Accelerationsproblem
Moderator: Redaktion
Accelerationsproblem
Jag har vid två tillfällen numera noterat att min 85D fortsätter accelererar även när man släpper pedalen. Detta har hänt första gången för ett par dagar sedan vid ett "test" (när jag vill kolla hur det känns när man trampar ner ordentligt) och andra gången idag när jag trampade ner för att köra om. Vid båda tillfällen räckte en kort tryckning på bromsen för att avbryta bilens självständiga beteende. Det hela kändes som om "gasen" hängde sig. Kan vara lite otäckt, för det går ju verkligen fort. Det konstiga är att det har bara hänt vid två separata tillfällen, för övrigt har allting fungerat klanderfritt. Har någon här upplevt något likadant? Tips för att avhjälpa saken innan jag ringer Tesla? Tack!
Re: Accelerationsproblem
Inget som jag råkat ut för. Det kan inte varit farthållaren som varit aktiverad?
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Låter obehagligt. Kan det vara pedalen som fastnar på mattkanten?
Skoda Enyaq 85x 2025
Tack för svaren! Nej, farthållaren var ej aktiverad. Jag trodde också först att pedalen hade fastnat, men det var ju det konstiga att pedalen verkade följa med när det släpptes, bara bilen höll på att accelerera vidare... Mysko. Jag ska väl slå en signal till Tesla och hör vad de tycker. Tyvärr ska jag jobba nu och hinner inte med så mycket annat. Ska berätta för frugan att hon ska ta det lugnt vid körningen. Om någon har fler tips, så välkomnas dessa tacksammast!
Först ta ur mattan ur bilen. Sen om det händer igen dra med foten under gasenpedalen för att se till att den åker upp ordentligt.
Naturligtvis ska du kontakta Tesla direkt! Tänk vad som händer om en stämnings tokig Amerikan får nys om det här? Kan vara slutet för Tesla, även om det bara är en mattkant eller en trasig fjäder.
Har länge tyckt att det är konstigt att bilar inte har nödstopp. Har själv suttit i en bil (nåja en Mazda) där gasen fastnade i vid en omkörning. Innan jag fick loss den var jag uppe i 170km/h, men där hade jag ju möjligheten att stänga av motorn med en vanlig nyckel, även om jag tvekade pga rattlåset. Men hur gör man med en nykellös bil? Kastar ut foben genom fönstret?
Förmodligen funkar nödbromsen som avstängning av motorn också. Men hade ändå önskat ett röd knapp som säkert (alltså med säkerhetsklassade logik) bryter förbindelsen till motorn, på samma sätt som på CE-klassade maskiner.
Naturligtvis ska du kontakta Tesla direkt! Tänk vad som händer om en stämnings tokig Amerikan får nys om det här? Kan vara slutet för Tesla, även om det bara är en mattkant eller en trasig fjäder.
Har länge tyckt att det är konstigt att bilar inte har nödstopp. Har själv suttit i en bil (nåja en Mazda) där gasen fastnade i vid en omkörning. Innan jag fick loss den var jag uppe i 170km/h, men där hade jag ju möjligheten att stänga av motorn med en vanlig nyckel, även om jag tvekade pga rattlåset. Men hur gör man med en nykellös bil? Kastar ut foben genom fönstret?

P-knappen bromsar bilen om man håller in den. Vill man bara sluta accelerera kan man lägga in neutralen. Det gäller bara att komma ihåg det i den något stressiga situationen när bilen skenar...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Går det att lägga växeln i "N" under körning? Ska pröva detta. Nu har det inte hänt någon mera gång, men mattan har jag ändå flyttat undan. Jag har dessutom meddelat Tesla, nu avvaktar jag deras svar. Ska jobba ändå hela veckan, så risken att någon skadas är nästintill obefintligt. Hoppas verkligen det är något så enkelt som att mattan behöver trimmas lite i kanterna.