme i 2017 med model 3 och förmodligen flera märken, så blir elbilarna mer och mer populära, framförallt i norrland med långa pendlingsavstånd.
Oavsett vad statsmakterna hittar på (ja i allafall om dom inte kommer på nån straffbeskattning på elbilar, och det kommer nog inte att hända före 2030).
Christian von königsegg kommer nog att få rätt om 8 av 10 nya bilar som säljs 2020 är elbilar.
Tror i alla fall jag.
genom att exvis ta bort momsen på elbilar, och ev höja på nya ICE bilar så drabbas ju inte folk som köper begagnat, samtidigt så skulle det ju göra teslorna mera tillgänglig för folk med lägre inkomst och eventuellt folk som har råd skulle överväga elbil istället som ny bil.
I slutänden skulle det ju innebära mer elbilar ute på vägarna och en begynnade begmarknad för elbilar som normala beg köparen börjar att ha råd med.
Dom här 16mils bilarna är det bara självplågare och entusiaster som har här i norrland, teslan är ju en idealisk norrlandsbil med anständig räckvidd och möjlighet att tanka hemma tyvärr är det lite mycket pengar (än så länge) för en tesla. Obs!!! den är inte dyr.
framme i 2017 med model 3 och förmodligen flera märken, så blir elbilarna mer och mer populära, framförallt i norrland med långa pendlingsavstånd.
Oavsett vad statsmakterna hittar på (ja i allafall om dom inte kommer på nån straffbeskattning på elbilar, och det kommer nog inte att hända före 2030).
Christian von königsegg kommer nog att få rätt om 8 av 10 nya bilar som säljs 2020 är elbilar.
Tror i alla fall jag.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
"Risken" med en högre skatt på bensin/diesel är väl att det hela blir lite för effektivt. D.v.s. bensin- och dieselbilarna försvinner till förmån för t.ex. elbilarna. Jag tror inte någon här tycker att det är en dålig utveckling men man får ju vara med på att intäktskällan då försvinner. D.v.s. man skatta bort något men då kan man inte samtidigt se det som en intäktskälla i förlängningen. Det rimliga, även om det låter lite tråkigt, är väl att man vill hålla skatteintäkterna från trafiken intakt och därmed, i framtiden, flyttar över skatterna till de fordon som då kör på våra vägar.mickeisol skrev:Ja vill man ha in mer pengar till statskassan så är högre skatt på bensin/diesel rätt väg (samtidigt får man plåga dom som inte har råd med nya bilar och lång väg till jobb med dåliga eller inga möjlighet till kollektivtrafik).
Jag ser jättegärna ett samhälle där vi kör alla bilar på el producerad i Sverige så att vi kan hålla den ganska ansenliga summa som vi lägger på oljeimport inom landet istället. Bara så ingen missförstår mig

Driver sajten Car.info
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
Undra hur stor andelen elbilar blir av försäljningen i Mars i så fall, i både Januari och Februari låg andelen på över 20% och då såldes det totalt 4459 elbilar(medräknat plug-in hybrider). Och nu så kommer två modeller stå för över 1500. Blir det kring 25%?
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
Nej jag tror inte att högre skatt på bensin/diesel gör att det blir effektivt, i alla fall om inte tesla fanns.Franz skrev:"Risken" med en högre skatt på bensin/diesel är väl att det hela blir lite för effektivt. D.v.s. bensin- och dieselbilarna försvinner till förmån för t.ex. elbilarna. Jag tror inte någon här tycker att det är en dålig utveckling men man får ju vara med på att intäktskällan då försvinner. D.v.s. man skatta bort något men då kan man inte samtidigt se det som en intäktskälla i förlängningen. Det rimliga, även om det låter lite tråkigt, är väl att man vill hålla skatteintäkterna från trafiken intakt och därmed, i framtiden, flyttar över skatterna till de fordon som då kör på våra vägar.mickeisol skrev:Ja vill man ha in mer pengar till statskassan så är högre skatt på bensin/diesel rätt väg (samtidigt får man plåga dom som inte har råd med nya bilar och lång väg till jobb med dåliga eller inga möjlighet till kollektivtrafik).
Jag ser jättegärna ett samhälle där vi kör alla bilar på el producerad i Sverige så att vi kan hålla den ganska ansenliga summa som vi lägger på oljeimport inom landet istället. Bara så ingen missförstår mig.
Vanliga biltillverkare skulle ju bara skylla på allt möjligt och fortsätta göra bensin eller dieselbilar, fast att vi konsumenter får betala mer för bränslet.
Dom har ju mycket att förlora på att det blir en övergång till rena elbilar (hybrider är ju en kassako).
Så med andra ord ifall det berodde på vanliga bilindustrin skulle en skattehöjning på bränslet inte resultera i några fler elbilar på vägarna.
Nu är det ju bevisat att det går att göra elbilar med anständig räckvidd och som är minst lika bra som ICE bilar, så nu är det argumentet borta.
Men just bränsleskattehöjning piskar ju folk som har klent med pengar.
En momsväxling på nya bilar drabbar ju bara potentiella nybilsköpare och tjänstebilar dvs dom som ändå har råd, och har möjlighet att spara pengar om dom väljer "rätt".
Så hur man än vrider och vänder på det så är det tesla som knäcker det här.
Dom ser ju till att det finns ett realistiskt och praktiskt val, så kanske bensinskattehöjningar funkar tack vare att man kan välja en tesla,
men det gäller ju hittils bara för dom som har råd med en.
efter model3 lansering har den här diskussionen mindre betydelse, för då kommer alternativen till ICE bilarna att bli fler och mera uppnåeliga för folk med mindre ekonomi.
Men just nu är skattehöjning elakt mod dom som har begränsad ekonomi.
Re: Uppdaterat: 920 Tesla S i mars månad i Norge!
Länk till Norska tråden så kan man kolla siffrorna själv.
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 24.60.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 24.60.html
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Uppdaterat: 920 Tesla S i mars månad i Norge!
Tack! Ser ut att spurta. Lovande.Leo skrev:Länk till Norska tråden så kan man kolla siffrorna själv.
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 24.60.html
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
Ja, annars kanske dom pengarna hamnar i .... Norge!Franz skrev:Jag ser jättegärna ett samhälle där vi kör alla bilar på el producerad i Sverige så att vi kan hålla den ganska ansenliga summa som vi lägger på oljeimport inom landet istället. Bara så ingen missförstår mig.

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Uppdaterat: 920 Tesla S i mars månad i Norge!
Nu är dem uppe i 1006 stycken. Dem har även sålt 484 Nissan Leaf, 916 eGolf och 182 eUp. Undra om dem tar sig förbi VW totalt om man räknar eGolf+eUp?
Re: Uppdaterat 1 april: 1140 Tesla S i mars månad i Norge!
Verkar som det blev 1140st Tesla i Norge för mars. Finns ett stooort intresse där. Många vanliga "svenssons" som köpt den där också. I Sverige är vi kanske mer "entusiaster=early adopters" så att säga"
Om vi har flera frustrerade kunder/ägare här som tycker att vissa saker i leveransprocessen osv inte flyter på 100% så har man i Norge andra saker man jobbar på att förbättra som väntetider vid service osv. Helt enkelt "vanlig växtvärk" som de flesta produkter/organisationer råkar ut för när försäljningen tar fart.
Men jag tror oavsett vilket märke det gäller inom elbilsområdet så finns det mycket värdefull erfarenhet att hämta från Norge så vi slipper "uppfinna hjulet" inom alla områden.
Om vi har flera frustrerade kunder/ägare här som tycker att vissa saker i leveransprocessen osv inte flyter på 100% så har man i Norge andra saker man jobbar på att förbättra som väntetider vid service osv. Helt enkelt "vanlig växtvärk" som de flesta produkter/organisationer råkar ut för när försäljningen tar fart.
Men jag tror oavsett vilket märke det gäller inom elbilsområdet så finns det mycket värdefull erfarenhet att hämta från Norge så vi slipper "uppfinna hjulet" inom alla områden.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
mickeisol skrev:
Nej jag tror inte att högre skatt på bensin/diesel gör att det blir effektivt, i alla fall om inte tesla fanns.
Vanliga biltillverkare skulle ju bara skylla på allt möjligt och fortsätta göra bensin eller dieselbilar, fast att vi konsumenter får betala mer för bränslet.
Dom har ju mycket att förlora på att det blir en övergång till rena elbilar (hybrider är ju en kassako).
Så med andra ord ifall det berodde på vanliga bilindustrin skulle en skattehöjning på bränslet inte resultera i några fler elbilar på vägarna.
Nu är det ju bevisat att det går att göra elbilar med anständig räckvidd och som är minst lika bra som ICE bilar, så nu är det argumentet borta.
Men just bränsleskattehöjning piskar ju folk som har klent med pengar.
En momsväxling på nya bilar drabbar ju bara potentiella nybilsköpare och tjänstebilar dvs dom som ändå har råd, och har möjlighet att spara pengar om dom väljer "rätt".
Så hur man än vrider och vänder på det så är det tesla som knäcker det här.
Dom ser ju till att det finns ett realistiskt och praktiskt val, så kanske bensinskattehöjningar funkar tack vare att man kan välja en tesla,
men det gäller ju hittils bara för dom som har råd med en.
efter model3 lansering har den här diskussionen mindre betydelse, för då kommer alternativen till ICE bilarna att bli fler och mera uppnåeliga för folk med mindre ekonomi.
Men just nu är skattehöjning elakt mod dom som har begränsad ekonomi.
Jag håller med om detta. Högre bensinpris gör inte att vi får fler elbilar från etablerade tillverkare. Men om de kan se en lönsamhet redan idag tack vare slopad moms vore mycket vunnet. Generellt är jag inte för diversifierad moms men har man nu ändå börjat med resturanger, taxi, och rot/rut kan man väl fortsätta och få fart på en av våra riktigt viktiga frågor för stunden. Man kunde ju minska ränteåtbäringen så att kostnaderna för staten gick jämt upp.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: 776 Tesla S i mars månad i Norge!
Med (näst) högst skattetryck i hela världen borde man rimligen oavsett partitillhörighet tycka det.LarsL skrev:Tycker vi har tillräckligt skattetryck i det här landet redan (politisk åsikt).