USA totalt efterblivet

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

USA totalt efterblivet

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag bilar just nu omkring längs östkusten i USA och här ser man knappt nån elbil. New York, Washington har jag sett endast en handfull elbilar i var. I Stockholm kan man se mångdubbelt fler.

Ser ut som Sverige gjorde för sådär 4-5 år sen.

Inte undra på att lagstiftningen släpar efter om huvudstaden knappt har några elbilar. Laddplatser finns lite här och där vid P-hus och köpcentra men gapar tomma bortsett från nån enstaka Chevy Volt (laddhybriden).

Ska fortsätta resan neråt Florida men tvivlar på att situationen blir bättre.

(Och ja, till och med jag hyrde en bensinare :oops: )
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: USA totalt efterblivet

Inlägg av HelectriC »

Lär ju inte bli bättre med trumpeffekten heller :(
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

När jag var där och bilade förra året såg jag bara en enda Tesla på östkusten, och det utanför Philly. På västkusten i kaliforninen däremot är det betydligt vanligare.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jag var en vecka i New York i våras. Såg några stycken Model S samt en Model X. Den senare drog till sig en hel del uppmärksammande från förbipasserande.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Såg ett antal Tesla förra året i och runt Atlanta så du kan ju hoppas på fler elbilar men kanske inte många direkt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Kalifornien kryllar å andra sidan av elbilar. Teslor överallt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Beverly Hills kryllade av Teslor för 2 år sedan. Idag är det nog en av de vanligaste bilarna.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Och jag var i Oslo häromdagen. Stockholm känns helt efterblivet. :shock:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jag såg 2 teslor massor med hybrider många volt i Detroit
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Såg en del teslor I Florida när jag var där för ett par år sedan. Inte som I Sverige men ändå ett ganska bra gäng.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

Alfred skrev:
Yep, var i Newark (San Francisco-regionen) i januari. Hade tänkt hyra en Tesla men det blev lite väl dyrt. Dessutom hade jag gångavstånd från hotell till HQ.

ICE-bil: vet inte hur många gånger jag bara gick ifrån bilen och fick gå tillbaka för att vrida av tändningen och ta med nyckeln...

Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Tjell skrev:
Alfred skrev:
Yep, var i Newark (San Francisco-regionen) i januari. Hade tänkt hyra en Tesla men det blev lite väl dyrt. Dessutom hade jag gångavstånd från hotell till HQ.

ICE-bil: vet inte hur många gånger jag bara gick ifrån bilen och fick gå tillbaka för att vrida av tändningen och ta med nyckeln...

Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Tjell skrev:
Alfred skrev:

Tack för påminnelsen. Kom på att jag hade glömt låsa hyrbilen här på semestern...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hade en lånebil nyligen när Teslan skulle få en lackrengöring före foliering och jag höll säkert på i typ två minuter
för att få igång den, jag vred på nyckeln, låste/låste upp, tog ur och satte i nyckeln igen, osv osv,
tills jag till slut kom på att växeln låg i och att man då måste trycka ner kopplingen innan man får starta motorn, lite
otur om bilen startat och hoppat in i väggen lixom :lol:
Jäkla 1900-tals-teknik alltså :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Don't even get me started about deras jävla bildörrar! Jag blir galen på hyrbilen och när den behagar låsa upp vilka dörrar. De är så jävla rädda av sig så det är ju livsfarligt att låsa upp alla dörrar när man låser upp bilen med fjärren :roll:

Jag låser upp, sätter mig. Frugan bryter naglarna när hon försöker öppna passagerardörren. Barnen kan heller inte öppna bakdörrarna. Jag har försökt på alla jävla sätt men enda som funkar är att starta motorn, lägga i N växeln och sen P igen. DÅ! säger det klick och man kan öppna alla dörrar. :evil:

Kia Sorento
Bild

Börjar dock vänja mig att jag trycker på gasen och det händer absolut ingenting i en minut. Sen vrålar motorn - fast det händer fortfarande inget. Hade några Close calls I början, är van vid elbils-respons på gasen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Trycka två gånger på öppna-knappen för samtliga dörrar?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare

Inlägg av beef »

TiborBlomhall skrev:
Don't even get me started about deras jävla bildörrar! Jag blir galen på hyrbilen och när den behagar låsa upp vilka dörrar. De är så jävla rädda av sig så det är ju livsfarligt att låsa upp alla dörrar när man låser upp bilen med fjärren :roll:

Jag låser upp, sätter mig. Frugan bryter naglarna när hon försöker öppna passagerardörren. Barnen kan heller inte öppna bakdörrarna. Jag har försökt på alla jävla sätt men enda som funkar är att starta motorn, lägga i N växeln och sen P igen. DÅ! säger det klick och man kan öppna alla dörrar. :evil:

Kia Sorento
Bild
Dubbelklicka på "fobben´s upplåsningsknapp" så låser den upp alla dörrarna. Väldigt vanlig inställning i Usa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tjell skrev:
Alfred skrev:

Hade det var någon annanstans i USA så hade ju detta betytt mindre än 20 meter mellan hotell och kontoret :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

HelectriC skrev:
Trycka två gånger på öppna-knappen för samtliga dörrar?
Hahaha nej. Allt sånt testade jag :(
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Håll inne lås- och lås upp-knapparna på fob:en samtidigt i 5sek. Då borde du deaktivera säkert läge som bara öppnar förardörren.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

Pontus skrev:
Tjell skrev:
Alfred skrev:

Hade det var någon annanstans i USA så hade ju detta betytt mindre än 20 meter mellan hotell och kontoret :)
Jag väljer alltid hotell själv och tänkte att det blir fint med en promenad både morgon och kväll....

Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

HelectriC skrev:
Håll inne lås- och lås upp-knapparna på fob:en samtidigt i 5sek. Då borde du deaktivera säkert läge som bara öppnar förardörren.
HelectriC du är min jourhavande hjälte! Ditt trick funkade, nu öppnar sig alla dörrar på en gång! (Nästa kund kommer väl svära över det istället ;) )
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
HelectriC skrev:
HelectriC du är min jourhavande hjälte! Ditt trick funkade, nu öppnar sig alla dörrar på en gång! (Nästa kund kommer väl svära över det istället ;) )
Bra att det funkade! Verkar som många kiakunder varit frustrerade över samma sak, jag googlade runt lite och hittade en del kiaforum där folk klagade på samma sak. Det roliga var att när jag kollade igenom tillverkarens manual så kunde jag inte hitta nåt om det (hade för mycket tid igår ;) )

Nästa kund som har bilen kommer väl vara vettskrämd och vägra använda bilen eftersom ett överfall då ter så sig så extremt troligt :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Japp, det där är en jättevanlig inställning i USA. Man kan även göra samma inställning i Teslor.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Japp, det där är en jättevanlig inställning i USA. Man kan även göra samma inställning i Teslor.
Fast det är aning enklare att få till i Teslan om man inte har förkunskaperna :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar