StackareStefL skrev:Sen beror det ju även på i vilken ordning man väljer att rulla ut på olika marknader (Kalifornien -> övriga USA -> Europa etc). Vill det sig "illa" kanske jag måste ge mig själv en dyr present redan ett år innan 50-årsdagen

Moderator: Redaktion
StackareStefL skrev:Sen beror det ju även på i vilken ordning man väljer att rulla ut på olika marknader (Kalifornien -> övriga USA -> Europa etc). Vill det sig "illa" kanske jag måste ge mig själv en dyr present redan ett år innan 50-årsdagen
Fast målet ligger ju på 40000 bilar/månad och det kommer nås någon gång under 2018. Följer man trenden 1500-2000-8000-20000 så borde 40000 nås i Jannuari. Narurligtvis kan det finnas flaskhalsar på vägen som gör att det är svår att nå 500k tempot. Men följer man den exponentiellt kurvan så borde det bli så.kler skrev:Om man bara beräknar på lågt stigande till december och sen konstant 20k per månad får man följande:
Kod: Markera allt
Sep-17 1500 1500 Oct-17 2000 3500 Nov-17 8000 11500 Dec-17 20000 31500 Jan-18 20000 51500 Feb-18 20000 71500 Mar-18 20000 91500 Apr-18 20000 111500 May-18 20000 131500 Jun-18 20000 151500 Jul-18 20000 171500 Aug-18 20000 191500 Sep-18 20000 211500 Oct-18 20000 231500 Nov-18 20000 251500 Dec-18 20000 271500 Jan-19 20000 291500 Feb-19 20000 311500 Mar-19 20000 331500 Apr-19 20000 351500 May-19 20000 371500 Jun-19 20000 391500 Jul-19 20000 411500 Aug-19 20000 431500 Sep-19 20000 451500 Oct-19 20000 471500 Nov-19 20000 491500 Dec-19 20000 511500
Jag misstänker att "Looks like we can reach 20,000 Model 3 cars per month in Dec." gäller produktionstakten, inte leveranstakten. Produktion är oftast högre än leverans, särskilt i december när det kan vara problem med leveranser under julhelgen. För Model 3 lär produktionstakten antagligen alltid vara högre än leveranstakten tills produktion inte skalas upp längre vilket kanske sker om ett par år.kler skrev:Om man bara beräknar på lågt stigande till december och sen konstant 20k per månad får man följande:
Kod: Markera allt
Sep-17 1500 1500 Oct-17 2000 3500 Nov-17 8000 11500 Dec-17 20000 31500 Jan-18 20000 51500 Feb-18 20000 71500 Mar-18 20000 91500 Apr-18 20000 111500 May-18 20000 131500 Jun-18 20000 151500 Jul-18 20000 171500 Aug-18 20000 191500 Sep-18 20000 211500 Oct-18 20000 231500 Nov-18 20000 251500 Dec-18 20000 271500 Jan-19 20000 291500 Feb-19 20000 311500 Mar-19 20000 331500 Apr-19 20000 351500 May-19 20000 371500 Jun-19 20000 391500 Jul-19 20000 411500 Aug-19 20000 431500 Sep-19 20000 451500 Oct-19 20000 471500 Nov-19 20000 491500 Dec-19 20000 511500
Samtidigt ser de ju faktiskt ut som att han denna gången börjar produktionen i tid för Modell 3 ska man ska kanske inte döma ut honom helt...Feddan skrev:Och Elon har alltid överambitiösa mål så jag hade inte räknat med att de når 20k per månad i december.
Kul att Model S droppat rejält i pris, enligt aftonblaskan!Stefan T skrev:
De skrev ju Model 3:s pris exklusive moms, så de kör väl samma grej för Model Skler skrev:Kul att Model S droppat rejält i pris, enligt aftonblaskan!Stefan T skrev:
"men det är betydligt mindre än Model S pris på cirka 800 000 kronor"
Hur som helst, grymt bra journalistik som alltid.Feddan skrev:De skrev ju Model 3:s pris exklusive moms, så de kör väl samma grej för Model Skler skrev:Kul att Model S droppat rejält i pris, enligt aftonblaskan!Stefan T skrev:
"men det är betydligt mindre än Model S pris på cirka 800 000 kronor"
+1bylund skrev:Fredagen har ju knappt börjat
Efter lunch då?_TonyV skrev:-9 timmar till USA västkust
Sen lunch?Pontus skrev:Efter lunch då?_TonyV skrev:-9 timmar till USA västkust
Glömde att Elon säkert inte äter lunchOddball skrev:Sen lunch?Pontus skrev:Efter lunch då?_TonyV skrev:-9 timmar till USA västkust
Såklart inte. Elon insåg för länge sedan att han inte hade tid med trista bisysslor som matintag och sömn. Det senare har han lyckats optimera bort genom att införa 48-timmars dagen. Aka Elon-tid.Pontus skrev:Glömde att Elon säkert inte äter lunchOddball skrev:Sen lunch?Pontus skrev:Efter lunch då?_TonyV skrev:-9 timmar till USA västkust