Restvärde om jag ska köpa ut bilen.
Moderator: Redaktion
Restvärde om jag ska köpa ut bilen.
Tänker jag rätt?
R = restvärde samma i båda fallen:
1:
Restvärdet sätts till R-1125 (inkl moms) då kostar det firman 900 + 1/2 moms = 1000 kr. Privat får jag betala R till firman för bilen, dvs firman spar/tjänar 900 kr på den affären jämfört med alt 2.
2:
Restvärde sätts till R (inkl moms) då har firman bara betalat 1125 kr mindre än i alt 1 men tjänar inget vid försäljningen.
I båda fallen betalar jag R kr till firman för att lösa ut bilen.
Känns som jag missat något.
R = restvärde samma i båda fallen:
1:
Restvärdet sätts till R-1125 (inkl moms) då kostar det firman 900 + 1/2 moms = 1000 kr. Privat får jag betala R till firman för bilen, dvs firman spar/tjänar 900 kr på den affären jämfört med alt 2.
2:
Restvärde sätts till R (inkl moms) då har firman bara betalat 1125 kr mindre än i alt 1 men tjänar inget vid försäljningen.
I båda fallen betalar jag R kr till firman för att lösa ut bilen.
Känns som jag missat något.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Re: Restvärde om jag ska köpa ut bilen.
Du köper inte ut bilen för restvärdet. Du köper ut den för marknadsvärdet just då. (Sen kan ju visserligen de två vara samma vid någon tidpunkt.)
I detta exempelt räknade jag med att det var det samma för att se om det lönar sig att sätta ett lägre restvärde än marknadsvärdet (alt 1), alt 2 är restvärde satt till marknadsvärde.kallekula skrev:Du köper inte ut bilen för restvärdet. Du köper ut den för marknadsvärdet just då. (Sen kan ju visserligen de två vara samma vid någon tidpunkt.)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det som skiljer i de olika fallen är väl hur mycket ränta och moms företaget betalar?
För övrigt är ordet restvärde lite missvisande tycker jag. Restskuld är tydligare.
För övrigt är ordet restvärde lite missvisande tycker jag. Restskuld är tydligare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Eller kanske som sagts marknadsvärde i detta fall. Men just nu är jag lat och Windows uppdateringen är klartbylund skrev:Det som skiljer i de olika fallen är väl hur mycket ränta och moms företaget betalar?

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Fast marknadsvärdet är svårare att kontrollera
Restskulden kan man ju besluta om inom rimliga gränser.

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Danni får rätta mig om jag har fel... men min förståelse är att om du äger bolaget själv så vill du ha dragit så mkt avdragsgill moms på leasingavgiften som möjligt, dvs vid utköpstillfället så bör nedbetalningen på leasingskulden vara lika eller lägre som marknadsvärdet. Jag rekommenderar att göra en utomstående värdering och dokumentera den skriftligt vid utköp. (En annan fördel med att äga bilen via eget bolag är ju att värdeminskningen sker med bruttopengar istället för skattad nettolön).
Du bör ha ett värderingsintyg från en oberoende handlare. Helst Tesla själva.bylund skrev:Fast marknadsvärdet är svårare att kontrolleraRestskulden kan man ju besluta om inom rimliga gränser.
Som alltid så _kan_ du köpa ut den långt under marknadspris. Kommer gå jättebra så länge ditt bolag inte åker på en skatterevision.
På samma sätt som att ta ut lön utan att berätta det för Skattemyndigheten går bra tills någon kontrollerar.Verdi skrev:Du bör ha ett värderingsintyg från en oberoende handlare. Helst Tesla själva.bylund skrev:Fast marknadsvärdet är svårare att kontrolleraRestskulden kan man ju besluta om inom rimliga gränser.
Som alltid så _kan_ du köpa ut den långt under marknadspris. Kommer gå jättebra så länge ditt bolag inte åker på en skatterevision.
Ja, typ så. Men det var såklart ett skämt. Känns dock som om riskerna överväger fördelarna.bylund skrev:På samma sätt som att ta ut lön utan att berätta det för Skattemyndigheten går bra tills någon kontrollerar.Verdi skrev:Du bör ha ett värderingsintyg från en oberoende handlare. Helst Tesla själva.bylund skrev:Fast marknadsvärdet är svårare att kontrolleraRestskulden kan man ju besluta om inom rimliga gränser.

Jag åkte på patrull när jag skulle göra mig av med Passaten. Då mitt bolag inte tillät mig att ha två leasingbilar samtidigt planerade jag att köpa loss bilen privat så att jag kunde ha den parallellt med Teslan (osäkert exakt när denna skulle levereras också). Jag fick infon att jag behövde ha en oberoende värdering (egentligen två??) för att ta reda på marknadsvärdet på bilen. Åkte till VW, sa att jag ville ha ett intyg och att de skulle vara så noggranna de kan med alla skavanker osv (indrekt ge mig en låg värdering). Det slutade med att de värderade bilen till 30000 över restskulden och den siffran var jag inte ens säker på att jag skulle kunna få för bilen när jag sålde den själv lite senare. Då mitt bolag krävde att jag köpte för marknadsvärde av revisionsanledningar så sket jag i det och sålde den till en handlare för knappt summan restskulden var på. Jävligt styltiga regler kan jag tycka.
Bästa verkar att få ett bra inbytespris av Tesla på en ny Tesla och slippa allt krångel.
Bästa verkar att få ett bra inbytespris av Tesla på en ny Tesla och slippa allt krångel.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det finns så många begrepp och olika led att hålla ordning på så det kan lätt bli rörigt. Precis som redan påpekats så får du ju inte köpa bilen av firman för vilken summa du vill, utan det måste vara marknadsvärdet. Men det verkar inte riktigt vara det som du frågar efter.
Efter att du sålt bilen, oavsett om du säljer den till dig själv eller till någon annan, så måste du ju lösa din skuld till leasingbolaget, alltså det restvärde du har i leasingen. Och här är det bra om restskulden är så låg som möjligt i det läget, för mellanskillnaden får du stoppa i fickan - utan att dra av någon moms. Så säg att du köpte bilen för 1000 kkr inkl moms, och du sålde den för 500 kkr inkl moms (till dig eller till någon annan). Om restskulden i leasingen är 500 kkr så betalar du bara in pengarna du fick från försäljningen till leasingbolaget och sen är ni kvitt. Om restskulde i leasingen är 400 kkr så betalar du in 400 kkr och behåller 100 kkr som vinst i bolaget. Och här kommer det fiffiga - du fick dra av moms på amorteringen ner till 400 kkr, men du behöver inte dra av någon moms från de 100 kkr som du får behålla. Och om det är åt andra hållet, säg att restskulden skulle vara 600 kkr, då måste du betala ytterligare 100 kkr från bolaget till leasingbolaget, och den summan får du inte dra någon moms på!
Men du har räknat lite fel i ditt exempel. Du glömmer ju att firman ska faktiskt betala ner till restvärdet också. Så i ditt exempel 1 så har firman fått betala 1125 kr inkl moms mer till leasingbolaget, dvs en kostnad på 1000 kr efter att halv moms dragits. När du sen säljer bilen så får du alltså 1125 kr över efter att du betalt av leasingbolaget som du får behålla, och därmed är det alltså 1125 - 1000 = 125 kr som är förtjänsten av att göra på det viset. Inte 900 kr som du skriver.
Efter att du sålt bilen, oavsett om du säljer den till dig själv eller till någon annan, så måste du ju lösa din skuld till leasingbolaget, alltså det restvärde du har i leasingen. Och här är det bra om restskulden är så låg som möjligt i det läget, för mellanskillnaden får du stoppa i fickan - utan att dra av någon moms. Så säg att du köpte bilen för 1000 kkr inkl moms, och du sålde den för 500 kkr inkl moms (till dig eller till någon annan). Om restskulden i leasingen är 500 kkr så betalar du bara in pengarna du fick från försäljningen till leasingbolaget och sen är ni kvitt. Om restskulde i leasingen är 400 kkr så betalar du in 400 kkr och behåller 100 kkr som vinst i bolaget. Och här kommer det fiffiga - du fick dra av moms på amorteringen ner till 400 kkr, men du behöver inte dra av någon moms från de 100 kkr som du får behålla. Och om det är åt andra hållet, säg att restskulden skulle vara 600 kkr, då måste du betala ytterligare 100 kkr från bolaget till leasingbolaget, och den summan får du inte dra någon moms på!
Men du har räknat lite fel i ditt exempel. Du glömmer ju att firman ska faktiskt betala ner till restvärdet också. Så i ditt exempel 1 så har firman fått betala 1125 kr inkl moms mer till leasingbolaget, dvs en kostnad på 1000 kr efter att halv moms dragits. När du sen säljer bilen så får du alltså 1125 kr över efter att du betalt av leasingbolaget som du får behålla, och därmed är det alltså 1125 - 1000 = 125 kr som är förtjänsten av att göra på det viset. Inte 900 kr som du skriver.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ser att jag trodde fel om momsen när firman säljer bilen till mig. Då borde det bli enligt följande:danni skrev:Det finns så många begrepp och olika led att hålla ordning på så det kan lätt bli rörigt. Precis som redan påpekats så får du ju inte köpa bilen av firman för vilken summa du vill, utan det måste vara marknadsvärdet. Men det verkar inte riktigt vara det som du frågar efter.
Alt 1:
Bolaget har 1000 kkr. Bilen kostar 1000 kkr (inkl moms). Restvärdet mot leasingbolaget är satt till 400 kkr (inkl moms). Marknadsvärdet är 500 kkr (inkl moms).
Bolaget betalar då i leasingkostnad (ränta ej medräknat) 480 kkr + 1/2 moms = 540 kkr. Då har bolaget kvar 460 kkr.
Vid försäljning av bilen "tjänar" bolaget 100 kkr (försäljningspris 500 - skuld till leasingbolaget 400 = 100).
Mitt bolag har då kvar 560 kkr till min lön.
Alt 2:
Bolaget har 1000 kkr. Bilen kostar 1000 kkr (inkl moms). Restvärdet mot leasingbolaget är satt till 500 kkr (inkl moms). Marknadsvärdet är 500 kkr (inkl moms).
Bolaget betalar då i leasingkostnad (ränta ej medräknat) 400 kkr + 1/2 moms = 450 kkr. Då har bolaget kvar 550 kkr.
Vid försäljning av bilen "tjänar" bolaget 0 kkr (försäljningspris 500 - skuld till leasingbolaget 500 = 0).
Mitt bolag har då kvar 550 kkr till min lön.
Med andra ord drar man ner restvärdet mot leasingbolaget med 10% extra mot nybilspriset spar mitt bolag 1% av bilens nypris. Eller räknat i privata skattade pengar blir det ca 1000 kr per år för varje 10% man drar ner restvärdet med i detta fallet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit