Faraday Future FF91 fick 60 betalda reservationer

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Faraday Future FF91 fick 60 betalda reservationer

Inlägg av chpaulin »

https://teslamondo.com/2017/01/18/ff-ha ... r-its-suv/
FF has 60 paid orders for its SUV*

So says this credible piece by Business Insider. It’s all over, folks. But be careful in your wording. You can’t say FF is about to evaporate, because it was pure vapor all along. You can’t say it’s going to crash and burn, because it never moved. You can’t say the operation will grind to a halt, because there never was an operation to grind.

It’s tempting to write this post in the past tense, but someone wrote about Tesla in the past tense in 2011, and boy has he lived to regret it. Yes, all three of his readers really let him have it. TeslaMondo has at least double the readership, so we’re talking high journalistic stakes here.

Nissan CEO Count Carlos recently described the high barrier of entry for automotive startups. The castle walls are indeed high, and the moat wide. Dead bodies abound. But FF had such a vast army, such deep pockets and such a grandiose takeover plot, that some of us really bought into the notion of a Chinese invasion. To see the company face down in the moat, weapons floating away — well, it’s a blow to any other Chinese-backed squad hoping to establish a beachhead in the US. That means you, Fisker.

*And unfortunately for FF, all 60 customers checked the box that says, “I want mine to work.”
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
vigge50

Re: Faraday Future FF91 fick 60 betalda reservationer

Inlägg av vigge50 »

:lol: :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

:lol: Kul skrivet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Å ena sidan sörjer jag över att de inte kommer lyckas, å andra sidan är jag inte det minsta förvånad...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Varför skall man vara skadeglad?
60 st är helt ok för ett nystartat bilföretag. Vet någon ens vad den kommer att kosta (säkert multum) tänk om de istället skulle haft en elbil för 20 000 med acceptabel räckvidd. Hur många skulle de fått då? har alla fått hybris och tror att 400 000 reservationer är standardmåtten?

Bygger FF dåliga bilar? det är svårt att bygga dåliga bilar när man tar överpriser för dem, så det argumentet köper jag inte, eller beror det på att de har fått stämpeln tesla kopierare? och det är därför man vill baktala dem så mycket som möjligt.

Vad jag tycker är att tesla behöver en riktig konkurrent, så priset och kvalitet kommer att bli det marknaden vill ha. även om ff kanske inte ser ut att vara det just nu så behövs det fler producenter av elbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
60 st är helt ok för ett nystartat bilföretag. Vet någon ens vad den kommer att kosta (säkert multum) tänk om de istället skulle haft en elbil för 20 000 med acceptabel räckvidd. Hur många skulle de fått då? har alla fått hybris och tror att 400 000 reservationer är standardmåtten?

Bygger FF dåliga bilar? det är svårt att bygga dåliga bilar när man tar överpriser för dem, så det argumentet köper jag inte, eller beror det på att de har fått stämpeln tesla kopierare? och det är därför man vill baktala dem så mycket som möjligt.

Vad jag tycker är att tesla behöver en riktig konkurrent, så priset och kvalitet kommer att bli det marknaden vill ha. även om ff kanske inte ser ut att vara det just nu så behövs det fler producenter av elbilar.
+1
Jag kan bara hålla med. Enda gången skadeglädje är på sin plats är när en ice-tillverkare misslyckas med lanseringen av en ny V12:a som går på råolja. Typ.
FF är visserligen en udda fågel, men de har ambitionen att bygga elbilar, vilket är bra. Synd att de förmodligen kommer att misslyckas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Tråkigt, jag tyckte den hade många smarta saker.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

60 reservationer för en bil som kommer att kosta kring $300 000 är ändå helt okej om samtliga skulle fullfölja sina köp.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Mickep skrev:

Jag tyckte bara texten var rolig, men däremot hade jag väldigt mycket sett fram mot att dom lyckats, och gör det
ff men det ser ju ganska mörkt ut tyvärr. Det behövs fler som bygger elbilar, bra elbilar.
Dom stora drakarna lägger ner alldeles för lite resurser så det behövs alternativ.
Framförallt vill jag ha nåt som kan matcha Teslan för min nästa bil vill jag helst köpa av ett annat företag, nåt där allt
funkar (service, marknad och mest av allt bättre grundkvalitet).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Jag har delade åsikter kring FF. Visst är det jättekul med fler spelare som satsar på elbilar men hela deras företag skriker av "Kolla på mig", allt skall vara det värsta, snyggaste och de måste bräcka Tesla på alla punkter utan att nämna namnet Tesla. Det bör finnas plats för två elbilstillverkare i lyxsegmentet kan tyckas.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

chpaulin skrev:
Jag har delade åsikter kring FF. Visst är det jättekul med fler spelare som satsar på elbilar men hela deras företag skriker av "Kolla på mig", allt skall vara det värsta, snyggaste och de måste bräcka Tesla på alla punkter utan att nämna namnet Tesla. Det bör finnas plats för två elbilstillverkare i lyxsegmentet kan tyckas.
Det är ju viss skillnad på lyx och LYX, 300 000 dollar är ju sjukt mycket pengar för en bil (ffa för en SUV).
Konkurrerar väl närmast med Bentley Bentayga och Lambos SUV (som jag tappat namnet på :roll: ).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Mickep skrev:

400k är löjligt. 40k är mycket. 4k lite i minsta laget, 400 inget vidare, ~40 st är typ familj och vänner.
Tror alla önskar FF all lycka, men kaxar man sig får man nog räkna med lite flack när man inte levererar. Därav syrliga kommentarer, all things considered är det synd att det inte ser så ljust ut för dom. Men dom kanske skakar av sig det och får ut något vettigt till slut, hoppas hoppas.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tycker det är bra att tesla får konkurrens, det gör att företaget tvingas svara på vad andra tar fram. Tex sitter det en 130 kWh batteri i ff91, får se hur länge det dröjer tills tesla har motsvarande i sina bilar. Även om de hånas så har de satt eld i baken, även om det mera var "oh yeah?? Klarar den det, då svarar vi så här".
Det är exakt det som behövs. Hoppas mest på att nästa utmanare satsar på räckvidd och energieffektivitet.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Daoops skrev:
400k är löjligt. 40k är mycket. 4k lite i minsta laget, 400 inget vidare, ~40 st är typ familj och vänner.
Tror alla önskar FF all lycka, men kaxar man sig får man nog räkna med lite flack när man inte levererar. Därav syrliga kommentarer, all things considered är det synd att det inte ser så ljust ut för dom. Men dom kanske skakar av sig det och får ut något vettigt till slut, hoppas hoppas.
Vad har övriga producenter för siffror?
vad hade tesla för sin första bil roadstern?

volvo fick 6000 för Volvo XC90 och det var man mäkta nöjd med. man måste ställa det i relation till vad som är normalt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Daoops skrev:
Vad har övriga producenter för siffror?
vad hade tesla för sin första bil roadstern?

volvo fick 6000 för Volvo XC90 och det var man mäkta nöjd med. man måste ställa det i relation till vad som är normalt.
Tesla hade 560 reservationer av Roadster i juni 2007.Tesla planerade att producera 800 bilar under 2008 så det var en större del av årsproduktionen.

Antalet reservationer för Tesla Roadster var lite drygt det dubbla av antalet anställda, 224%. För FF så är det 4% av antalet anställda men visserligen fortfarande rätt tidigt i processen. Ser dock lite oroväckande på FF med 1400 anställda utan produktion...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Känns som om något av de tre ebilsprojekt med LeEco med delägare är beroende av bara dem, kommer att rasa ihop relativt snart https://www.engadget.com/2017/07/04/lee ... bts-mount/. Kan alltid gå hitta annan finansiering så klart men det är mycket pengar som behöver tryckas in.
Faraday Future är fortfarande aktiva med demonstrationer och testkörningar men har inte hört något mer om hur de hade tänkt att tillverka den.
Skriv svar