Värdeminskning elbil vs ICE?
Moderator: Redaktion
Värdeminskning elbil vs ICE?
Med anledning av inslaget i nyhetsmorgon där journalisten hävdade att elbilar minskar snabbt i värde i och med att de snabbt blir utdaterade och oattraktiva, vilket han baserade på att en "gammal" iphone 3 idag inte är så eftertraktad.
Det skulle vara intressant att göra en undersökning retroaktivt, men också att starta någon form av dokumentation kring detta idag.
Fördelen med en retroaktiv liten studie är ju att vi får fram ett resultat här och nu idag, nackdelen är att det går att välja bilmodeller för att stödja sin egen tes, alltså att man letar tills man hittar en jämförelse som visar att elbilar är påtagligt bättre!
Exempelvis skulle man kunna göra en studie på hur prisutvecklingen på begagnade bilar sett ut de senaste 3 åren genom att jämföra nybilspriset på en fossilbil med en elbil som såldes år 2014. De båda bilarna bör motsvara varandra i storlek, målgrupp och pris. Exempelvis en Nissan leaf jämfört med motsvarande ICE-Nissan.
Jag själv har dock galet dålig koll på olika bilmodeller, vet inte hur jag hittar bra underlag på hur priserna såg ut för 3 år sedan samt att jag har väldigt dålig koll på olika utrustningspaket för de olika tillverkarna. Jag lägger därför bara upp detta förslag, hoppas att det är någon annan som kan hjälpa mig med detta.
Vad gäller framtida undersökningar kan man ju lämpligen försöka dokumentera priset på Opel ampera-e och motsvarande ICE-Opel nu när den lanseras i Sverige och göra motsvarande för den nya Nissan Leaf.
Tesla blir ju lite speciella då de låter bilpriserna följa dollarutvecklingen, det känns som att övriga tillverkare har geografisk spridning på tillverkningen och därmed en automatisk valutahedge, samt att de säkerligen arbetar med valutahedgning via banker mot valutor så som SEK. Eller vad tror ni, denna jämförelse borde bli svår att göra.
Eller har kanske någon motsvarande studie redan gjorts?
Det skulle vara intressant att göra en undersökning retroaktivt, men också att starta någon form av dokumentation kring detta idag.
Fördelen med en retroaktiv liten studie är ju att vi får fram ett resultat här och nu idag, nackdelen är att det går att välja bilmodeller för att stödja sin egen tes, alltså att man letar tills man hittar en jämförelse som visar att elbilar är påtagligt bättre!
Exempelvis skulle man kunna göra en studie på hur prisutvecklingen på begagnade bilar sett ut de senaste 3 åren genom att jämföra nybilspriset på en fossilbil med en elbil som såldes år 2014. De båda bilarna bör motsvara varandra i storlek, målgrupp och pris. Exempelvis en Nissan leaf jämfört med motsvarande ICE-Nissan.
Jag själv har dock galet dålig koll på olika bilmodeller, vet inte hur jag hittar bra underlag på hur priserna såg ut för 3 år sedan samt att jag har väldigt dålig koll på olika utrustningspaket för de olika tillverkarna. Jag lägger därför bara upp detta förslag, hoppas att det är någon annan som kan hjälpa mig med detta.
Vad gäller framtida undersökningar kan man ju lämpligen försöka dokumentera priset på Opel ampera-e och motsvarande ICE-Opel nu när den lanseras i Sverige och göra motsvarande för den nya Nissan Leaf.
Tesla blir ju lite speciella då de låter bilpriserna följa dollarutvecklingen, det känns som att övriga tillverkare har geografisk spridning på tillverkningen och därmed en automatisk valutahedge, samt att de säkerligen arbetar med valutahedgning via banker mot valutor så som SEK. Eller vad tror ni, denna jämförelse borde bli svår att göra.
Eller har kanske någon motsvarande studie redan gjorts?
Re: Värdeminskning elbil vs ICE?
Jag kollade lite på detta innan jag beställde min S. Kom fram till att i alla fall Tesla har mycket högre andrahansvärde än bilar från mercedes, bmw osv i liknande prisläge.
KVD har en bra värderingstjänst. Det borde inte vara så svårt att hitta ett antal elbilar och fossilbilar som kan jämnföras.
Mina 3 senaste ICE-bilar (kommer alldrig fler nya upp på uppfarten) som jag haft på leasing (alla fusk Diesel) körde jag i ca 2 år och ca 12 000 mil och restvärdet på alla låg på ca 50% av nypriset.
Min Tesla S som Tesla ville byta in tidigare i år hadde då med samma förutsättningar som ovan då bara sjunkit ca 30%
visst dollarkursen kanske har gjort sitt men ändå hyfsat.
Men var ändå lite missnöjd med budet så "vita faran" finns kvar lite till
Min Tesla S som Tesla ville byta in tidigare i år hadde då med samma förutsättningar som ovan då bara sjunkit ca 30%

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Har du en god fe som köper dina bilar, eller vadå? Såna värdeminskningar har jag aldrig sett på några av mina bilar. Alltid mycket mer. Jag sålde en Audi efter 10 månader och 2000 mil, då fick jag 77% av vad jag gav för den. En Passat som var två år och hade gått 4500 mil fick jag ca 55% av nypriset för. Min Outlander efter 1,5 år och 2000 mil, fick ca 75%. När jag bad om inbytespris på min Tesla som är 1,5 år och har gått 3300 mil fick jag ett bud på 70% av nypriset från Tesla. Men du menar att du fick ut 70% för en Tesla som gått 12000 mil?leiflodde skrev:Mina 3 senaste ICE-bilar (kommer alldrig fler nya upp på uppfarten) som jag haft på leasing (alla fusk Diesel) körde jag i ca 2 år och ca 12 000 mil och restvärdet på alla låg på ca 50% av nypriset.
Min Tesla S som Tesla ville byta in tidigare i år hadde då med samma förutsättningar som ovan då bara sjunkit ca 30%visst dollarkursen kanske har gjort sitt men ändå hyfsat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag sålde nyligen min två gamla 85D som gått 7000 mil för 83% av inköpspriset.
En anledning kan vara att de inte har årsmodeller, det gör det ytterst svårt för konsumenten att uppskatta värdet, ser egentligen bara 2 steg som jag kan se att det är kraftiga språng och det är faceliften och ap2(fast jag tror vi kommer se större skillnad när den senare blir mycket bättre). Skillnaden från andra tillverkare är att den uppdateras så den känns inte som förra årets modell lika snabbt (även om andra biltillverkare gör minimala ändringar så gör årtalet lite psykologisk med oss, vilket jag har svårare att se med teslan, fast där sker saker mycket snabbare att det är ytterst få som kan hålla reda på allt) gissar att när den stora skärmen blir laggfri så kommer en värdeminskning ske för de äldre.
Jag är hyfsat övertygad om att dagens ~15 mils elbilar minskar i värde betydligt snabbare än motsvarande fossilbil. Däremot håller jag inte med Collin om orsaken. 15 mil räcker för väldigt många, speciellt som ex andrabil/pendlingsbil. Problemet är priset. En Nissan Leaf kostar ~340k, minst 100k för mycket med tanke på vad man får. Ännu mer om man tänker på vad folk skulle betala för Leaf om den hade en bensinmotor.
Elbilar prissatta av fossilbilstillverkare som i grund och botten inte vill sälja elbilar gör att andrahandsvärdet blir därefter. Jag tror att Model 3, Y osv kommer att klara sig betydligt bättre. Frågan är väl då snarare vad folk betalar för en dieselbil låt säga 2025. En bil som kanske vid det laget inte får framföras i större städer. Inte bara enstaka städer/tider då utan totalt förbud.
Elbilar prissatta av fossilbilstillverkare som i grund och botten inte vill sälja elbilar gör att andrahandsvärdet blir därefter. Jag tror att Model 3, Y osv kommer att klara sig betydligt bättre. Frågan är väl då snarare vad folk betalar för en dieselbil låt säga 2025. En bil som kanske vid det laget inte får framföras i större städer. Inte bara enstaka städer/tider då utan totalt förbud.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag tror också som du skriver ovan.
Men jag tror också att dieselbilar snart är iskalla och därför sjunker i pris som en gråsten
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Men jag tror också att dieselbilar snart är iskalla och därför sjunker i pris som en gråsten
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Dessutom troligtvis med allt färre tankställen. Kan bli så att det är landsbygden som kommer få mest nytta av elbilar i framtiden då tankmöjligheterna kommer att vara så begränsade att nästan enda alternativet blir att ha en elbil som man kan ladda hemma eller hos den man besöker.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
MangeT skrev:Dessutom troligtvis med allt färre tankställen. Kan bli så att det är landsbygden som kommer få mest nytta av elbilar i framtiden då tankmöjligheterna kommer att vara så begränsade att nästan enda alternativet blir att ha en elbil som man kan ladda hemma eller hos den man besöker.
Ibland svävar ni iväg här...

Fossilbilarna har ju fördelen av att de är mycket billigare och då blir även värdeminskningen därefter. Köper man en Passat för 350 tusen så är ju nedsidan mindre än en Model S 90D för 1,2 miljoner.
Vill minnas att HelectriC skrev i en annan tråd att bilhandlare i Norge (i alla fall hade han råkat ut för det hos en handlare) ville inte ta emot en ICE-bil som inbytesbil, dom är för svårsålda i Norge. Nu ligger dom lite före oss men vi är påväg åt det hållet. Och om bilhandlare inte vill ta dom i inbyte även här så tror jag att det kommer påverka andrahandsvärdet för ICE-bilar. Dom får reas ut för att bli sålda.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Det där tror jag att jag kan dementera. Jag sålde min Volvo XC70 diesel till Norge nu faktiskt. Norrmannen samarbetade med en svensk Volvohandlare som köpte in bilen åt honom och sen exporteras den till Norge. Han hade importerat hundratals bilar från Sverige lät det som. Jag sa att jag köpte en Tesla istället och då mumlade han lite om att "ja de är ju populära här". Men uppenbarligen finns det gott om norrmän som vill ha Volvo också.peken skrev:Vill minnas att HelectriC skrev i en annan tråd att bilhandlare i Norge (i alla fall hade han råkat ut för det hos en handlare) ville inte ta emot en ICE-bil som inbytesbil, dom är för svårsålda i Norge. Nu ligger dom lite före oss men vi är påväg åt det hållet. Och om bilhandlare inte vill ta dom i inbyte även här så tror jag att det kommer påverka andrahandsvärdet för ICE-bilar. Dom får reas ut för att bli sålda.

Jag sålde min för 300 000:- och i Norge kommer den säljas för ca 500 000 NOK till slutkund där. Jag tycker det är dyrt för en 2 år gammal Volvo men...
Det är ju lite ironiskt också att dieselbilarna, som ända tills för några år sedan var relativt ovanliga här i Sverige, nu när de gjort sitt stora insteg blir de första som ryker pga förbud att köra i städer osv.
Kollade lite snabbt på blocket och billigaste Leaf 2012 ligger på 140kkr med 6500mil på mätaren (nypris 340kkr - 40kkr miljöpremie). Motsvarande golf 95kkr (nypris gissar jag ca 200kkr)
Avräknat miljöbilspremie så ger det en milkostnad på 24.6 för leaf och 15.4 för golfen, en skillnad som motsvarar ungefär bränslekostnaden.
Även om prisbilden på leaf är klart osäker pga bristande utbud så kan man ju inte säga det är några större summer som tidiga adoptörer förlorat på att köpa en leaf.
Tror inte det kommer se sämre för dagens leaf/golf om fem år. Finns också en stor risk att pendeln trillar över och fosilbilar blir lika iskalla som APS-kameror och tjock-tv. Tyvärr ligger det nog ytterligare en bit in i framtiden, måste först finnas elbilar som är ett alternativ för en större publik.
Avräknat miljöbilspremie så ger det en milkostnad på 24.6 för leaf och 15.4 för golfen, en skillnad som motsvarar ungefär bränslekostnaden.
Även om prisbilden på leaf är klart osäker pga bristande utbud så kan man ju inte säga det är några större summer som tidiga adoptörer förlorat på att köpa en leaf.
Tror inte det kommer se sämre för dagens leaf/golf om fem år. Finns också en stor risk att pendeln trillar över och fosilbilar blir lika iskalla som APS-kameror och tjock-tv. Tyvärr ligger det nog ytterligare en bit in i framtiden, måste först finnas elbilar som är ett alternativ för en större publik.
Jo men ju billigare bilarna är desto större blir besparingen på drivmedel, oljebyten och service i förhållande till bilens pris. En elbil för 100 000:- blir ju ruskigt billig över 3-4 år om man kör en del. Motsvarar en fossilbil som man får gratis typ.Laban skrev:Jag är hyfsat övertygad om att dagens ~15 mils elbilar minskar i värde betydligt snabbare än motsvarande fossilbil. Däremot håller jag inte med Collin om orsaken. 15 mil räcker för väldigt många, speciellt som ex andrabil/pendlingsbil. Problemet är priset. En Nissan Leaf kostar ~340k, minst 100k för mycket med tanke på vad man får. Ännu mer om man tänker på vad folk skulle betala för Leaf om den hade en bensinmotor.

- Peter Holm
- Teslaägare
Men det var ju en konstig liknelse. Vem vill ha en telefon från tiden före iPhone? En Nokia 3310 eller Ericsson T68 kanske. De har nog behållit sitt värde mycket bättre än iPhone 3G.ochso skrev:Med anledning av inslaget i nyhetsmorgon där journalisten hävdade att elbilar minskar snabbt i värde i och med att de snabbt blir utdaterade och oattraktiva, vilket han baserade på att en "gammal" iphone 3 idag inte är så eftertraktad.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Tidiga elbilar likt min Model S kommer som andra prestandabilar att tappa mycket i värde. Räknar med 50% kvar efter 3 år och 30% efter 5 år. Efter 8 år när alla garantier är borta är nog inte värdet mycket att hurra för. Dock tror jag faktiskt att landsbygden kommer att få stor nytta av elbilar. Är övertygad om att bensin/dieselmackar kommer att minska i antal och ökar avståndet till macken blir det allt mer påfrestande för ekonomi och tid att åka till macken. Att då kunna tanka hemma och dessutom få lägre servicekostnader kommer att locka allt fler när alternativen vad gäller bilar blir fler och laddnöjligheterna fler dessutom. Mycket enklare för matställen, butiker etc vad gäller tillstånd och investering att sätta upp laddningsstation jämfört med pumpstation.Verdi skrev:MangeT skrev:Dessutom troligtvis med allt färre tankställen. Kan bli så att det är landsbygden som kommer få mest nytta av elbilar i framtiden då tankmöjligheterna kommer att vara så begränsade att nästan enda alternativet blir att ha en elbil som man kan ladda hemma eller hos den man besöker.
Ibland svävar ni iväg här...Jag tror många mackar blir kvar under överskådlig tid. Och en dieselbil har ju ofta en räckvidd på 100+ mil.
Fossilbilarna har ju fördelen av att de är mycket billigare och då blir även värdeminskningen därefter. Köper man en Passat för 350 tusen så är ju nedsidan mindre än en Model S 90D för 1,2 miljoner.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Första steget var väl pre AP/D till AP och möjlighet till D.Mickep skrev:En anledning kan vara att de inte har årsmodeller, det gör det ytterst svårt för konsumenten att uppskatta värdet, ser egentligen bara 2 steg som jag kan se att det är kraftiga språng och det är faceliften och ap2(fast jag tror vi kommer se större skillnad när den senare blir mycket bättre). Skillnaden från andra tillverkare är att den uppdateras så den känns inte som förra årets modell lika snabbt (även om andra biltillverkare gör minimala ändringar så gör årtalet lite psykologisk med oss, vilket jag har svårare att se med teslan, fast där sker saker mycket snabbare att det är ytterst få som kan hålla reda på allt) gissar att när den stora skärmen blir laggfri så kommer en värdeminskning ske för de äldre.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Det här med förbud mot dieselbilar vill jag nog faktiskt se exempel på innan vi tar det för sanning.Jerker skrev:Det är ju lite ironiskt också att dieselbilarna, som ända tills för några år sedan var relativt ovanliga här i Sverige, nu när de gjort sitt stora insteg blir de första som ryker pga förbud att köra i städer osv.
Räcker det med Oslo och Stuttgart? Tillfälliga förbud men ändå... dieseln är tvärdöd!Verdi skrev:Det här med förbud mot dieselbilar vill jag nog faktiskt se exempel på innan vi tar det för sanning.Jerker skrev:Det är ju lite ironiskt också att dieselbilarna, som ända tills för några år sedan var relativt ovanliga här i Sverige, nu när de gjort sitt stora insteg blir de första som ryker pga förbud att köra i städer osv.