AP på Värmdöleden - 222an
Moderator: Redaktion
AP på Värmdöleden - 222an
Någon annan som kör Tesla på Värmdöleden - 222:an?
Bor tillfälligt på Värmdö under sommaren och varenda dag nu som jag kört Teslan ut till Värmdö så saktar bilen ner av sig själv i höjd med Ormineavfarten.
Den indikerar inget, piper inte eller liknande utan bara saktar ner, oavsett vilken fil jag ligger i.
Det sitter inga specifika skyltar, ingen hastighetsändring just där eller liknande.
Någon som råkat ut för samma på samma ställe?
(Har AP1)
/Jocce
Bor tillfälligt på Värmdö under sommaren och varenda dag nu som jag kört Teslan ut till Värmdö så saktar bilen ner av sig själv i höjd med Ormineavfarten.
Den indikerar inget, piper inte eller liknande utan bara saktar ner, oavsett vilken fil jag ligger i.
Det sitter inga specifika skyltar, ingen hastighetsändring just där eller liknande.
Någon som råkat ut för samma på samma ställe?
(Har AP1)
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: AP på Värmdöleden - 222an
Haha, japp, får exakt samma beteende just där. Kör denna väg varje dag och alltid på samma ställe strax innan bron över leden. Helt oförklarligt....
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
"Gammalt vägbygge" som tidigare bilar ofta fått sakta ner för kanske?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Har inte varit vägbygge där på bra länge, inte de 6 år jag bott på Värmdö iallafall så det är nått annat.Leo skrev:"Gammalt vägbygge" som tidigare bilar ofta fått sakta ner för kanske?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
LeffeP skrev:Haha, japp, får exakt samma beteende just där. Kör denna väg varje dag och alltid på samma ställe strax innan bron över leden. Helt oförklarligt....
Hur länge har den gjort så för dig?
Den bromsar ungefär som folk bromsar när dom ser att Polisen står med laser på bron

Kan man felrapportera detta till Tesla på något sätt?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Säkert någon osynlig ande. Som bilen ser, men inte vi. De här bilarna är ju helt otroliga

Samma sak händer mig på E4 norr om Stockholm när man åker norrut, ungefär vid avfarten mot Rosersberg så sänker den alltid farten av nån anledning. Varje gång.
Det är för det alltid är kö där, den stannar så klart för bilar framför digStripe68 skrev:Samma sak händer mig på E4 norr om Stockholm när man åker norrut, ungefär vid avfarten mot Rosersberg så sänker den alltid farten av nån anledning. Varje gång.

Nä, men åker varje dag just E4 (Solna-Märsta) och aldrig märkt av det, dock åker jag ju norrut på morgonen och på Svinrakan är det nästan alltid mer långsamtgående så kanske därför jag inte märkt det

/Jocce
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ställena där bilen oförklarligt saktar in, kommer och går med nya kartuppdateringar.
Jag fick nya kartor för 2 veckor sedan och då försvann två gamla kända bromspunkter på E6 mellan Göteborg och Malmö. Men jag upptäckte istället ett nytt ställe där bilen aldrig tidigare bromsat.
Jag fick nya kartor för 2 veckor sedan och då försvann två gamla kända bromspunkter på E6 mellan Göteborg och Malmö. Men jag upptäckte istället ett nytt ställe där bilen aldrig tidigare bromsat.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Iallafall de 1,5 år jag haft denJocce skrev:LeffeP skrev:Haha, japp, får exakt samma beteende just där. Kör denna väg varje dag och alltid på samma ställe strax innan bron över leden. Helt oförklarligt....
Hur länge har den gjort så för dig?
Den bromsar ungefär som folk bromsar när dom ser att Polisen står med laser på bron
Kan man felrapportera detta till Tesla på något sätt?
/Jocce
Hände mig också när jag testade AP:n i lånebilen från Tesla Center i onsdags. Tur att ingen låg bakom för det var en kraftig inbromsning! Stängde av direkt. Det där med AP är inget för mig, jag klarade 680 mil Sverige-Amalfikusten-Kroatien-Sverige galant med Zelda som är en model S uttagen i mars 2014.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Spännande. Vägen är ju rak där bara att man åker under bron till orminge.
Men hur saktar den ner. Släpper 'gasen' eller tom. bromsar in? Kraftigt?
MYLR-24
Elon Twittrade väl om detta beteendet. Han påstod att Bilen skulle reagera så men att när ett antal Teslor åkt förbi platsen ock inte kolliderat med något så skulle den lugna ner sig och acceptera att sträckan var fri. Men inlärningen verkar gå långsammare än vad han trodde då eftersom de inte lärt sig än.
Har alla på datainsamling? Vore ju j@dran illa om det kör omkring en massa bilar som inte vidarebefordrar sina erfarenheter. Vet många paranoida människor som aldrig slår på data delningen på telefonen tex... inge bra om vi ska träna bilar.
Har alla på datainsamling? Vore ju j@dran illa om det kör omkring en massa bilar som inte vidarebefordrar sina erfarenheter. Vet många paranoida människor som aldrig slår på data delningen på telefonen tex... inge bra om vi ska träna bilar.
_TonyV skrev:Spännande. Vägen är ju rak där bara att man åker under bron till orminge.
Bromsar ner kraftigt, men ingen panikbroms, motsvarande att den släpper gasen och regenereringen bromsar ner bilen, från 90 som det är där så märks det ganska mycket...
/Jocce
Lite illa när sånt där händer på vägar där det ytterst sällan åker en Tesla. Får man i så fall ta smällen själv och köra samma sträcka om och om igen så att bilen så småningom fattar? Eller måste det vara ett antal olika bilar som delar med sig sina erfarenheter? Det borde väl rimligen räcka att köra sträckan ett antal gånger utan autopilot påslagen. För visst är det fortfarande så att bilen kör AP i bakgrunden och lär sig oavsett. Jag har däremot aldrig observerat ett inlärningsbeteende på det viset. Där det går illa är det samma visa varje gång, oavsett hur ofta man har kört den sträckan. Och det verkar ju som att andra upplever samma sak.LarsL skrev:Elon Twittrade väl om detta beteendet. Han påstod att Bilen skulle reagera så men att när ett antal Teslor åkt förbi platsen ock inte kolliderat med något så skulle den lugna ner sig och acceptera att sträckan var fri. Men inlärningen verkar gå långsammare än vad han trodde då eftersom de inte lärt sig än.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14