Storlek på fälgar?
Moderator: Redaktion
Re: Storlek på fälgar?
Sen är däck och fjädrar/dämpare ett samspel.
Så även stora fälgar med lågprofilsdäck kan vara väldigt komfortabla om dämpare/fjädrar är anpassade för det.
Så hade man "stötiga" 17-tummare till sin "gamla" bil så kan ändå 21-tummare vara klart bekvämare till tex en Tesla som är anpassad för de fälgstorlekarna från början.
Så även stora fälgar med lågprofilsdäck kan vara väldigt komfortabla om dämpare/fjädrar är anpassade för det.
Så hade man "stötiga" 17-tummare till sin "gamla" bil så kan ändå 21-tummare vara klart bekvämare till tex en Tesla som är anpassad för de fälgstorlekarna från början.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jerker: tror du kommer att uppskatta alla fördelarna med att välja de minsta fälgarna så kör på det.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Japp, så blir det! Nu har jag rett ut den saken!
Jag använder StefL:s lista och kompletterar den:
* Komfort - högre däck som kan ta upp ojämnheter
* Billigare däck - varför betala mer än nödvändigt?
* Lägre profil -> mindre mösterdjup -> oftare byte = ännu dyrare.
* Bättre räckvidd - större fälgar med lägre däckprofil ger högre förbrukning
(* Snyggare - jag anser att hjul ska bestå av däck och fälg, inte en jättefälg med ett lager eltejp ytterst.)
* Högre dragvikt och samtidigt också längre räckvidd.
Jag använder StefL:s lista och kompletterar den:
* Komfort - högre däck som kan ta upp ojämnheter
* Billigare däck - varför betala mer än nödvändigt?
* Lägre profil -> mindre mösterdjup -> oftare byte = ännu dyrare.
* Bättre räckvidd - större fälgar med lägre däckprofil ger högre förbrukning
(* Snyggare - jag anser att hjul ska bestå av däck och fälg, inte en jättefälg med ett lager eltejp ytterst.)
* Högre dragvikt och samtidigt också längre räckvidd.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Äh. Lagom stora fälgar höjer en bils utseende rejält enligt mig, på rätt sorts bil. Vissa bilar ser tvärtom bättre ut med en helt annan setup. Sen huruvida man tycker så själv och huruvida man tycker det är värt att lägga pengar på, det är upp till var och en. Men att gå från 19" till 21" på min bil var som en transformation av hela bilen - den ser enormt mycket bättre ut med de större fälgarna. Utseendet blir mer balanserat. Sen hjälper det upp köregenskaperna också. Det är ingen enorm skillnad, men den finns där. Kör man aldrig minsta lilla aktivt har man såklart ingen nytta av det.StefL skrev:Nejdå danni, jag förstår vad du menar. Men jag tror inte jag kommer att förändra mitt körsätt på något så avgörande vis att jag skulle "behöva" öka från 16" till 18" bara för att jag går från en Skoda Octavia till en Tesla Model 3. I mina ögon är hela hypen med jättefälgar enbart just en hype som i första hand går ut på att få folk att tro att de behöver större fälgar, eller helt enkelt en skapad trend som folk i gemen är dumma nog att gå på.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Bryr man sig inte om utseende kan man ju alltid kontakta Toyota och bli kund till bilen som de "som inte bryr sig om utseende" då självklart väljer, Mirai. Lycka till med snygg bilLeo skrev:Bredare/sportigare däck har också ofta mindre mönsterdjup och mjukare gummi. Vilket fördyrar användandet ännu lite mer.
Som tidigare skrivits fördelen med stora fälgar är i första hand utseende och i "viss" grad om (klart mindre betydelse) handlar det om körkänsla/väghållning.
I princip alla andra avseende är mindre fälgar bättre.
Sen är det ju väldigt många saker vi köper/väljer som handlar om utseende så man ska inte underskatta betydelsen av det!

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag vet inte jag - tycker nog brorsans kärra ser helt OK ut så här och att den skulle se förj-ig ut med jättefälgar med eltejp på...Verdi skrev:Men en sportbil kan se lite fjantig ut med "ballongdäck".
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Enfant Terrible
- Teslaägare
Word up! Såg en Mirai parkerad på Kungsholmen idag. Man hajar till så ful den är! Påminner inte så lite om gamla Fiat Multipla. Ser ut som en felbyggd minibuss bakifrån. Jag fattar att Toyota inte vill göra den för snygg, det var ju samma med första Prius, men i det här fallet har de lyckats lite väl bra... (Jag har 21" på min S dåra)
---
S90D Nya nosen AP2 Fri SuC
S90D Nya nosen AP2 Fri SuC
- lator
- Teslaägare
Sluta förtala Multiplan!!! Den är söt, något som ingen Mirai kan bli.Enfant Terrible skrev:Word up! Såg en Mirai parkerad på Kungsholmen idag. Man hajar till så ful den är! Påminner inte så lite om gamla Fiat Multipla. Ser ut som en felbyggd minibuss bakifrån. Jag fattar att Toyota inte vill göra den för snygg, det var ju samma med första Prius, men i det här fallet har de lyckats lite väl bra... (Jag har 21" på min S dåra)

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Sätt dom fälgarna på årets modell av Corvette, så ser det inte lika tufft ut längre.StefL skrev:Jag vet inte jag - tycker nog brorsans kärra ser helt OK ut så här och att den skulle se förj-ig ut med jättefälgar med eltejp på...Verdi skrev:Men en sportbil kan se lite fjantig ut med "ballongdäck".
Model 3-24/Polestar 3-24
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Fiat Multipla är det absolut fulaste som någonsin har byggts.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
tillsammans med Pontiac AztekEnTraktor skrev:Fiat Multipla är det absolut fulaste som någonsin har byggts.
Model 3-24/Polestar 3-24
För snygg färg. Ska ju vara den ljusgrön/beiga från Breaking Bad.HelectriC skrev:tillsammans med Pontiac AztekEnTraktor skrev:Fiat Multipla är det absolut fulaste som någonsin har byggts.
dagens corvette har c:a 15" bromsskivor, corvetten på bilden är en c3? med 11.8" skivor och det är tror jag 15" fälgar, så det går inte, men det leder till varför dagens bilar får större och större hjul , jo för att få plats med bromsarna, de flesta bilkonstuktörer vill packa in bromsarna inuti fälgen, vilket f1 skiter i de prioriterar kylningenHelectriC skrev:Sätt dom fälgarna på årets modell av Corvette, så ser det inte lika tufft ut längre.StefL skrev:Jag vet inte jag - tycker nog brorsans kärra ser helt OK ut så här och att den skulle se förj-ig ut med jättefälgar med eltejp på...Verdi skrev:Men en sportbil kan se lite fjantig ut med "ballongdäck".
tesla'n bromsar 60mph->0 på 34 meter, med 14,x " skivor
de allra bästa bilarna idag ligger neråt 30 meter,
den där c3'an låg på c:a 45 meter, mycket whiplash blire
men fälgar som är mycket större an bromsarna är tvärfult imho, random bild från nätet
ms 76132 "Eleamore"
Oavsett vad man gör med en nyare Corvette kommer den alltid att vara fulare än C3'anHelectriC skrev:Sätt dom fälgarna på årets modell av Corvette, så ser det inte lika tufft ut längre.StefL skrev:Jag vet inte jag - tycker nog brorsans kärra ser helt OK ut så här och att den skulle se förj-ig ut med jättefälgar med eltejp på...Verdi skrev:Men en sportbil kan se lite fjantig ut med "ballongdäck".

Ja, brorsan lyckades av en händelse komma över sin "drömbil", en C3 Big Block 454 med matching numbers från sitt födelseår 1973. Dock som alltid lite fix med gamm-bilar så jag väntar fortfarande på att få provåka...12man skrev:corvetten på bilden är en c3?
Sen blir det intressant att se vad han tycker när jag ljudlöst glider ifrån honom i min snik-Model 3 om ett par år

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Fick äntligen på mina nyinköpta 21" turbin idag med Michelin Supersport. Helt sjukt vilket grepp och väghållning det är med dessa hjul.
Körde tidigare med Michelin Pilot Sport3 på original 19". Det är som tidigare skrivits i tråden även märkbar skillnad i låga farter. Det var ingen dålig väghållning tidigare men nu ligger bilen som ett strykjärn på vägen oavsett fart.
Jag skaffade inte 21" för väghållningens skull utan enbart för att det passar så bra på Model S utseendemässigt. Att det skulle vara så stor skillnad på körupplevelsen trodde jag inte. Det är en ren bonus. Det negativa (förutom priset och förbrukningen) är lite mer däcksljud när man kör på grov asfalt. När man kör på hyggligt ny och jämn asfalt märker jag ingen uppenbar skillnad.
Än så länge har jag bara kört ca. 5 mil och mest på landsväg och motorväg, men jag kan inte påstå att komforten blivit nämnvärt sämre på min bil som har stålfjädring.

Körde tidigare med Michelin Pilot Sport3 på original 19". Det är som tidigare skrivits i tråden även märkbar skillnad i låga farter. Det var ingen dålig väghållning tidigare men nu ligger bilen som ett strykjärn på vägen oavsett fart.
Jag skaffade inte 21" för väghållningens skull utan enbart för att det passar så bra på Model S utseendemässigt. Att det skulle vara så stor skillnad på körupplevelsen trodde jag inte. Det är en ren bonus. Det negativa (förutom priset och förbrukningen) är lite mer däcksljud när man kör på grov asfalt. När man kör på hyggligt ny och jämn asfalt märker jag ingen uppenbar skillnad.
Än så länge har jag bara kört ca. 5 mil och mest på landsväg och motorväg, men jag kan inte påstå att komforten blivit nämnvärt sämre på min bil som har stålfjädring.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Michelin Super Sport är grymma. Inte det mest komfortabla däcket, men greppet och kontrollen de erbjuder när man kör på gränsen för greppet, är i en klass för sig. Dessutom tål de hård körning på ett helt annat sätt än andra gatdäck. Jag tycker de ligger någonstans mitt emellan R-däck och vanlig däck i fråga om grepp och köregenskaper.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Är det nån som kan ge exempel på skillnad i pris på däck till t.ex. 19 och 21 tumshjul? Och hur mycket oftare måste man byta däck? Så hur mycket dyrare blir det att gå upp ett par tum på fälgarna?