Verdi skrev:mati skrev:Tysk kvalité är en myt. Det är inget exceptionellt. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köra japanskt. Det enda man får göra regelbundet är att fylla på bensin, och det är just det som är problemet. Hade t ex Mazda haft en elbil hade jag nog inte kört Tesla idag.
Det där är också lite av en myt väl? Är ju en typisk grej folk vräker ur sig?
Det jag menar med kvalitet är materialval och känsla. Upplevelsen och njutningen bakom ratten. Där ligger japanarna långt efter.
Människor är olika och värderar olika kvaliteter. Därför finns det alltid olika behov som styr folks val och köpet av bilar är inte annorlunda. Då någon anser att en Japansk bil är det enda vettiga så tycker någon annan att den saknar just det man värdesätter och köper en Tysk bil, fast inte en Opel...

Andra finner sin själsfrände i en Fransk eller Italiensk bil eller i extremfall, en Engelsk eller Koreansk bil... Andra ser bara till kostnad vid inköp och struntar i andrahandsvärde och reservdelspriser... på vissa marknader så styrs utbudet av politiska makter och i extremfall så ligger landet så avsides så att det nästan bara existerar inhemsk produktion.
Det jag vill säga med detta är att det kommer alltid att finnas ett behov av differentierade produkter och det viktiga nu är att samtliga som vill ha en del av kakan planerar för en snabb omställning till eldrift!
Jag har sagt det förut och det tål att upprepas: Den dagen man slutar säga
elbil utan kallar eldrivna bilar för just
bil, då har den segrat! Tänk dig Svensson (utan s) komma in på en bilfirma och säga till säljaren att han funderar på att byta bil och säljaren går direkt till sitt utbud av eldrivna bilar. Då har vi kommit långt!