Pucko i infracity

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Pucko i infracity

Inlägg av Tars »

Att folk inte respekterar.
Det finns lediga platser, men lik förbannat ska idioterna parkera där de inte ska.
WP_20150406_12_17_40_Pro.jpg
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: Pucko i infracity

Inlägg av hybris »

Ser du inte att det är Herr X med luftfjädringen på high? ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Togs bilden för knappt en timma sedan? I så fall var jag nästan på väg att stanna (även om jag inte har bilen ännu) men frun gillar inte sådant :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Hur ser det ut med skyltningen där? Det enda jag ser är en skylt "P 45 min" men inget om att platserna är reserverade för elbilar. Finns det andra skyltar?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det finns ju två platser som Tesla ägare inte kan använda ännu men "snart". Någon som vet när snart är?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Tyvärr är det tillåtet att parkera valfritt fordon där i 45 minuter.
Även med följande tilläggstavla skulle laddhybrider och andra elbilar kunna parkera där (är min tolkning, man måste inte ladda)
Bild
Transportstyrelsen skrev:
Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
Ett problem är nog att markägarna vill ha möjlighet att låta andra parkera där om övriga parkeringen är full, och att de inte vill bråka med sina kunder, så de lär nog inte vilja lappa någon i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Tyvärr har han full laglig rätt att parkera där.

Marken tillhör Max och Tesla Motors fick bygga sina laddare där endast om P-platserna fick användas av Maxs (fossil)kunder också.

Så har Tesla tvingats göra på flera ställen. På de flesta platserna finns dock två av platserna reserverade endast för Tesla bilar. Men jag tror tyvärr inte markägaren vill bötfälla sina egna felparkerande kunder ens där.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Pontus skrev:
Togs bilden för knappt en timma sedan? I så fall var jag nästan på väg att stanna (även om jag inte har bilen ännu) men frun gillar inte sådant :-)
Ja, det stämmer. Tankade 30 mil.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Tyvärr har han full laglig rätt att parkera där.

Marken tillhör Max och Tesla Motors fick bygga sina laddare där endast om P-platserna fick användas av Maxs (fossil)kunder också.

Så har Tesla tvingats göra på flera ställen. På de flesta platserna finns dock två av platserna reserverade endast för Tesla bilar. Men jag tror tyvärr inte markägaren vill bötfälla sina egna felparkerande kunder ens där.
På samma sätt som det är lagligt att parkera en elbil vid bensinpumpen...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Big deal. Det ser ut att finnas två lediga SC-platser.
Fossil-bilarna är ett övergående problem... några hamnar på museum, resten på skroten ;)
Senast redigerad av pegs, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

pegs skrev:
Big deal. Det ser ut att finnas två lediga SC-platser.
Fossil-bilarna är dessutom ett övergående problem... några hamnar på museum, resten på skroten ;)
Iofs.
Men det kom 2 teslot som skulle tanka bara några minuter efter att personen i fråga åkte.
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

Parkerade han verkligen då eller stod han bara och beundrade laddstationen (han sitter ju i bilen på bilden)? Gjorde så själv häromdan just där men då stod det bara en norrman och laddade :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Ser du inte att det är Herr X med luftfjädringen på high? ;-)
Ja jag erkänner. Tanten i passagerarsätet som ser skräckslagen ut är min övervakare. Precis när bilden tas säger hon åt mig: "nej nej, inte parkera där - du ser väl att det sitter en stalker med kamera precis bredvid dig!".
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Tyvärr är det tillåtet att parkera valfritt fordon där i 45 minuter.
Även med följande tilläggstavla skulle laddhybrider och andra elbilar kunna parkera där (är min tolkning, man måste inte ladda)
Bild
Transportstyrelsen skrev:
Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
Ett problem är nog att markägarna vill ha möjlighet att låta andra parkera där om övriga parkeringen är full, och att de inte vill bråka med sina kunder, så de lär nog inte vilja lappa någon i alla fall.
Jo, jag håller med om din tolkning av just det märket, att man så som vägmärkesförordningen beskriver den inte kan kräva att man faktiskt laddar, utan bara att "fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera". Men har man inte lite större frihet att ställa upp villkor för parkering på privat tomtmark? Det finns ju parkeringar med skyltning som "förhyrd plats", "enbart för Hemköps kunder", etc. Borde man inte på samma sätt, som markägare, kunna villkora parkering på dessa platser till enbart Tesla-bilar som faktiskt laddar?

Däremot är det säkert så att Max och liknande inte är sugna på att irritera sina kunder. Det är nog precis samma som gör att Ikea är helt ovilliga att ta tag i problemet att deras laddplatser alltid är knökfulla med fossilbilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar