Sammanställning av abonnemang och brickor för laddning

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Sammanställning av abonnemang och brickor för laddning

Inlägg av olarsson »

Efter tre år som Teslaförare och efter två längre Europaresor har jag alltid klarat mig med hemmaladdning/SuC/gratisladdare/hjälpsam hotellpersonal.

Tänkte ändå att jag kanske skulle kanske skaffa abonnemang hos en eller ett par andra företag för att kunna ladda på fler alternativa platser nu när det börjar bli mer och mer utbyggt. Letade därför efter en tråd med en bra sammanställning på vad som finns, men hittade ingen. Vilka 2-3 st är det vettigt att skaffa sig? CLEVER? PlugShare?
Kanske finns detta någonstans redan i Forumets djup och jag missat det? Annars kanske det vore bra med en klistrad tråd eller liknande för detta som kan fyllas på efterhand. Tacksam för tips, både inom och utom rikets gränser.

Och följdfrågan, vilken app/tjänst är i nuläget bäst (mest komplett/uppdaterad) för att hitta dessa laddare? Orkar inte sitta med en massa olika och leta och jämföra...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Verdi

Re: Sammanställning av abonnemang och brickor för laddning

Inlägg av Verdi »

Bra idé. Jag har även en BMW i3 så jag har precis beställt laddkort från inCharge (Vattenfall) och Clever men de har jag mest tänkt använda inom Sverige. Hur det ser ut nere på kontinenten har jag ingen koll på alls.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

InCharge verkar ju inte behövas i form av kort, då det fungerar med appen (men den kanske inte funkar överallt?).

PlugSurfing, app, verkar bra, men har inte testat. Verkar fungera i 12 länder i Europa, utanför Sverige. 45000 laddstationer ska det finnas.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Abonnemang ska man inte behöva beställa. Däremot kan det vara bra med lite appar eller brickor. Själv har jag Fortum, Vattenfall, Clever, Plugsurfing (Tyskland?), Ibil (Spanien), Smatrics (Österrike?), NewMotion (Holland?) och Energa (Polen) och lyckas med dessa ladda i stora delar av Europa. Har slutat bry mig vad elen kostar för dessa brickor, då jag använder dom så sällan, så totalkostnaden understider 500 kr/år.

Senast använde jag nån vid en raststation i Frankrike på väg till Spanien. Då de flesta Teslaladdare befinner sig vid tråkiga hotell stannade jag vid en raststation för att äta. Såg en Chademoladdare och kopplade in den och började testa brickor. Efter 3:e brickan gick laddningen igång. Har ingen aning vem som levererade laddaren eller vems bricka jag använde. Huvudsaken är att jag fick i mig elektronerna :D
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

Apropå tråkiga SuC-platser: jag stannar till vif ngn bättre restaurang å tar med mig mat innan jag kommer fram till SuC:en. Äter i bilen, tar en promenad, vilar lite på maten...

Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar