Model S 75D 0-100 4,4sek

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Toja »

Om det är mjukarubaserat uppgradering kommer det i nästa firmware.
Så har det varit tidigare.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Hallå, om Volvo plöstligt stoppar i en 3,0 l motor istället för en 2,5 i sin senaste modell som standard, så har man två val. Antingen behåller man den 2,5 l man just köpt eller så säljer man den å köper en ny.
Kan inte se att någon blir lurad här, när jag beställer nästa Tesla vill jag ha den absolut senaste tekniken som finns just då. Att det alltid finns små teknikgenombrott runt hörnet är bara bra.
Min 70D blev ju plötsligt långsammast i klassen (nästan), men i vardagen med 98% tröga fossiler i trafiken, är den ändå extremt överlägsen de flesta bilar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
@Verdi: De där tankarna att du inte har fått senaste/bästa/snabbaste bilen får du bara släppa. Som jag skrev tidigare så kan du inte få senaste tekniken eftersom allting ändras hela tiden. Nya bilar som levereras idag är redan gamla. Beställer du idag så är bilen gammal när den levereras. Tesla har ju inga årsmodeller som andra tillverkare, allting uppdateras så fort ny teknik är tillgänglig. Bra eller dåligt, jag vet inte. Men det är bara acceptera.
Helt riktigt.

Visst, det är surt att missa en gratis prestandaökning men hur viktigt är det? Man köper väl inte den "tröttaste" budgetvarianten om man prioriterar prestanda?

Jag hade förstått allas besvikelse om man lagt ut extrapengarna för att köpa en P-version just för att få bästa prestandan. Men betalar man för en ostfralla ska man inte förvänta sig att få en räkmacka. De som nu kommer att få en räkmacka fast de beställt en ostfralla, är bara att gratulera.

Oavsett vilken version av Model S man har så åker man ifrån 99% av alla bilar som står brevid vid rödljuset. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Toja skrev:
Om det är mjukarubaserat uppgradering kommer det i nästa firmware.
Så har det varit tidigare.
Tesla har sagt att detta även är ny hårdvara så detta kommer inte komma till befintliga bilar.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Nu blev man sugen på att byta, får 1sek till, lägre förmånsvärde, AP2. Undrar vad Tesla byter in min för 75D, AP1, next gen, 10 månader och 3200mil.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Schelin skrev:
Nu blev man sugen på att byta, får 1sek till, lägre förmånsvärde, AP2. Undrar vad Tesla byter in min för 75D, AP1, next gen, 10 månader och 3200mil.

Om du vill ha en bättre bil får du nog vänta lite med tanke på AP2.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare

Inlägg av mattiasottosson »

mati skrev:
Som jag skrev tidigare så kan du inte få senaste tekniken eftersom allting ändras hela tiden. Nya bilar som levereras idag är redan gamla. Beställer du idag så är bilen gammal när den levereras.
Kortaste cykeln förändringar i batteri / drivlina är S70 på ≈ 390 dagar. Något kortare cyklar om man räknar in förändringar på facelift och AP -> AP 1 -> AP 2 såklart. Skulle fortfarande inte klassa det som att förändringar sker precis "hela tiden" på hårdvarusidan.
Sammanställde de ungefärliga tiderna nedan, vore intressant att lägga in datum för AP och facelift och få lite mer rättvisande siffror.

Personligen hade jag hellre beställt en S85 i juni 2012 kontra januari 2016 så att säga.

models.png
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Model S 90 måste haft den kortaste cykeln av alla varianter som tillverkats.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
@Verdi: De där tankarna att du inte har fått senaste/bästa/snabbaste bilen får du bara släppa. Som jag skrev tidigare så kan du inte få senaste tekniken eftersom allting ändras hela tiden. Nya bilar som levereras idag är redan gamla. Beställer du idag så är bilen gammal när den levereras. Tesla har ju inga årsmodeller som andra tillverkare, allting uppdateras så fort ny teknik är tillgänglig. Bra eller dåligt, jag vet inte. Men det är bara acceptera.
Helt riktigt.

Visst, det är surt att missa en gratis prestandaökning men hur viktigt är det? Man köper väl inte den "tröttaste" budgetvarianten om man prioriterar prestanda?

Jag hade förstått allas besvikelse om man lagt ut extrapengarna för att köpa en P-version just för att få bästa prestandan. Men betalar man för en ostfralla ska man inte förvänta sig att få en räkmacka. De som nu kommer att få en räkmacka fast de beställt en ostfralla, är bara att gratulera.

Oavsett vilken version av Model S man har så åker man ifrån 99% av alla bilar som står brevid vid rödljuset. :D
Prestandan i sig är skit samma egentligen. Är mer bekymrad över andrahandsvärdet som sjönk rätt mycket över en natt.. Det som är extra surt är att det kommer 3 dgr efter jag fått min bil. Så sent som i tisdags hade jag kunnat hoppa av till en kostnad av 17 tusen. Hade det hänt om 6 månader hade det känts mer ok.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Nicke Nyfiken skrev:
Schelin skrev:

Om du vill ha en bättre bil får du nog vänta lite med tanke på AP2.
Tänkte att om tre månader vid leverans borde den vara ifatt

Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare

Blev förövrigt precis uppringd av min säljare efter att han sett den här tråden (vilket är kul i sig).

Min bil har inte gått upp på bandet ännu, så jag kommer få den nya versionen.

Bild
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mattiasottosson skrev:
mati skrev:
Som jag skrev tidigare så kan du inte få senaste tekniken eftersom allting ändras hela tiden. Nya bilar som levereras idag är redan gamla. Beställer du idag så är bilen gammal när den levereras.
Kortaste cykeln förändringar i batteri / drivlina är S70 på ≈ 390 dagar. Något kortare cyklar om man räknar in förändringar på facelift och AP -> AP 1 -> AP 2 såklart. Skulle fortfarande inte klassa det som att förändringar sker precis "hela tiden" på hårdvarusidan.
Sammanställde de ungefärliga tiderna nedan, vore intressant att lägga in datum för AP och facelift och få lite mer rättvisande siffror.

Personligen hade jag hellre beställt en S85 i juni 2012 kontra januari 2016 så att säga.

models.png
Visst, denna ändringen är en av de större men de Mati syftar på är att Elon har tidigare sagt att de gör 10-15 ändringar i produktionslinan varje vecka så om det tar två månader från produktion till leverans så har de redan skett många ändringar för nya bilar, du kommer alltså här i Sverige aldrig ha den senaste versionen. Att missa en så här stor uppdatering har jag full förståelse för att den är sur däremot.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mattiasottosson skrev:
Blev förövrigt precis uppringd av min säljare efter att han sett den här tråden (vilket är kul i sig).

Bild
Grattis :D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Grattis!

Jag köpte ju min P85 med AP som lagerbil även fast P85D var släppt. Då slapp man ju fundera på om man skulle kunna få det senaste ;)

Så se till att ligga lite i "bakkant" så blir det liksom inte sämre och man vet vad man får.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare

HelectriC skrev:
Om du konfigurerar och trycker "gå vidare" så ser du att alla bilar får stora laddaren numera.
Frågade om det här med laddaren förresten. Det var inget han (säljaren) kände till så han skulle gräva lite i saken. Trodde tyvärr att det kunde vara fel på sidan.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Zalman3 skrev:
Mats skrev:
Tesla säger så här ang eftermontering.

"This option is unfortunately only available at production, so to vehicles which still need to be produced. We currently do not have any possibility to retrofit this, but if we ever decide to offer the possibility you will for sure hear about it <klipp>..."
Jag har en S75d och skulle gärna uppgradera till 4,4s acceleration om det är möjligt, kan tänka mig att många andra också skulle göra det om priset är rimligt. Men det går inte, feltänk av Tesla om du frågar mig. Nu ger ju motorerna 525hk, men systemeffekten är bara 334hk, så det måste vara "säkringen" som begränsar, betvivlar att det är invertern som inte klarar strömmen.
Lite svårt att gissa vad som gjorts, men min gissning är att skillnaden som funnits tidigare mellan 75 och 90 modellerna berott på lägre batterispänning iom att 75 har 14 st seriekopplade 24V paket och 90 har 16 st - dvs ca 48V högre batterispänning och därmed möjlighet att generera mer effekt till motorn. Båda paketen klarar samma ström men har olika spänning. Så det kan helt enkelt vara så att motorn designats för den högre spänningen och har för hög impedans för att kunna generera tillräckligt med effekt med ett batteripack med lägre spänning.
Det dom gjort nu är kanske att motorn gjorts om för att ge max effekt även med lägre spänning och att invertern fått ny programvara som begränsar strömmen på annat sätt när man har batteri med högre spänning.

Så ny moror är min gissning - borde inte kosta en förmögenhet att byta när dom väl bestämmer sig för att göra det tillgängligt. Men dom har nog mycket annat att göra nu än att SC skall översvämmas med folk som vill uppgradera och motorerna som produceras behövs väl redan till nybilsproduktionen...

Man skall också tänka på att när försäkringsbolagen kommer ikapp med sitt tänkande och dom får mer olycksstatistik att gå på så vet man inte vad som sker mer premier på effektstarka el-bilar. Många har ju redan skyhöga premier och fler kan hänga på. Så det kan mycket väl bli så att en begagnad 75 eller 75D med lägre effekt får ett högre andrahandsvärde efter ett antal år pga. att den blir mycket billigare att försäkra. Vem vet vad som händer... Less is more ibland.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mattiasottosson skrev:

Ja grattis då! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Var ute och körde lite idag med min 75:a och konstaterat att jag inte är i behov av med kräm. Jag har det jag betalade för så bilen har inte på något vis blivit sämre än igår. Däremot tycker jag som redan nämnt i tråden ha en annan beteckning på dessa bilar. 75+/75D+ röstar jag för. Får dem inte ny beteckning kommer det bli snurrigt för andrahandsköparna.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare

Inlägg av thomas76 »

Eller så får vi som har en "slöare" Tesla ett minus att sätta efter vårt 75 emblem så det blir 75-/75D- =)
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

chpaulin skrev:
Var ute och körde lite idag med min 75:a och konstaterat att jag inte är i behov av med kräm. Jag har det jag betalade för så bilen har inte på något vis blivit sämre än igår. Däremot tycker jag som redan nämnt i tråden ha en annan beteckning på dessa bilar. 75+/75D+ röstar jag för. Får dem inte ny beteckning kommer det bli snurrigt för andrahandsköparna.
Tack!
Har undrat vart alla supernöjda 75-ägare tog vägen? Har inte tidigare läst ett enda inlägg om att någon har varit besviken på bilens prestanda. Däremot har jag läst hundratals inlägg om hur bra räckvidd den har, hur prisvärd den är, osv.
Så ni som är rädda om andrahandsvärdet på befintliga 75or bör nog vara försiktiga med att haussa upp denna prestandaförbättring om ni vill framstå som trovärdiga.
Installerat 13,2 kWp solceller
Verdi

Inlägg av Verdi »

+46 skrev:
chpaulin skrev:
Tack!
Har undrat vart alla supernöjda 75-ägare tog vägen? Har inte tidigare läst ett enda inlägg om att någon har varit besviken på bilens prestanda. Däremot har jag läst hundratals inlägg om hur bra räckvidd den har, hur prisvärd den är, osv.
Så ni som är rädda om andrahandsvärdet på befintliga 75or bör nog vara försiktiga med att haussa upp denna prestandaförbättring om ni vill framstå som trovärdiga.
Jag har haft min sen i onsdags. Är fortsatt nöjd med bilen. Den är mer än snabb nog för vanlig trafik. Det är inte det.

Fast å andra sidan. Ju sämre andrahandsvärde desto billigare kan jag köpa ut den privat om 3 år. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vad ska jag säga om andrahandsvärdet då? Min 90D finns inte ens kvar. Varken med bättre eller sämre prestanda. Jag kör alltså en veteranbil som har tagits ur produktion bara några veckor efter att jag har fått den. So what? Andrahandsvärdet påverkas av så mycket mer än bara vilka modeller som har kommit under tiden. Jag skulle vara betydligt mer bekymrad för andrahandsvärdet om jag hade haft en nyinköpt dieselbil i garaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Iom att en del ändringar har gjorts med bilen och det går att kräma ur mer ström, så kanske det också händer nåt vid superchargers? Hade ju varit kul om 75orna nu kan ladda upp til 120kW :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Det är just grejen med att tesslor är så snurriga med sina uppdateringar hit o dit som gör att andrahandsvärdet är högt. Det är ju bättre att nya 75orna inte heter + så att det får förbi snurrigt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

rightnow skrev:
Det är just grejen med att tesslor är så snurriga med sina uppdateringar hit o dit som gör att andrahandsvärdet är högt. Det är ju bättre att nya 75orna inte heter + så att det får förbi snurrigt.
De flesta hänger ju inte alls med i svängarna så en potentiell begköpare kommer inte ha en aning om vad han/hon ens ska vara uppmärksam på. Att det finns två varianter av 75 kommer nog tydligt framgå i annonsen till den som har den snabba, men inte hos den som har den gamla och köparen kommer nog inte reagera på det om dom inte explicit jämför två bilar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar