Med elbilen är en sektor renad, något den aldrig fossilbilen kan göra.
Ursäkta, men kan du omformulera den här meningen så den blir begriplig? Antar att autocorrect eller nåt har stökat till den?
Med elbilar är transportsektorn renad. Fossilbilarna kan aldrig rena transportsektorn. Hur mycket de än optimerar förbränningsmotorn så kommer vi aldrig till noll i utsläpp. Men elbilen kan nå noll och gör det redan idag om man bara fokuserar in på själva bilen. Nu gäller det bara för andra sektorer att rena sina processer. Här kommer det gå fort eftersom Kina inte kommer tillåta dyr kol produktion mycket längre till.
Tack! Nu ser jag vad du menade i den mer komprimerade formuleringen. Är lite trög så här på lördagsmorgonen!
En rätt balanserad artikel ändå, och bränslecellsbilen får sig en känga på slutet!
Jo artikeln är väl ok men grafiken är lite tveksam, läser jag rätt baserar den sig på att en elbil drar 250 Wh/km (kanske en MX i 110 km/h) men det jämförs med målet för bensinbilar om 95 g/km vilket ju är i en testcykel med försiktig körning. Ett värde för elbil om 150 Wh/km vore då kanske rimligare...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
En rätt balanserad artikel ändå, och bränslecellsbilen får sig en känga på slutet!
Jag gjorde om bilden i artikeln att inkludera några kända fossilbilar:
DNs elbilar CO2 vs fossila bilar.png
Förbrukningssiffrorna kommer från verkliga mätningar https://www.spritmonitor.de/en/
+1
Den skall jag vissa fossilisterna som drar runt på Tisdagsträffarna i Löddeköpinge
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Är ju samma text som varit i massor av tidningar. Snubben har väl gått in tungt i Powercell och vill likvidera med vinst om några år. Det loppet är redan kört dock, men det vet ju alla vi på detta forum
Det är en bluff.
Det bygger på den svenska utredningen son de som utredde var avlönade av Volvo.
De byggde dessutom på att batteriet byggdes med el enbart av kolproducerad el, vilket det inte är och inom kort endast av sol- el (Tesla Gigafactory)
Därutöver hade dom glömt hur mycket en fossilbil släpper ut i produktionsledet.
Samt diverse andra fel.
Därutöver är vätgas väldigt ineffektivt och tillverkas av naturgas. Vilket betyder att den också har utsläpp.
Detta är bara oljeindustrin som vräker ut osanningar för att dom är rädda att deras inkomster ska försvinna
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Svar till "Vad gäller egentligen om elbilar?", insändare av Anders L. Larsson
Nej, det är inte sant.
De uppgifter som har florerat i massmedia den senaste tiden och som har sitt ursprung ur en rapport från IVL är dels missuppfattade av de medier som tagit upp och skrivit om den, dels är rapporten baserad på gamla uppgifter som inte längre är aktuella och definitivt inte kommer att vara det i framtiden.
Sen bygger också uppgifterna på att man har tagit värdena för vad en fossilbil släpper ut från den körcykel (NEDC) som bilarna testas med. Bara den körcykeln visar i runda slängar 40% fel. Det vet alla som försökt köra lika snålt som det står i handboken och reklamen att bilen ska dra. Om man dessutom lägger till att biltillverkarna har fuskat med utsläppen så vet vi att de släpper ut ännu mer i verkligheten.
Dessutom har man räknat med att tillverkningen av batterierna sker med en elmix med hög inblandning av kolkraft. Den stora bilbatterifabrik, Northvolt, som planeras byggas i Sverige inom kort kommer att köras på svensk elmix som är den renaste i världen. Samma med Teslas Gigafactory som kommer att drivas het av sol- och vindkraft.
Inte heller har man räknat med vad det kostar miljön att tillverka fossilbilen eller att framställa bränslet.
Om man korrigerar för dessa felaktigheter landar man på allt från 2000 till 8000 mil beroende på batteri- och bilstorlek.
Glöm inte heller bort de cancerogena ämnen som bildas vid förbränning av bensin/diesel. Varför fortsätta med det?
Man blir verkligen illamående av alla följd-"artiklar" efter den där fördömda "rapporten"
Det här kommer att sprida sig och rota sig fast vansinnigt mycket värre än alla andra elbilsmyter tillsammans (bland vanligt folk, vilket är dom flesta typ)
Man blir verkligen illamående av alla följd-"artiklar" efter den där fördömda "rapporten"
Det här kommer att sprida sig och rota sig fast vansinnigt mycket värre än alla andra elbilsmyter tillsammans (bland vanligt folk, vilket är dom flesta typ)
Fast det är ingen myt att batteritillverkningen ger stor miljöpåverkan idag, det är fakta. Hur stor kan diskuteras, men troligtvis mer är tillverkningen av en ny ICE.
Sen är det viktiga att det inte spelar någon roll över livscykeln och att det finns utrymme för stor förbättring, till skillnad från ICE som redan uppnått nära maximal miljöprestanda.
Skickade in följande svar, så får vi se om det publiceras (begränsat till 1500 tecken via deras onlinefunktion):
Sven-Erik Röckner anser i sin debattartikel 23/7 att elbilen är en miljöbluff och inget realistisk alternativ. Jag tycker tvärtom.
Flera ton koldioxid har skapats av gaseldade kraftverk och dieseltransporter när elbilen rullar ur fabriken. Att göra batteriet ger utsläpp som motsvarar 10.000 mils körning (men inte tillverkning) av en snål dieselbil, enligt kritiker. Batteriet kommer dock räcka längre än bilens livstid, så efter dessa mil släpper elbilen ut nästan noll. Dieseln däremot puffar ut avgaser utanför folks hus under hela sin livstid. När man i framtiden förbättrar batterierna, så kan man släppa ut ännu mindre. Till skillnad från dieseln, som inte längre är värd att utveckla. Fråga bara Volvo.
Snabbladdning för 8 kr/mil använder man på långresa. Men på vardagarna stoppar du sladden i motorvärmaren hemma eller laddboxen på jobbet. Det tar några sekunder och kostar i runda slängar 1 - 2 kr/mil. Sammantaget sparar elbilister många tusenlappar om året på drivmedel.
Hur fungerar elbilen då under den kalla årstiden då? Fråga norrmännen, där kör 16 procent av norrmänen elbil. Fungerar det i Tromsö, lär det fungera i Örebro också.
I vätgasbilar använder man en högtryckstank med vätgas och en avancerad bränslecell för att skapa el. Elen lagras sedan i ett batteri och används av en elmotor. Bilen kostar nästan tre gånger så mycket som en elbil, tanken tar stor plats och kan inte tankas hemma. För mig låter detta onödigt komplicerat bara för att få en elbil med längre räckvidd.
//Erik T
Kommer inte att hända. Svågerpolitiken är för ingrodd och lobbyisterna är alldeles för mäktiga för att ett sådant förbud skulle bli verklighet. Det står alldeles för mycket på spel för den tyska bilindustrin och arbetstillfällena som påstås skulle gå förlorade i och med ett sådant steg.
Enda sättet att få bort dieseln på sikt är att de större städerna på egen hand beslutar att inte släppa in dieselbilar i sina stadskärnor. Då löser det sig så småningom med automatik. Ett generellt förbud i hela landet är uteslutet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14