Undrar lite hur många som drabbats av detta med vinande ljud ifrån takluckan i Vent-läge?
Har haft min S sedan augusti 2015 och har det nyare panoramataket. Sedan ett par månader tillbaka har jag märkt att när jag öppnar takluckan till Vent-läge så öppnas inte luckan lika mycket som tidigare. Detta medför att det skapas ett vinande ljud vid hastigheter över 30 km/h. Jag kan knuffa upp luckan ytterligare ca. 0,5 cm till vad som känns som ett ändläge för Vent-läget och då slutar det att vina. Takluckan har öppnats till detta ändläge tidigare och jag har inte haft nämnvärda problem med takluckan i övrigt.
Idag hade jag så bilen inne för att just denna gång ( nummer 8 av alla garantiåtaganden på denna bil ) åtgärda ett par nyupptäckta fel, dels ett gnisslande dörrhandtag samt även det ovan relaterade taklucke problemet.
Då jag beställde tiden för denna service, för några dagar sedan, noterades båda problemen av en service person och vi var överens om att dessa skall åtgärdas.
Idag när jag hämtar bilen så har dom fixat dörrhandtaget helt Ok men inte takluckan, med följande förklaring:
Det är ny mjukvara som styr så att när man sätter takluckan i Vent-läge ifrån Stängt läge så skall luckan öppnas 14 mm (vilket i mitt fall genererar ett vinande ljud). Om man däremot öppnar luckan förbi Vent-läget och sedan sätter den i Vent-läge så styr mjukvaran luckan att öppna 20mm vilket blir samma som när jag måste knuffa upp luckan med handen för att slippa det irriterande vinande ljudet. Detta bekräftades av en tekniker som följde med ut till bilen vid avhämtningen. Han hade läst på om denna nya mjukvaruinställning och det fanns inget mer att göra åt problemet.
Nu avhåller jag mig ifrån kraftord ang. denna urbota dumma lösning men jag undrar om någon annan stött på detta fenomen?
Beröm till service personerna som tog hand om min bil inkl. tvätt och dammsugning. Tror dessutom att personalen börjar skämmas lite pga alla problem jag haft med denna bil, jag fick lite extra goodwillprylar som plåster på såren. Man har tyvärr blivit en kändis på SC, alla känner mig vid mitt förnamn och kan mitt VIN nummer utantill när jag tittar in.
Vinande taklucka
Moderator: Redaktion
Re: Vinande taklucka
Jepp, precis så beter sig luckan efter en uppdatering nån gång under 2015(?). Öppnar lite om man går från noll men mer om man kommer från 25%, inte helt logiskt. Hade i så fall hellre önskat att kunna öppna i båda lägen, låt säga 12% och 16%
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14