Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Var in på Bilia Segeltorp idag och fick provköra Volvos senaste laddhybrid XC60 T8. Den hade precis lastats av biltransporten och var inte tankad eller laddad mer än 15% så jag fick tillåtelse till en kort provtur.
Det kändes exklusivt att få sätta sig i bilen, Volvo har verkligen lyft nivån en bra bit mot premiumhållet. Härlig känsla att glida iväg på eldriften, efter en stund svänger jag ut på motorvägen. Lugn körning upp till 80 gick med eldriften, tyst och fint men vägljudet från däcken hördes rätt bra. Varför det nu ska sitta 21 tummare med 40 profil på en SUV fattar inte jag.
Provade att göra en omkörning och bensinmotorn hoppade igång direkt, väldigt kraftfullt med över 400 HK förstås. Svängde av efter någon mil, nu var det cirka 8% laddning och fosilmotorn vägra att stänga av sig. Inte lika exklusiv känsla längre faktiskt, men det finns väl någon gräns när batteriet börjar komma ned i laddningsnivå.
Provade lite vägbulor och gupp, luftfjädringen var riktigt effektiv och svalde guppen bra. Aningen lite turistbuss känsla i gunget men inte besvärande, det är ju 2200 kg minst. Lite mer motorväg och provade ekoläget, då hade den laddat lite och gick över på eldrift igen. Kändes genast lyxigare, men varför går det inte att få bilen utan fossilmotor och större batteri när allt redan verkar vara klart?
Får känslan att denna bil är för USA-marknaden där kunderna vill ha extremt kraftfulla motorer, ska T8 ersätta V8 så är de nog på rätt spår.
Men för min del får jag nog vänta in en riktigt elbils SUV, vill inte lägga 800 000:- på detta fullspäckade teknikpaket känns det som just nu, även om det var en mycket trevlig bil att köra.
Det kändes exklusivt att få sätta sig i bilen, Volvo har verkligen lyft nivån en bra bit mot premiumhållet. Härlig känsla att glida iväg på eldriften, efter en stund svänger jag ut på motorvägen. Lugn körning upp till 80 gick med eldriften, tyst och fint men vägljudet från däcken hördes rätt bra. Varför det nu ska sitta 21 tummare med 40 profil på en SUV fattar inte jag.
Provade att göra en omkörning och bensinmotorn hoppade igång direkt, väldigt kraftfullt med över 400 HK förstås. Svängde av efter någon mil, nu var det cirka 8% laddning och fosilmotorn vägra att stänga av sig. Inte lika exklusiv känsla längre faktiskt, men det finns väl någon gräns när batteriet börjar komma ned i laddningsnivå.
Provade lite vägbulor och gupp, luftfjädringen var riktigt effektiv och svalde guppen bra. Aningen lite turistbuss känsla i gunget men inte besvärande, det är ju 2200 kg minst. Lite mer motorväg och provade ekoläget, då hade den laddat lite och gick över på eldrift igen. Kändes genast lyxigare, men varför går det inte att få bilen utan fossilmotor och större batteri när allt redan verkar vara klart?
Får känslan att denna bil är för USA-marknaden där kunderna vill ha extremt kraftfulla motorer, ska T8 ersätta V8 så är de nog på rätt spår.
Men för min del får jag nog vänta in en riktigt elbils SUV, vill inte lägga 800 000:- på detta fullspäckade teknikpaket känns det som just nu, även om det var en mycket trevlig bil att köra.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Hur var den att tanka? Var det gratis 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Vad är det för fel på Model X?Off Grid Byggaren skrev:Men för min del får jag nog vänta in en riktigt elbils SUV, vill inte lägga 800 000:- på detta fullspäckade teknikpaket känns det som just nu, även om det var en mycket trevlig bil att köra.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Är inte det där en XC 90?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Nope, XC60Feddan skrev:Är inte det där en XC 90?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Du ser det på lamporna, mittensträngen går helt till grillen på XC60, men inte på XC90Feddan skrev:Är inte det där en XC 90?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Ok, tack!HelectriC skrev:Du ser det på lamporna, mittensträngen går helt till grillen på XC60, men inte på XC90Feddan skrev:Är inte det där en XC 90?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Provkörde V90 T8 när jag var hos Volvo Cars nyligen, och det är en mycket trevlig drivlina (förutom det uppenbara då
). Snyggt ihopskruvad, och VÄLDIG skillnad i vägljud vid högre hastigheter mot Tesla. Volvon upplever jag KLART tystare. Skulle vara riktigt kul att testa båda på gammal hederlig asfalt i Svea Rike där underlaget liknar kullerstensgator.
Och med tanke på att de fasar ut alla fossildrivlinor till förmån för el och hybrid måste jag säga att Volvo nu lätt ligger på andra plats i racet mot en fossilfri transportsektor.

Och med tanke på att de fasar ut alla fossildrivlinor till förmån för el och hybrid måste jag säga att Volvo nu lätt ligger på andra plats i racet mot en fossilfri transportsektor.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Den är så ful att barn börjar gråta:tehjimos skrev:Vad är det för fel på Model X?Off Grid Byggaren skrev:Men för min del får jag nog vänta in en riktigt elbils SUV, vill inte lägga 800 000:- på detta fullspäckade teknikpaket känns det som just nu, även om det var en mycket trevlig bil att köra.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=9161
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
HahaTorkel skrev:Den är så ful att barn börjar gråta:tehjimos skrev:Vad är det för fel på Model X?Off Grid Byggaren skrev:Men för min del får jag nog vänta in en riktigt elbils SUV, vill inte lägga 800 000:- på detta fullspäckade teknikpaket känns det som just nu, även om det var en mycket trevlig bil att köra.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=9161

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Det är nog inget fel på Model X som jag känner till, men prisnivån och storleken på den bilen passar inte för mig.tehjimos skrev:Vad är det för fel på Model X?Off Grid Byggaren skrev:Men för min del får jag nog vänta in en riktigt elbils SUV, vill inte lägga 800 000:- på detta fullspäckade teknikpaket känns det som just nu, även om det var en mycket trevlig bil att köra.
Jaguar I‑PACE, BMV X3 eller Volvo XC 40 i helt elektrisk utförande kunde kanske vara något.
Fast idag säger ju Volvo att alla deras modeller kommer i helt elektrisk utförande, men det dröjer nog ett tag.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Nej, Volvo har sagt att alla modeller från 2019 kommer elektrifierade, dvs med någon typ av elektriskt stöd till fossilmotor. I värsta fall som mild-hybrid enbart med starkare generator, så att bilen kan segla några hundra meter på motorvägen med avstängd förbränningsmotor. Dom har haussat denna el-nyhet lite väl mycket tycker jag. 4 rena elbilar eller nåt sånt ska dom ha till 2021 eller vad det nu var, så inte helt imponerande, men på rätt väg.Off Grid Byggaren skrev:Det är nog inget fel på Model X som jag känner till, men prisnivån och storleken på den bilen passar inte för mig.tehjimos skrev:Vad är det för fel på Model X?Off Grid Byggaren skrev:Men för min del får jag nog vänta in en riktigt elbils SUV, vill inte lägga 800 000:- på detta fullspäckade teknikpaket känns det som just nu, även om det var en mycket trevlig bil att köra.
Jaguar I‑PACE, BMV X3 eller Volvo XC 40 i helt elektrisk utförande kunde kanske vara något.
Fast idag säger ju Volvo att alla deras modeller kommer i helt elektrisk utförande, men det dröjer nog ett tag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Och för att klargöra så ska alla nya modeller från 2019 vara elektrifierade. Befintliga modeller kommer fortsätta att säljas så länge det finns kunder som vill köpa dem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Provkört Volvos senaste laddhybrid XC60 T8 idag
Man får nog se Volvos nyhet aningen nyktert, men vad det är bra för är spridandet av el som drivkälla. Många är väldigt okunniga och detta kan iaf få folk att öppna ögonen, så får vi se hur snabbt de rena elbilarna faktiskt kommer ut på gatan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14