Stänga frunken på P85D
Moderator: Redaktion
Stänga frunken på P85D
Hallå!
När jag hämtade ut min P85D så fick jag det förklarat att de hade ändrat hur låsmekanismen fungerar och att man numera bör trycka i mitten av frunken när man stänger den. Dock så verkar det fortfarande stå i manualen att man ska trycka på sidorna. Vet någon vad det egentligen är som gäller?
När jag hämtade ut min P85D så fick jag det förklarat att de hade ändrat hur låsmekanismen fungerar och att man numera bör trycka i mitten av frunken när man stänger den. Dock så verkar det fortfarande stå i manualen att man ska trycka på sidorna. Vet någon vad det egentligen är som gäller?
Re: Stänga frunken på P85D
När jag fick min P85D fick jag förklarat att man ska stänga den genom att lägga båda handflatorna på var sin sida om mitten....
Min erfarenhet är ifrån Porsche som har sin låsmekanism i mitten, men bör ju vara så Model S också har sin (som alla andra!?) så tryck där (mitten) för det är ju den du vill trycka ner och klicka fast. Trycker man på sidorna så finns risken att du tvingas applicera så mycket kraft att du böjer huven för att låset/kroken i mitten ska klicka i sig.
Risken för böjd huv ser jag som minimal, men det är ju onödigt att riskera, bättre att göra det korrekt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Risken för böjd huv ser jag som minimal, men det är ju onödigt att riskera, bättre att göra det korrekt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Frunken är lättare att stänga på nya bilen.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- TeslaMartin
- Teslaägare
Med händerna på sidorna eller mitt på?hybris skrev:Frunken är lättare att stänga på nya bilen.
(Jag fick sagt på sidorna, men vad är rätt?!)
Jag trycker på sidorna som det alltid varit. Ingen har sagt något annat inklusive manualen...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Jaså? Det måste har varit väldigt meckigt på den gamla då. För mig tar det ofta två försök med den nya.hybris skrev:Frunken är lättare att stänga på nya bilen.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Hur gör du för att misslyckas?Feddan skrev:Jaså? Det måste har varit väldigt meckigt på den gamla då. För mig tar det ofta två försök med den nya.hybris skrev:Frunken är lättare att stänga på nya bilen.
När jag sökte på amerikanska forum så verkar det just vara någon lagstiftning om dubbellås på huven för att den inte ska kunna blåsa upp...LarsL skrev:Varför är inte Frunken elstyrd? Efterbliven lagstiftning eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Jag misstänker detta kommer av att Ford 1949 och inte hade detta och det blev lag på det för 50 har det
49an är känd för att huven kränger sig över vindrutan
det är inte kul har råkat ut för detta på en usel Opel en gång och fick skruva av huven och slänga den i gropen så jag kunde köra vidare
Dock hade Opelen dubbel låsening
49an är känd för att huven kränger sig över vindrutan
det är inte kul har råkat ut för detta på en usel Opel en gång och fick skruva av huven och slänga den i gropen så jag kunde köra vidare
Dock hade Opelen dubbel låsening
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Förstår inte riktigt lagen. Det är tillåtet med ett elektroniskt lås och mekanisk fjäder men inte ett elektroniskt lås med en elektrisk lyft (lineär don)?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Kan man inte enligt lagen ha 2 elektroniska lås och elektronisk lyft?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jag tar inte i tillräckligt så den inte fastnar när man trycker ner.Fredriksv skrev:Hur gör du för att misslyckas?Feddan skrev:Jaså? Det måste har varit väldigt meckigt på den gamla då. För mig tar det ofta två försök med den nya.hybris skrev:Frunken är lättare att stänga på nya bilen.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
Tänk på att lagen är troligen gammal och den säger säkert mekaniskt lås
tror ni dom ändra den i första taget!!!
tror ni dom ändra den i första taget!!!
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Ja, naturligtvis är det säkrare med en elektrisk-aktuator och ett dubbelt elektromagnetisklås. Men så är det med lagstiftning, den hänger inte riktigt med alla gånger.
Sen skulle det ju gå att ha det som på en gamal SAAB och ha gångjärnen i framkant istället, då blåser luckan igen av sig själv. Var också praktiskt att öppna lite i framkant när SAABn överhettade.
Sen skulle det ju gå att ha det som på en gamal SAAB och ha gångjärnen i framkant istället, då blåser luckan igen av sig själv. Var också praktiskt att öppna lite i framkant när SAABn överhettade.