Avgiftningen är avklarad!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Avgiftningen är avklarad!

Inlägg av Plutric »

Var ett tag sedan jag gjorde mina avtryck i forumet så nu kände jag att jag skulle bidra lite och inte bara snyltläsa....
Efter nästan exakt avklarat 2000mil på ett halvår med min "lilla" Tessan var det dags att testköra "gamlaBettan" min andra Aluminiumbil till jobbet. Lämna barn till skolan o 5mil enkelresa, "hur svårt kan det vara"? "GamlaBetta" är en Audi A2 1,2liter TDI, under 1000kg på den tiden miljöbil. Normal körteknik runt medelförbrukning 0,31-0,35l/mil (normalkörning). Rekord är ca0,25l/mil i ca 15mil. Bettan har en fasansfull acceleration på hissnande 0-100 på ca15min eller var det sekunder (jag får kolla upp enheten senare :D . Jag har levt i denna i ca 25000-30000mil det är några timmar....
Okay, upp som vanligt på morgonen hittade rätt nycklar, vanliga tjatet på sonen att han missar skolan om han inte går upp NU. Bråttom tidsnöd, sonen får ett utbrott när han ser att vi skall ta Bettan :) . När jag väl startar upptäcker jag att jag måste ladda på vägen. Tanka skall det vara! Gasen i botten o sonen kommer försent till skolan. Upptäcker att jag kört utan lyset på! Efter det skall jag tanka på en när liggande lämplig station som jag alltid tankat på tidigare i alla år. Bilen stannar eller jag vrider nyckeln o bilen stannar men då piper det o växeln ligger fel. Fixar till det o börjar leta efter knappen till tanklocket som jag tillslut hittar. Öppnar dörren piper det, lyset är på. NU kommer ett elddop vad vad koden till tankkortet...... Efter 3e försöket lyckades jag hitta rätt kombination. Tankarna flög i att jag var tvungen åka hem o byta bil eller tanka på bankkortet. Tankar fullt hela 34literstanken blir full. Resan fortsätter o jag får ligga i högerfilen av någon anledning hela tiden. Bilen är fortfarande behaglig för vara så liten bil. Väl framme på jobbet väljer jag en parkering med laddstolpe o backar in. Försöker backa men vindrutetorkare går igång hur kan man ha den där kan man undra! Varför backar jag? Jag backar trots litenheten för långt bak o nästan ut på gräset 1m fritt fram. Det piper igen när jag lämnar bilen (lyset) o efter det kommer på att jag har glömt nycklarna får gå tillbaka hämtar nycklarna. 3ggr kommer jag på att jag har glömt låsa får plocka upp nyckeln igen. På vägen hem från jobbet försöker jag hälsa på en DKreggad Tesla utan respons, dj.....surpelle o inte hälsa :) . Påväg hem skall det handlas o då parkerar jag ca 20m från Teslastationen i Kristianstad o det kändes märkligt. Avgiftningen kanske inte var fullbordad för då hade jag kanske parkerat på SUCen för att sedan bli lynschad av någon Teslaägare :o . Sista biten hem gick hyfsat dock problem med den där vindrutetorkare som vill gå igång flertalet gånger :oops: . Nu är det helgdag o jag skall tvingas gå på en ny mindre avgiftning..... Tack för ordet o ha en bra Tesladag!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Avgiftningen är avklarad!

Inlägg av lator »

Verkar som en helt vanlig morgon för en Tesla-ägare... utan Tesla!

Finns säkert något 12-stegs program som man kan gå mot en blygsam ersättning... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Spenderade 2 veckor med en Subaru outback när My var på ortopeden. Vidriga veckor
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

:lol: tack för lite kul (påminnande) läsning :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Jag har en fossilbil med. Brukar låta mina föräldrar ha den, tills de fått tummen ur och köpt en elbil själva.

Blir dock tvungen att köra den själv ändå ibland. Fattar inte hur jag med varje gång sätter på vindrutetorkarna nör jag skall starta eller backa.

Att förr gå från manuell till automat och tillbaka var aldrig nått problem.

Men så fort man är van med en Tesla så är allt annat bara fel och konstigt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

Visst är det komiskt! Speciellt vända sig om för o backa o slå på vindrutetorkare.... Ser också att jag skrev laddstolpe när det är vanlig 220v 10A elstolpe också en annan syn på gamla motorvärmarelstolparna. :D . Största problemet är att jag går iväg utan att låsa bilen med nycklarna i. Gör man det på fel ställe så finns det vissa risker.....
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

bullen skrev:
Spenderade 2 veckor med en Subaru outback när My var på ortopeden. Vidriga veckor
Samma här, fast jag klarade mig med endast en vecka medan hon var inlagd. Våndan var svår!

Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Nekromantiserar den här tråden för att nämna följande:
Jag kom på mig själv med att reta mig på att bilen framför mig vid en trafikkorsning hade så ryckig acceleration när det slog om till grönt.
Visst ja. Den har förmodligen växellåda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ungefär lika jobbigt som alla som tycker dom kan kasta sig ut mitt framför en (typ utfart på en väg) och dessutom sedan inte gasar nåt så man själv måste bromsa när man kommer ikapp :evil:
Garanterat inte samma problem om det är elbilar som gör så ;) (oftast iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Tycker det är roligast när man åkt fossilt ett tag och hoppar in i teslan och vispar omkring vid mittkonsolen för att leta upp växelspaken.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Skriv svar