Model S och tvillingar? Här är bilder på barnstolar och vagn
Moderator: Redaktion
Jag vet att när man ska köpa en Model S och har barn, eller kanske t.o.m. tvillingar, så är det väldigt bra med så mycket bilder som möjligt om hur det praktiskt fungerar.
Våra stora BeSafe Izi Kid X2 fick förvånansvärt väldigt bra plats. Det trodde jag inte. Jag är 190 cm lång, och har ändå inte stolen så den slår i barnstolen.
Passagerarstolen har vi dragit ända emot (1 mm kvar), för om man vill sträcka ut några cm ytterligare för mer avslappning än körpositionen.
Såhär blev resultatet Stor tvillingvagn Bugaboo Donkey Twin fick lätt plats i bagaget. Då finns det plats till höger för en bag. Samt en/två stora bagar i luckan ned i golvet. Samt något i frunken.
Alternativt kan man lägga sittdelarna i luckan i golvet. Då ser det ut såhär. De får precis inte plats för att ha locket över, så det får man ta bort. Men det är ju inget problem.
http://---
Våra stora BeSafe Izi Kid X2 fick förvånansvärt väldigt bra plats. Det trodde jag inte. Jag är 190 cm lång, och har ändå inte stolen så den slår i barnstolen.
Passagerarstolen har vi dragit ända emot (1 mm kvar), för om man vill sträcka ut några cm ytterligare för mer avslappning än körpositionen.
Såhär blev resultatet Stor tvillingvagn Bugaboo Donkey Twin fick lätt plats i bagaget. Då finns det plats till höger för en bag. Samt en/två stora bagar i luckan ned i golvet. Samt något i frunken.
Alternativt kan man lägga sittdelarna i luckan i golvet. Då ser det ut såhär. De får precis inte plats för att ha locket över, så det får man ta bort. Men det är ju inget problem.
http://---
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Model S och tvillingar? Här är bilder på barnstolar och
Det går bättre att lägga chassit upp och ner så att det vilar på handtaget, med handtaget inåt. Då nuddar det inte hatthyllan.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Vi kör med samma bakåtvända stol, men bara 1. Tycker jag sitter sådär i passagerar stolen fram. (Är 179). Men tror iofs att våran barnstol är i liggläge. Då tar den lite mer platts tror jag. Men sitter ändå bättre i Model S än vi gjorde i våran Audi A6 som vi hade innan.
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Tack! Ska testa det!AGCF skrev:Det går bättre att lägga chassit upp och ner så att det vilar på handtaget, med handtaget inåt. Då nuddar det inte hatthyllan.
Våra är i sittläge vid insteg och så när vi ska ha liggläge får vi dra pass/förar 3 cm framåt ungefär. Så då tar den lite mer plats.Anders SE skrev:Vi kör med samma bakåtvända stol, men bara 1. Tycker jag sitter sådär i passagerar stolen fram. (Är 179). Men tror iofs att våran barnstol är i liggläge. Då tar den lite mer platts tror jag. Men sitter ändå bättre i Model S än vi gjorde i våran Audi A6 som vi hade innan.
Vi har både en BeSafe IZI Up X2 och skaffade en Cybex Cirona när det var dags för lillasyster att växa ur babyskyddet. Vi var mycket nöjda med BeSafe:n innan, men jag måste erkänna att Cybex:en faktiskt är ännu bättre.
BeSafe X2 var en av få stolar som vi fick in i vår tidigare bil (en MiniCooper), mycket tack vare de ställbara ISOFIX-armarna. Något som många andra stolar har, och vi har provat många!
Men, BeSafe:n hamnar rätt högt upp i Teslan, precis som jag tror det var Sondell tidigare recenserade, och det innebär ett lyft "in-uppåt-rotera" när barnet skall lyftas in. (Nu har han dock blivit 3 år & kan klättra upp själv.)
Cybex Sirona är roterbar(!) och sätet hamnar lägre ned vilket gör det mycket lättare att sätta in barnet då Teslans tak sluttar mot C-stolpen. Cybex:en har också ställbara ISOFIX-armar, och med stolen monterad så får vi nästan 3-5 cm mer utrymme framför (har märkt att det varierar något från gång till gång man monterar stolen, gissar att det beror på hur mycket stödbenen spänns och hur det hamnar mot gummimattan på golvet.) Därför har vi Cybexen bakom förarstolen.
Jag har t.o.m. utrymme bakom förarstolen med samma stolsläge som utan barnstol bakom. (Jag är 187cm). Passagerarsätet framför BeSafe:n upplever vi som helt ok, men aningen mer trångt än man annars skulle haft.
OBS! Har sett att Cybex Sirona även finns i en mycket snarlik version (Tror den heter Sirona M2) som INTE går att rotera, och då missar man halva poängen. Av någon anledning får den roterande modellen ofta inte skickas med paket, och finns därför inte i många webshoppar. Om man ringer så säger de de dock att den finns hos leverantören och går att beställa hem. (Aningen förvirrande, då vi först trodde att modellen utgått, och istället hann köpa en begagnad.)
(På en av bilderna syns BeSafe:n i bakgrunden)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
BeSafe X2 var en av få stolar som vi fick in i vår tidigare bil (en MiniCooper), mycket tack vare de ställbara ISOFIX-armarna. Något som många andra stolar har, och vi har provat många!
Men, BeSafe:n hamnar rätt högt upp i Teslan, precis som jag tror det var Sondell tidigare recenserade, och det innebär ett lyft "in-uppåt-rotera" när barnet skall lyftas in. (Nu har han dock blivit 3 år & kan klättra upp själv.)
Cybex Sirona är roterbar(!) och sätet hamnar lägre ned vilket gör det mycket lättare att sätta in barnet då Teslans tak sluttar mot C-stolpen. Cybex:en har också ställbara ISOFIX-armar, och med stolen monterad så får vi nästan 3-5 cm mer utrymme framför (har märkt att det varierar något från gång till gång man monterar stolen, gissar att det beror på hur mycket stödbenen spänns och hur det hamnar mot gummimattan på golvet.) Därför har vi Cybexen bakom förarstolen.
Jag har t.o.m. utrymme bakom förarstolen med samma stolsläge som utan barnstol bakom. (Jag är 187cm). Passagerarsätet framför BeSafe:n upplever vi som helt ok, men aningen mer trångt än man annars skulle haft.
OBS! Har sett att Cybex Sirona även finns i en mycket snarlik version (Tror den heter Sirona M2) som INTE går att rotera, och då missar man halva poängen. Av någon anledning får den roterande modellen ofta inte skickas med paket, och finns därför inte i många webshoppar. Om man ringer så säger de de dock att den finns hos leverantören och går att beställa hem. (Aningen förvirrande, då vi först trodde att modellen utgått, och istället hann köpa en begagnad.)
(På en av bilderna syns BeSafe:n i bakgrunden)

Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Tittade på Cybex innan jag fick bilen då jag trodde att BeSafe Izi kid X2 inte skulle få plats! Men det är säkert som du säger med ställbara isofix i längsled som gör att det funkar så bra.Blixten skrev:Vi har både en BeSafe IZI Up X2 och skaffade en Cybex Cirona när det var dags för lillasyster att växa ur babyskyddet. Vi var mycket nöjda med BeSafe:n innan, men jag måste erkänna att Cybex:en faktiskt är ännu bättre.
Men Cybexen är ganska liten i ryggen va? Det är därför jag inte tror den passar oss så bra. Mina killar är väldigt långa 2.5 åringar. Längre än många 3 åringar.
Bra fråga, har inte provat med storebror (3 år) i Cybex:en ännu.
-Har just avslutat en 150-mils rundtur i östra Finland, med premiär för Cybex:en. (På färjan hem med minimalt utrymme att öppna dörren hade det inte funkat att få ned 1-åringen utan vridbar stol (lyfte in & spände fast henne genom att hissa ned fönstret!
. Storebror klättrar upp i BeSafe själv! 
-Ska försöka kolla rygglängd genom att sätta 3-åringen i Cybexen vid tillfälle. (Bra att du sade det, var nästan på väg att byta till två Cybex utan att ha kollat... :S )
-Har just avslutat en 150-mils rundtur i östra Finland, med premiär för Cybex:en. (På färjan hem med minimalt utrymme att öppna dörren hade det inte funkat att få ned 1-åringen utan vridbar stol (lyfte in & spände fast henne genom att hissa ned fönstret!

-Ska försöka kolla rygglängd genom att sätta 3-åringen i Cybexen vid tillfälle. (Bra att du sade det, var nästan på väg att byta till två Cybex utan att ha kollat... :S )
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Den har inte ställbara Isofix-armarBlixten skrev:BeSafe X2 var en av få stolar som vi fick in i vår tidigare bil (en MiniCooper), mycket tack vare de ställbara ISOFIX-armarna. Något som många andra stolar har,

Jag har också haft den stolen till bägge barnen och tycker den tar upp väldigt mycket plats. Jag är 179 cm lång och jag kunde inte sitta perfekt framför den i vare sig Audi A6, Volvo V70 eller Model S. Lustigt nog gick det rätt bra i vår Outlander PHEV trots att det är en pyttebil - men Isofix-fästena sitter så sjukt långt in på den bilen att barnet inte fick något som helst benutrymme istället.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nej, ISOFIX-armarna på vår stol är ställbara i flera fasta steg (se produktinfo på BeSafe:s hemsida) from jag tror det är 2016 års modell. Detta var en av de avgörande funktionerna för att vi valde just den stolen.
Möjligen har du en något äldre stol?

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Aaah, coolt! Man lär sig nåt nytt varje dag. Ja, bägge våra stolar har varit äldre än så. Dessutom tror jag vi hade X3, inte X2. Det där hade varit en grym funktion att ha, med tanke på hur mycket plats den stolen tar upp annars.Blixten skrev:Nej, ISOFIX-armarna på vår stol är ställbara i flera fasta steg (se produktinfo på BeSafe:s hemsida) from jag tror det är 2016 års modell. Detta var en av de avgörande funktionerna för att vi valde just den stolen.
Mm, vi kollade på X3:an också. (Kändes avsevärt mer prisvärd med 3.000 istället för 5.500 för en i övrigt nästan jämförbar stol...) Då de ställbara ISOFIX-armarna var det enda som gjorde att den gick in i MiniCooperns baksäte och det då inte fanns på X3:an, så var det bara att bita i det sura äpplet. 
Oavsett så tycker vi nu att Cybex Sirona:n är bättre och eventuellt byter vi ut BeSafe:n.
En liten bonus är ju också att man kan rotera Cybexen för att kunna komma förbi in & sätta sig på mellansätet! Kanske inte kan rekommenderas för längre resor rent komfortmässigt att sitta mellan två bilbarnstolar... (eller 1-3-åringar heller för den delen...
)

Oavsett så tycker vi nu att Cybex Sirona:n är bättre och eventuellt byter vi ut BeSafe:n.
En liten bonus är ju också att man kan rotera Cybexen för att kunna komma förbi in & sätta sig på mellansätet! Kanske inte kan rekommenderas för längre resor rent komfortmässigt att sitta mellan två bilbarnstolar... (eller 1-3-åringar heller för den delen...

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Från vad jag hört är det faktiskt bara på äldre Sirona man kan det - de verkar ha lagt ner den funktionen på de nyaste.Blixten skrev:En liten bonus är ju också att man kan rotera Cybexen för att kunna komma förbi in & sätta sig på mellansätet! Kanske inte kan rekommenderas för längre resor rent komfortmässigt att sitta mellan två bilbarnstolar... (eller 1-3-åringar heller för den delen...)
Ja, men också nej. 
-De som ofta säljs på nätet tror jag är av modellen M2, som inte går att rotera. (Dock går den att vända bakåt/framåt)
Av någon anledning uppgav dom att dom inte får skicka den roterbara per post (!?) och har den därför oftast ej i webbshopparna som syns på nätet.
Dock går den roterbara bra att beställa från leverantören (åtminstone för en månad sedan när jag kollade med Babyland), och den hade enligt dem då inte utgått.

-De som ofta säljs på nätet tror jag är av modellen M2, som inte går att rotera. (Dock går den att vända bakåt/framåt)
Av någon anledning uppgav dom att dom inte får skicka den roterbara per post (!?) och har den därför oftast ej i webbshopparna som syns på nätet.
Dock går den roterbara bra att beställa från leverantören (åtminstone för en månad sedan när jag kollade med Babyland), och den hade enligt dem då inte utgått.
Testat barnstolarna väldigt mycket idag. Har kommit på en bra rutin i denna bilen. Barnen klättrar upp själva och jag tar av dem skorna. Sedan när vi ska ur så sätter dom sig på tröskeln mellan jag sätter på skorna. Minst skador i bilen = glad pappa.
Har likadan stol som dig men bara ett barn. Låter också honom klättra in själv om vädret och planeringen tillåter (tar lite tidrightnow skrev:Testat barnstolarna väldigt mycket idag. Har kommit på en bra rutin i denna bilen. Barnen klättrar upp själva och jag tar av dem skorna. Sedan när vi ska ur så sätter dom sig på tröskeln mellan jag sätter på skorna. Minst skador i bilen = glad pappa.

Längtar tills det bli frammåtvänd stol men det lär dröja.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Har du stolen i sittläge då så den är längst ned? För jag har inga problem att lyfta in dem, förutom ont i ryggen och ett konstant skrikande "ABIIN SJÄÄÄÄÄLV!!!". Jag lyfter in huvudet först mot takluckan. Sen kroppen. Sen snurrar dom runt själva.chpaulin skrev:Har likadan stol som dig men bara ett barn. Låter också honom klättra in själv om vädret och planeringen tillåter (tar lite tidrightnow skrev:Testat barnstolarna väldigt mycket idag. Har kommit på en bra rutin i denna bilen. Barnen klättrar upp själva och jag tar av dem skorna. Sedan när vi ska ur så sätter dom sig på tröskeln mellan jag sätter på skorna. Minst skador i bilen = glad pappa.). Alternativa lösningen är att fälla ihop grabben som en fällkniv och in med rumpan först
Inte största öppningen att jobba med.
Längtar tills det bli frammåtvänd stol men det lär dröja.