Under rubriken Performance i designstudion står det nu att accelerationsklassificeringen bygger på maximal batterieffekt och följer Motor Trends testmetod (1 ft roll out).
Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att man har "strypt" prestandan för S 100D när man nu säger att den gör 0-100 på 4,3s med 1 ft roll out. Skumt eller så kommer det snart en ny release som lovar tider under 4,0s för S 100D.
"Seems very likely that using the 1 foot roll out method would account for a reasonable amount of the improvement.
For the P100D the first 1 foot took 0.26s. I would assume this would be higher for non P models, maybe 0.3-0.4s."
Prestanda S 100D?
Moderator: Redaktion
Re: Prestanda S 100D?
Rubriken "Performance" har varit där länge och är inget nytt som adderats efter prestandaändringarna för 75D och 100D. Min tolkning är att denna sektion bara gäller för just Performance bilar, dvs P100D. Tror Tesla valt att tydliggör detta enkom för P-modeller just eftersom det uppstått många frågor kring hur mätningarna görs för den snabbaste modellen. Texten borde inte ens vara synlig när man väljer en icke P-modell i designstudion, men så fint kodad är inte Teslas designstudio och texterna är samma för alla modeller. Jag vet dock inte detta utan spekulerar mest så är det någon som vet så kom gärna med rättelser 
För 100D har dessutom prestandan bara slipats med 0,1 och man kan nog därför lugnt utgå från att den oavsett mätmetod är marginellt snabbare än 100D med den "gamla" motorn bak.

För 100D har dessutom prestandan bara slipats med 0,1 och man kan nog därför lugnt utgå från att den oavsett mätmetod är marginellt snabbare än 100D med den "gamla" motorn bak.
Gör samma tolkning som Helix, dvs det är bara för P-modellerna där man inte räknar från stillastående. (Eller definierar stillastående annorlunda, ... eller whatever
)

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
På TMC säger man att alla modeller numera mäts med 1 ft roll out men de kan så klart ha fel. Att S100D bara fått 0,1s tycker jag är förvånande.
Enda förklaringen jag kan komma på är att Tesla inte vill kannibalisera på den lönsamma P100D och därför håller tillbaka på hur snabb en S100D är eller kan vara.
Enda förklaringen jag kan komma på är att Tesla inte vill kannibalisera på den lönsamma P100D och därför håller tillbaka på hur snabb en S100D är eller kan vara.
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Prestandan är en kuriositet. Kul för nån enstaka gasning men vid vanlig användning så är vilken Tesla som helst mer än tillräckligt snabb.
De här extrema 0-100 siffrorna är värdelösa på en vanlig bruksbil. Och på bana passar inte Tesla. Inte än iaf.
De här extrema 0-100 siffrorna är värdelösa på en vanlig bruksbil. Och på bana passar inte Tesla. Inte än iaf.
0-100-tiderna för teslas modeller är otroligt förvirrande, de har ändrats flera gånger och kanske inkluderar de rollout, kanske inte
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+